۱۰ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82781437
T T
۰ نفر
ماهیچه های حبابی پهلوان پنبه ها/ دوئل مرگ و سیكس پك

مشهد- ایرنا- عشق به عضله سازی و سیكس پك (اندام 6 تكه) در جوانان و نوجوانان، تجارتی مرگبار را رقم می زند كه مافیای آن هدفی جز كسب سود و درآمد، حتی به بهای گرفتن جان انسان ها، ندارد.

به گزارش ایرنا، در دهه اخیر فعالیتهای ورزشی و پهلوانی از گود زورخانه به باشگاه هایی سوق داده شده كه پهلوان پنبه های پوشالی و توخالی را پرورش می دهند.
رغبت جوانان و نوجوانان به داشتن بدن و اندامی عضله ای و به نتیجه رسیدن در مدت زمانی كوتاه، فضا را برای فعالیت سودجویانی باز كرده كه با تهیه و توزیع داروها و مكمل های گوناگون، سلامت و جان افراد را نشانه گرفته اند.
كسب درآمدهای نجومی از محل توزیع این داروها كه اغلب نیز قاچاق و تقلبی است به قدری اغواگر است كه هم اكنون داروها و مكمل هایی كه باید توسط پزشك تجویز و از داروخانه ها تهیه شود، به راحتی و با یك تماس در اختیار افراد قرار می گیرد.

*ورزشكاران آماتور طرفداران داروهای بدنسازی
افراد و ورزشكارانی كه از این داروها استفاده می كنند اغلب از عوارض آن بر بدن بی اطلاعند و به واسطه تبلیغات فریبنده به سمت مصرف این داروها می روند و با گرفتن نتیجه در مدت كوتاه، رغبتشان به استفاده از آن بیشتر می شود و این در حالی است كه نمی دانند با ساختن عضلات پنبه ای و پوشالی، خود را به مرگ نزدیكتر می كنند.
رئیس هیات پزشكی ورزشی خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: رغبت جوانان به مصرف دارو و مكمل های غیرمجاز بیشتر در ورزشكاران آماتور دیده می شود.
دكتر رضا گلدوزیان با بیان اینكه فروش و مصرف داروهای ورزشی در باشگاهها ممنوع و تخلف است، افزود: این داروها باید زیرنظر پزشك مصرف شود اما متاسفانه هم اینك نه تنها این داروها به راحتی در داروخانه ها در دسترس افراد قرار دارد بلكه در سطح جامعه نیز توسط افراد سودجو به آسانی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: یكی از دلایل استفاده از این داروها توسط جوانان، گرفتن نتیجه سریعتر در عضله سازی، بدون آگاهی از عوارض این داروها است.
رئیس هیات پزشكی ورزشی خراسان رضوی بیان كرد: مكمل ها و داروهای ورزشی نظیر هورمونهای استروئیدی و آمپول تستسترون ویژه بدنسازی، مضرات زیادی برای سلامت دارند ولی متاسفانه به راحتی در دسترس عموم هستند.
دكتر گلدوزیان با اشاره به توزیع مكمل های ورزشی در برخی باشگاه ها گفت: بازرسی های دوره ای از باشگاه ها صورت می گیرد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این خصوص، باشگاه متخلف پس از گزارش به اداره ورزش و جوانان، با هماهنگی با پلیس اماكن پلمب می شود.
رئیس هیات پزشكی ورزشی خراسان رضوی با بیان اینكه فعالیتهای آگاهی بخشی به جوانان و ورزشكاران با جدیت در دست انجام است، ادامه داد: برای اطلاع رسانی به جوانان 2 مركز پزشكی ورزشی در شهرك شهید رجایی و انتهای بلوار فردوسی به منظور آموزش و راهنمایی ورزشكاران در 10 روز آینده در مشهد به بهره برداری می رسد.
گلدوزیان در خصوص مرگ یك جوان 18 ساله در یكی از باشگاه های ورزشی در قاسم آباد مشهد نیز گفت: تا اعلام قطعی پزشك قانونی نمی توان ادعا كرد كه این فرد در پی مصرف داروهای مكمل جان باخته است.
رئیس هیات پزشكی ورزشی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت حدود یكهزار و 600 باشگاه ورزشی مجاز در استان ، افزود: با حمایت دادستانی، برخورد با باشگاه های متخلف شكل قانونی تری به خود می گیرد و با این اقدام تخلفات كاهش چشمگیری خواهد داشت.

*پودرهای مكمل نظارت جهانی هم ندارند
رئیس دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: پودرهای مكمل ورزشی چون در قالب دارو نیستند هیچ نظارت جهانی بر آنها وجود ندارد لذا در مصرف آنها باید احتیاط كرد.
دكتر محمد صفریان افزود: مصرف زیاد و خارج از قاعده این مكمل ها بسته به نوعشان با عوارضی نظیر مشكلات كلیوی و كبدی همراه است.
وی ادامه داد: پودرهای كربوهیدرات منجر به ایجاد كبد چرب و اختلال در چربی خون می شود لذا باید این مكمل ها با احتیاط مصرف شوند.
استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشكی مشهد خاطرنشان كرد: همچنین میزان تقلب در پودرها بسیار بالاست لذا در مصرف آنها باید خیلی محتاط بود.
دكتر صفریان تاكید كرد: فروش بدون نسخه پزشك به معنای مصرف مجاز نیست و افراد زیادی هستند كه در پی مصرف مكمل ها دچار مشكلات مختلف شده اند به طوریكه چندی پیش یك پسر 18 ساله در مشهد به دلیل مصرف پودرها دچار مشكل جدی كبدی شده و تا چندقدمی مرگ پیش رفت.

*مصرف داروهای نیروزا مرگ آور است
رئیس دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی مشهد اظهار كرد: استفاده از داروهای نیروزا عوارض زیادی به همراه دارد كه اگر این داروها بدون كنترل استفاده شود ممكن است به مرگ فرد نیز منجر شود.
دكتر صفریان افزود: تمام داروها باید زیر نظر پزشك مصرف شوند و به طور كلی استفاده از داروها برای نیروزایی ممنوع و عوارض خطرناكی به همراه دارد.
وی با اشاره به رواج آمپول سوما و انسولین در بین ورزشكاران، خاطرنشان كرد: استفاده از این داروها عوارض خطرناكی نظیر آسیب جدی به غدد فوق كلیوی، نارسایی كلیه و سكته مغزی به همراه دارد.
وی با بیان اینكه مصرف انسولین برای نیروزایی در چند مورد در این شهر منجر به مرگ شده است، افزود: این دارو باید در موارد خاص مصرف شود و استفاده از آن برای نیروزایی نوعی سوء استفاده از داروهاست.

*برخورد جدی با باشگاه های متخلف
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برخی رفتارهای خلاف قانون در باشگاه‌های بدنسازی از جمله استفاده از داروهای مكمل، موجب ورود دادستانی به این عرصه شده است.
قاضی محمد بخشی محبی افزود: در پی شكایاتی از سوی سازمانهای مردم نهاد ورزشی در مورد غعالیتهای غیرمجاز در برخی باشگاههای ورزشی، موضوع در دستور كار معاونت دادستانی قرار گرفت و در مكاتبه با اداره كل ورزش و جوانان خراسان رضوی مقرر شد باشگاههای متخلف شناسایی و با آنها برخورد شود.
وی ادامه داد: از این رو تشكلهای مردم نهاد نیز از سوی دادستانی ماموریت یافتند نسبت به شناسایی باشگاههای ورزشی متخلف اقدام و از طریق سامانه جامع اطلاعات مردمی (سجام) متعلق به دستگاه قضا، موارد را برای برخورد قانونی اعلام كنند.
وی تاكید كرد: در صورت لزوم ، دادستانی و به صورت ویژه شعبه ورزشی از ورزش استاندارد و مطابق با آموزه های حقوق ورزشی حمایت می كند.

*پلمب 23 باشگاه متخلف در مشهد طی سه ماه اخیر
فروش و استفاده از داروهای نیروزا در باشگاه های ورزشی ممنوع و خلاف قانون است، در باشگاه های مجوزدار به دلیل انجام بازرسی های دوره ای تخلفات به حداقل رسیده است اما باشگاه های بدون مجوز پاتوقی برای فروش این مواد هستند.
رئیس اداره ورزش و جوانان مشهد در این خصوص نظارت بر باشگاه های ورزشی و جلوگیری از مصرف مكمل در باشگاه ها به خبرنگار ایرنا گفت: هم اكنون تعداد باشگاه های دارای مجوز در مشهد یكهزار و 364 مورد است.
احمد صالح نژاد افزود: از مهرماه امسال بازرسی و پلمب باشگاه های متخلف به صورت جدی در سطح شهر مشهد در دستور كار قرار گرفته كه تا پایان آذرماه، 10 باشگاه متخلف پلمب و برای 129 باشگاه نیز اخطار صادر شده است.
وی خاطرنشان كرد: استفاده از داروها و مكمل ها، نداشتن مجوز، شكایت مردم و مزاحمت از عمده ترین دلایل پلمب این باشگاه ها بوده است.
در مجموع ترغیب جوانان به مصرف دارو و مكمل های غیرمجاز برای سودجویی ظلم به خانواده هاست و باید هر چه سریعتر نهادهای مرتبط در این خصوص ورودی جدی تر داشته باشند.
گزارشگر : ندا جواهرفر ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7505/5132