۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۱
کد خبر: 82769684
T T
۰ نفر

درياچه اروميه كوچك تر شد

۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۱
کد خبر: 82769684
درياچه اروميه كوچك تر شد

اروميه - ايرنا- رئيس دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان غربي با اشاره به كمبود شديد باران در حوضه آبريز اين درياچه، گفت: وسعت درياچه اروميه در آذرماه جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته 242 كيلومتر كاهش يافته است.

فرهاد سرخوش روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه وسعت درياچه اروميه در روز جاري به يك هزار و 734كيلومتر رسيد، اظهار كرد: تراز نگين آبي آذربايجان نسبت به هفته گذشته ثابت مانده و عدد يكهزار و 270 متر و 29 سانتي متر را نشان مي دهد.
وي وسعت درياچه اروميه در آذر ماه سال 95 را يك هزار و 977 كيلومتر مربع اعلام كرد و افزود: اين وسعت با 242كيلومتر كاهش به يك هزار و 734 كيلومتر در آذر ماه امسال رسيده است .
رئيس دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان غربي ادامه داد: وسعت امروز درياچه اروميه در مقايسه با 15 سال گذشته بيش از 2 هزار و 779 كيلومتر كاهش يافته است.
وي با تاكيد بر اينكه تراز اين درياچه در روزهاي آينده به علت بارندگي افزايش مي يابد، اظهار كرد: حوضه آبريز درياچه اروميه با 205 ميلي متر بارندگي از كم بارش ترين حوضه هاي آبريز كشور است ولي با اقدامات انجام شده درصدد هستيم بيشترين ميزان آب در نگين آبي آذربايجان ذخيره شود.
به گفته رئيس دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه ، بارش باران در حوضه آبريز اين درياچه نسبت به سال گذشته حدود 39 درصد و در مقايسه با متوسط 49 سال گذشته حدود 56 درصد كاهش يافته است.
سرخوش با اعلام اينكه حوضه آبريز درياچه اروميه توسط 21 رودخانه دائمي و 39 رودخانه دوره اي سيراب مي شود، گفت: پس از ارديبهشت سال جاري، آب به درياچه اروميه وارد نشده است زيرا رهاسازي آب سدها از آذرماه هر سال آغاز مي شود.
وي با بيان اينكه درياچه اروميه يك حوضه آبي بسته است كه آب آن از محل بارش مستقيم و روان آب ورودي از آب راهه ها و رودخانه ها تامين مي شود، تاكيد كرد: با توجه به خشكسالي، اگر طرح هاي احياي درياچه اروميه به موقع اجرا نمي شد، اكنون اين درياچه وجود نداشت.
به گزارش ايرنا، درياچه اروميه بزرگترين آبگير دائمي در شمال غرب فلات ايران ‌است؛ اين درياچه از اواسط دهه 1380 شمسي شروع به خشك شدن كرد و بنا بر آمار بين المللي تا سال 2015 ميلادي در حدود 80 درصد از مساحت آن خشك شد.
بنا بر نظر كارشناسان خشك شدن درياچه اروميه تاثير منفي بر محيط زيست منطقه داشته و بر روي دماي هوا و وزش بادهاي نمكي تاثير گذاشته است.
3214/3072** خبرنگار: شاهين سپهراد ** انتشاردهنده: عليرضا فولادي