۶ دی ۱۳۹۶، ۱۸:۳۴
کد خبر: 82777790
T T
۰ نفر

آب مورد نياز كشاورزي شادگان رها سازي شد

۶ دی ۱۳۹۶، ۱۸:۳۴
کد خبر: 82777790
آب مورد نياز كشاورزي شادگان رها سازي شد

آبادان - ايرنا - مدير امور آب شهرستان شادگان گفت: آب مورد نياز كشاورزان شادگاني از سد مارون رها سازي شد.

عبدالمحمد بشيري چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: با پيگيري انجام شده براي تامين آب مورد نياز كشت پاييزه كشاورزان شادگاني آب با دبي 35 متر بر مكعب بر ثانيه از سد مارون رهاسازي شد كه 25 متر بر مكعب بر ثانيه سهميه شهرستان شادگان است.
وي افزود: تمهيدات لازم براي جلوگيري از برداشت حق آبه شادگان در شهرستان هاي بالا دست انجام شده و به همين منظور 6 گروه از جهاد كشاورزي، اداره آب و اداره برق مسير رودخانه را بررسي و با متخلفين برخورد لازم را خواهند كرد.
بشيري گفت: كشاورزان شهرستان هاي بالا با كنترل ورود آب به انهار و پمپ هاي خود رعايت حق كشاورزان شادگاني را كنند تا آب كشاورزي به پايين دست و شهرستان شادگان برسد.
در 2 هفته گذشته تعداد زيادي از كشاورزان شهرستان شادگان با تجمع روبه روي فرمانداري و اداره جهاد كشاورزي اين شهرستان خواستار اختصاص حق آبه كشت پاييزه شان شدند.
در هفته جاري نيز جمعي از كشاورزان شادگاني دوشنبه با حضور در جلسه ستاد بحران مشكلات كشاورزي حوضه زهره و مارون در سالن جلسات استانداري با اصرار خواهان بيان ديدگاه ها و تامين آب مورد نياز كشاورزيشان شدند.
اين كشاورزان از مسئولان مي خواستند مشكلات موجود كشاورزي شادگان را مرتفع كنند زيرا معيشت آنها صرفا از اين طريق تامين مي شود.
در پي اين اعتراضات و براي رسيدگي به مطالبات اين كشاورزان ، دراين هفته جلسه اضطراري تامين آب محصولات كشاورزي شادگان براي بررسي تامين حق آبه اين كشاورزان تشكيل شد.
شهرستان شادگان در جنوب خوزستان در انتهاي حوضه رودخانه مارون- جراحي قرار دارند.
اين شهرستان يكي از مراكز كشاورزي قديم و از توليدكنندگان عمده محصولات در خوزستان است كه در سال هاي گذشته با تنش آبي روبه رو بوده است.
شادگان با 57 هزار هكتار اراضي قابل كشت با آب و هواي گرم و مرطوب يكي از مراكز تامين محصولات گرمسيري در استان خوزستان است و گندم، انواع سبزيجات، باميه و خرما از عمده‌ترين محصولات كشاورزي آن به‌شمار مي‌روند.
3015/7165 / 6002
خبرنگار: عدنان جواهري* تنظيم: حميدرضا ترابي فرد* انتشاردهنده: كبري آقازري