به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، مجید قدمی روز دوشنبه با حضور در استودیو الفبای وزارت آموزش و پرورش و در پاسخ به سئوال خبرنگاران اظهار داشت: هزینه تحصیل هر دانش آموز مبتلا به اوتیسم و چند معلولیتی برای آموزش و پرورش، سالانه بیش از 12 میلیون تومان است.
وی با بیان اینكه اكنون 62 هزار و 854 نفر از دانش آموزان دچار مشكلات نابینایی، ناشنوایی و جسمی حركتی در مدارس تلفیقی - فراگیر تحصیل می كنند، گفت: این دانش آموزان نیز از مزایای خدمات حمایتی و درمانی البته با مبلغی كمتر از دانش آموزان مدارس خاص بهره مند می شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: این در حالیست كه برای هر دانش آموز در مدارس عادی سالانه دو و نیم میلیون تومان هزینه در نظر گرفته می شود و مشخص است كه هزینه یك دانش آموز با نیازهای ویژه، چهار برابر بیشتر از دانش آموز عادی است.
قدمی اجرای طرح های حمایتی را از دیگر عوامل افزایش آمار دانش آموزان استثنایی در مدارس عنوان كرد و افزود: در دولت تدبیر و امید هفت میلیارد و 500 میلیون تومان برای انجام خدمات حمایتی، درمانی و دارویی دانش آموزان با نیازهای ویژه هزینه شده است و امسال نیز سه میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده است.
وی رقم بودجه سالانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی را 750 میلیارد تومان ذكر كرد و گفت: بیش از 600 میلیارد تومان از این مبلغ در اختیار ادارات كل استان ها قرار گرفته و صرف حقوق كاركنان و دیگر هزینه های جاری می شود و حدود یك میلیارد تومان باقیمانده نیز برای خدمات حمایتی، دارویی، درمانی و سرویس ایاب و ذهاب این دانش آموزان هزینه می شود.
وی تعداد كاركنان آموزش و پرورش استثنایی را 23 هزار و 574 نفر عنوان كرد و افزود: به ازای 7 دانشآموز با نیازهای ویژه، 2 نفر پرسنل داریم و به لحاظ تحصیلات نیز 15 هزار و 271 نفر از این معلمان دارای مدرك كارشناسی، دو هزار و 863 نفر مدرك كارشناسی ارشد و 22 نفر نیز دارای مدرك دكتری هستند.
به گفته قدمی، اكنون یك هزار و 569 مدرسه استثنایی، 28 مدرسه استثنایی شبانه روزی، 183 مدرسه استثنایی خیرساز و 24 مدرسه استثنایی غیردولتی در كشور فعالیت می كند و آمارها نشان می دهد كه از 10 سال گذشته جمعیت آموزشی این مدارس از 85 هزار نفر به 137 هزار نفر رسیده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره دلایل افزایش جمعیت دانش آموزی مدارس استثنایی توضیح داد: این افزایش جمعیت به معنای افزایش تعداد جامعه معلولان نیست بلكه به این موضوع بر می گردد كه سازمان آموزش و پرورش استثنایی اقدام به شناسایی كودكان با نیازهای ویژه كرده و برای ایجاد انگیزه در خانوادهها به منظور فرستادن كودكان خود به مدرسه فعالیت های گسترده انجام داده است و از همین رو شاهد افزایش حضور این دانش آموزان در مدارس هستیم.
وی با بیان اینكه بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی از 24 میلیارد تومان در سال 92 با رشد 300 درصدی به 96 میلیارد تومان در امسال رسیده است، گفت: این افزایش اعتبارات بیانگر توجه ویژه دولت تدبیر و امید به كودكان و دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اهمیت هزینه سرویس ایاب و ذهاب برای دانشآموزان با نیازهای ویژه را یادآور شد و افزود: سال 92 برای هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی سه میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود كه 10 درصد آن را دولت و 80 درصد را والدین باید پرداخت می كردند.
قدمی افزود: بودجه ای كه امسال برای سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه در نظر گرفته شده 24 میلیارد تومان است در حالی كه به حدود 40 میلیارد تومان هزینه اعتبار نیاز داریم.
وی با بیان اینكه با تمهیدات اندیشیده شده امسال میانگین پرداختی دولت 70 تا 75 درصد و پرداختی والدین تنها 20 تا 25 درصد برای سرویس ایاب و ذهاب است، گفت: همچنین در بخش خدمات حمایتی بخشنامه ای به سراسر كشور ارسال شده مبنی بر این كه خانواده هایی كه بچه های معلول خود را ثبت نام می كنند تمامی هزینههای دارویی، جراحی، كاشت حلزون، توانبخشی و بخشی از هزینه دندانپزشكی آنها پرداخت می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: این مساله باعث شده خانواده ها برای حضور فرزندان خود در مدارس استثنایی تمایل نشان دهند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینكه تفاوت های فردی به عنوان یكی از زیبایی های خلقت به شمار می رود، گفت: باید توجه داشت این تفاوت ها وقتی معنادار میشود نهادهایی همچون آموزش و پرورش باید نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و در زمینه خدمترسانی وارد عمل شوند.
قدمی ادامه داد: هنگامی كه سالی یك و نیم میلیون نفر به مخاطبان آموزش و پرورش اضافه میشود درصدی از این افراد به طور طبیعی نابینا، ناشنوا، كم توان ذهنی و چند معلولیتی هستند كه نمیتوان نسخه واحدی برای آنها پیچید.
وی با بیان اینكه هنگامی كه ضریب هوشی افراد حداقل 30 نمره كم می شود باید همه متغیرهای آموزش و پرورش را دستكاری كرد، افزود: در این میان معلمان باید آموزش هایی همچون روانشناسی یادگیری و تدریس برای كودكان استثنایی را بشناسند و از تكنولوژیهای روز بهرهمند شوند تا بتوانند با این گروه از دانش آموزان به درستی رفتار كنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار كرد: تمامی بخش های آموزشی، محتوای كتاب های درسی، تكنولوژی و حتی فضاهای آموزشی تحت تاثیر این مساله قرار می گیرد به همین دلیل در قانون پیشبینی شده كه نهادی در آموزش و پرورش به عنوان متولی كودكان با نیازهای ویژه تشكیل شود.
قدمی با اشاره به اینكه دانش آموزان با نیازهای ویژه در هفت گروه آسیب دیده بینایی، ناشنوا، ذهنی، اختلالات جسمی و حركتی، اختلالات رفتاری و عاطفی، اختلالات یادگیری و چند معلولیتی تقسیم بندی می شوند، توضیح داد: هر چند كه تعداد دانش آموزان و كودكان چند معلولیتی بسیار اندك است اما امكانات ویژه و جداگانه باید برای آنها در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: كار معلمان دانشآموزان مبتلا به اوتیسم و چند معلولیتی بسیار مشكلتر از دیگر معلمان است از این رو به دنبال این هستیم كه مزایای بیشتری برای این گروه از معلمان در نظر بگیریم زیرا كسانی كه آسیب دیده بینایی، شنوایی و جسمی حركتی هستند می توانند در مدارس عادی ادامه تحصیل دهند و شرایط تحصیل برای این افراد به گونهای است كه به عنوان مثال برای دانشآموزان نابینا كتاب به خط بریل فراهم شود، معلمان دانشآموزان ناشنوا زبان اشاره بیاموزند و وقت اضافه برای بچه های جسمی حركتی در فعالیت های ورزشی و كارگاهی اختصاص داده شود اما كار با كودكان چند معلولیتی بسیار مشكل تر است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: برای هر سال خدمت معلمان در این سازمان ضریب 1.2 درنظر گرفته می شود به این معنا كه معلمان با 25 سال سابقه كار و با 30 سال حقوق می توانند بازنشسته شوند و اضافه پرداختی به آنها تعلق می گیرد، هر چند این اضافه پرداختی در مقایسه با كار سخت آنها مبلغ ناچیزی است.
قدمی در خصوص اینكه آیا آموزش و پرورش استثنایی توانسته است امكانات لازم را برای پاسخ به نیازهای این گروه از دانش آموزان فراهم كند نیز ضمن پاسخ مثبت به این مساله گفت: این سازمان با راهاندازی مدارس شبانه روزی توانسته است تعداد زیادی از كودكان با نیازهای ویژه را زیر پوشش قرار دهد اما در این میان هنوز همه كودكان زیر چتر حمایتی قرار ندارند زیرا در كشور ما به شدت با پدیده پنهان كاری مواجه هستیم و بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند فرزندان معلول خود را از دیگران مخفی كنند.
وی با تاكید بر اینكه جای بچه های دارای نیازهای ویژه در مدارس عادی و در كنار دیگر دانش آموزان است، اظهار داشت: صرفا اگر حضور این گروه از دانش آموزان در مدارس عادی مشكل ایجاد كند و نظام آموزشی نتواند راهی برای رفع آن مشكل بیابد این دانشآموزان باید در مدارس خاص تحصیل كنند.
وی یادآور شد: این دانشآموزان نیز باید همانند افراد عادی برای زندگی اجتماعی آماده شوند و غربالگری و جداسازی آنها درست نیست از این رو باید در مدارس و به ویژه در بین خانوادهها، مدیران مدارس و معلمان در این رابطه فرهنگ سازی شود كه دانش آموزان استثنایی نیز می توانند در كنار دانشآموزان عادی ادامه تحصیل دهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به منظور فرهنگ سازی، مدارسی به عنوان «پشتیبان» در نظر گرفته شده كه چند مدرسه عادی را زیر پوشش قرار می دهند به این معنا كه مدارس پشتیبان وظیفه دارند خانواده ها را نسبت به حضور دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی توجیه كنند و خانواده ها نیز باید متوجه باشند هنگامی كه بچه های آنها در كنار بچه های معلول از جمله نابینا، ناشنوا و جسمی حركتی قرار می گیرند بهتر می توانند نسبت به خواسته ها و نیازهای خود انعطاف پذیری نشان دهند.
**آموزش تلفیقی و فراگیر یك الزام است
قدمی با اشاره به اینكه رفتن به سمت آموزش تلفیقی و فراگیر نه یك توصیه بلكه یك الزام است، گفت: به منظور آشنایی معلمان با روش های تدریس و رفتار با این كودكان سی دی های آموزشی تهیه شده و در اختیار آنان قرار گرفته است زیرا امكان برگزاری دوره های آموزشی برای تمامی معلمان میسر نیست همچنین در هر منطقه با سازمان نوسازی مدارس هماهنگی های لازم صورت گرفته كه 3 تا 4 مدرسه نسبت به تجهیز فضا برای كودكان با نیازهای ویژه اقدام كنند.
وی با بیان اینكه با افزایش تعداد دانش آموزان در مدارس تلفیقی - فراگیر، افزایش آمار مدارس خاص متوقف شده است، گفت: در مدت چهار سال گذشته تعداد دانش آموزان مدارس تلفیقی از 25 هزار نفر به 62 هزار نفر افزایش یافته است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: اكنون سونامی بازنشستگی در این سازمان آغاز شده به گونه ای كه سالانه 600 تا 650 نفر از نیروها بازنشسته می شوند و این در حالیست كه دانشگاه فرهنگیان سالانه 200 تا 250 نیروی جدید به نظام آموزشی استثنایی می فرستد.
قدمی اظهار داشت: برای رفع مقطعی این مشكل در برخی استان ها از كارورزان درخواست می شود كه مدت یك تا دو سال طرح خود را در این مدارس بگذرانند و در برخی موارد نیز از نیروهای بازنشسته برای ادامه همكاری دعوت می شود.
فراهنگ**1883**1055
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب كارگر
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی :
سالانه برای هر دانش آموز با نیازهای ویژه 10 میلیون تومان هزینه می شود
۴ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۲۹
کد خبر:
82774967
تهران- ایرنا- رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی آمار دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس خاص كشور را 74 هزار و 175 نفر اعلام كرد و گفت: سالانه به طور متوسط برای هر یك از این دانش آموزان 10 میلیون تومان هزینه می شود.