نبود نظارت کافی و باشگاه‌هایی که به جای رکورد، هنجار می‌شکنند!

مشهد- ایرنا- هرچند باشگاه‌های ورزشی عموما به عنوان اماکنی امن برای پرورش جسم و جان شناخته می‌شوند اما هستند باشگاه‌هایی که در سایه فعالیت ورزشی، با نقض برخی قوانین مرتکب تخلفاتی شده و دست به هنجارشکنی می‌زنند.

به گزارش ایرنا، تخلف در باشگاه های مختلف ورزشی یکی از چالش های مهم حوزه ورزش و جامعه است، زیرا گسترش آن به تدریج سبب بی اعتمادی والدین به این محیط ها شده و در نهایت آنان را به دلیل ترس از بیراهه رفتن فرزندان، به ممانعت از حضور آنان در این اماکن ناگزیر می کند.

باشگاه های متخلف با مصادیقی چون اختلاط مرد و زن، نداشتن جواز کسب و کارت بیمه ورزشی، نصب دوربین مدار بسته در فضای باشگاه، برگزاری مسابقات مشترک مردان و بانوان، بهره نگرفتن از مربی متخصص، ارتباط نداشتن با پزشک ورزشی، فروش و توزیع دارو و مکمل های غیر مجاز، استفاده از پوسترهای نامناسب، ارائه خدمات خارج از سرویس به مشتریان و انتشار تصاویر خارج از عرف و شوونات اسلامی شناخته می شوند که استمرار تخلف آنها در طولانی مدت، موجب فاصله انداختن میان مردم و ورزش های همگانی خواهد شد.

بنا بر اعلام مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در این استان نیز باشگاه هایی با رشته های مختلف ورزشی فعال هستند که به دلیل اجرایی نشدن کامل قوانین نظارتی، در سایه ورزش تخلفاتی را مرتکب می شوند که علاوه بر مخدوش کردن چهره ورزش در سطح جامعه، زمینه ساز بی اعتمادی خانواده به ورزشهای گروهی شده است.

برخورد با هرنوع هنجارشکنی در ورزش

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بی شک این حق مردم مشهدالرضا و استان است که در سایه همجواری با امام هشتم (ع)، محیطی امن، پرنشاط و جذاب ورزشی با احساس کامل امنیت در اختیار داشته باشند.

مجید نصراله زاده ادامه داد: موارد مختلفی از وجود تخلف در باشگاه های ورزشی گزارش شده است که ریشه بسیاری از آنها به نظارت های ناقص و رعایت نکردن ضوابط قانونی در گذشته باز می‌گردد.

وی عنوان کرد: این تخلفات اکنون موجب خدشه دار شدن چهره ورزش خراسان رضوی شده است از این رو تلاش بر این است در کنار اقدامات جهادگونه ای که آغاز شده است، بتوان با کمک اهالی ورزش، در کوتاه ترین زمان ممکن، گام های موثری در راستای ایجاد فضای مطلوب در این حوزه برداشته شود.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی برخورد با متخلفان حوزه ورزش را از مطالبات مردم مشهد دانست و گفت: انجام هر اقدام غیر اخلاقی در فضاهای ورزشی دولتی و خصوصی زیر ذربین قرار گرفته است و بی شک با تمام ظرفیت با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

نصراله زاده، دریافت مجوز قانونی را نخستین اقدام برای فعالیت باشگاه های ورزشی خواند و خاطرنشان کرد: نظارت های جدی در این خصوص آغاز شده است و در بخشنامه ای، تمامی باشگاه ها موظف شده اند طبق قوانین وزارت ورزش و جوانان فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: طبق قانون، نخستین گام در زمینه تاسیس باشگاه ورزشی، گرفتن مجوز است از این رو برخورد قانونی با باشگاه هایی که مجوز ندارند، مهمترین اولویت این اداره کل است زیرا بر این باور هستیم که این امر از جمله عوامل اثرگذار بر توسعه ورزش همگانی و قهرمانی استان است.

نبود نظارت و باشگاه‌هایی که به جای رکورد، هنجار می‌شکنند!

باشگاه‌های غیرمجاز و آسیب‌زایی‌های جسمی و روحی

رییس هیات جودوی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: باشگاه‌های فاقد مجوز، ممکن است خود بستر فعالیت هایی شوند که آسیب های جسمی و روحی برای ورزشکاران فراهم کنند از این رو نظارت و برخورد با آنها بسیار حائز اهمیت است.

محمد صابر گرایلی افزود: قانون‌مدار کردن باشگاه‌ها موجب تامین منافع مردم می شود و باشگاه هایی که در آنها قوانین به درستی اجرا می شود به دلیل آن که نظارت بیشتری بر فعالیت آنها وجود دارد، کمتر دچار حواشی می شوند.

وی ادامه داد: فعالیت این باشگاه ها که تخلفات گوناگونی از جمله تداخل رشته های ورزشی، خرید و فروش داروهای غیرمجاز و حضور افراد نامربوط در آنها گزارش شده است، مشکلات زیادی را برای اعتبار باشگاه های قانونمند ایجاد می کنند از این رو تقاضای ما نیز برخورد فوری و قانونی با این اماکن است.

رییس هیات جودوی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه سلامت جامعه در گرو معرفی باشگاه های مناسب ورزشی است، گفت: در صورتی که فعالیت باشگاه های معرفی شده شایسته و در چهارچوب های قانونی نباشد اتفاق مطلوبی برای ورزشکاران رخ نخواهد داد و موجب مشکلات بسیاری برای آنان خواهد شد.

گرایلی با تاکید بر اینکه فعالیت باشگاه‌های غیرمجاز هزینه‌های جبران ناپذیری برای هیات و ورزشکاران ایجاد می کند، گفت: باشگاه‌های ورزشی سطح استان تنها با صدور مجوز فعالیت رسمی از سوی اداره کل ورزش و جوانان، مجاز به فعالیت هستند و مربیان فعال در آنها نیز باید مورد تایید هیات مربوطه باشند.

۳۰ دی ماه آخرین مهلت اخذ مجوز باشگاه‌ها

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: باشگاه های ورزشی تا ۳۰ دیماه برای تکمیل پرونده و اخذ مجوزهای مربوطه فرصت داشته اند و اکنون ساماندهی باشگاه های غیرمجاز اولویت اصلی ورزش استان است.

علی اکبر هاشمی جواهری اظهار داشت: با همکاری سازمان تعزیرات، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و نهادهای نظارتی استان، طرح ویژه ای برای برخورد با باشگاه های غیرمجاز که در تاریخ مقرر اقدام به تکمیل پرونده و فعالیت در چهارچوب قانونی نکنند، آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر هم‌اندیشی و هم‌افزایی لازم با معاون دادستان و روسای هیات‌های ورزشی خراسان رضوی با هدف بررسی آخرین نقطه نظرات آنان در خصوص اتخاذ راهکارهای مناسب مورد بررسی قرار گرفته است تا اقدامات مناسب انجام شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی بیان کرد: ورزش کارکردهای بسیاری دارد، به عنوان نمونه در وقایع اخیر شاهد رویکرد مناسب سیاسی و اجتماعی ورزش در جامعه بودیم، علاوه بر آن ورزش در شور و نشاط اجتماعی نقش داشته و کارکرد اقتصادی نیز دارد که همه این موارد اهمیت لزوم توجه به آن را افزایش می دهد.

وی عنوان کرد: برای نمونه گزارش هایی مبنی بر اختلاط زن و مرد در برگزاری برخی مسابقات و رویدادهای ورزشی و رعایت نشدن شوونات اسلامی، دریافت شد که پس از بررسی مشخص شد که این باشگاه ها اصلا مجوزی برای فعالیت نداشته اند.

هاشمی جواهری گفت: در جایی دیگر، گزارشی مبنی بر فروش مکمل های غیرمجاز در برخی باشگاه ها مطرح شد که این اماکن نیز دارای مجوز نبودند و سبب ایجاد محیطی نا ایمن برای مراجعه کنندگان شده بودند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی با تاکید بر برخورد با خاطیان و متخلفان حوزه ورزش، تصریح کرد: با تمام توان و با کمک و یاری دستگاههای نظارتی و مردمی به دنبال ایجاد فضایی امن و سالم برای آحاد مردم در حوزه ورزش هستیم.

چربش باشگاه های غیرمجاز بر مجاز در استان

هاشمی جواهری گفت: باید این حقیقت را پذیرفت که برای رسیدن به حداقل ها مسیری طولانی در پیش داریم از این رو احیای ورزش قانونمند در استان، نیازمند حرکتی جهادی است تا بتوان تحولی عظیم در این عرصه ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه تعداد باشگاه‌های غیرمجاز استان از باشگاه‌هایی که فعالیت آن‌ها مجاز است بیشتر است، گفت: باید ابتدا بستری مناسب برای اخذ مجوزها برای آنها فراهم شود و پس از آن نظارت ها به صورت گسترده آغاز شود.

هاشمی جواهری عنوان کرد: ظلمی که در باشگاه‌های غیرمجاز به جوانان می‌شود، جبران ناپذیر است از این رو باتوجه به ظرفیت های بالای ورزش در استان، باید هرچه زودتر ضعف های موجود برطرف شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی، مشکلات اقتصادی را یکی از دلایل تخلفات باشگاه ها دانست و بیان کرد: بسیاری از باشگاه ها در شرایط نامناسب مالی قرار دارند و از همراهی حامیان مالی محروم هستند اما این موضوع نباید بهانه ای برای از بین رفتن سلامت مالی و اخلاقی آنها شود.

وی افزود: اشخاص حقیقی و حقوقی، متقاضی تاسیس باشگاه ورزشی باید برای دریافت مجوز تاسیس باشگاه ورزشی به اداره ورزش و جوانان شهرستان خود مراجعه و درخواست خود را در سامانه اینترنتی صدور مجوز فعالیت باشگاه های ورزشی وزارت ورزش و جوانان به آدرس m۵.msy.gov.ir به انضمام مدارک مربوطه ثبت و ارسال کنند تا در کمتر از یک ماه پروانه فعالیت باشگاه ورزشی برای آن ها صادر شود.

هاشمی جواهری با اشاره به پیگیری خانواده ها از لیست باشگاه های دارای مجوز نیز گفت: با هماهنگی های صورت گرفته متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، فهرست باشگاه های مورد تایید و دارای مجوز را مشاهده و بررسی کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس اعلامی که پیش از این صورت گرفته است، مسوولان باشگاه هایی که مجوز قانونی نداشته اند تا پایان دیماه - دیروز- فرصت داشته اند تا اقدامات مقتضی برای کسب مجوز فعالیت را انجام دهند که در صورت عدم اقدام در مهلت مزبور، با هماهنگی دستگاه قضا و نیروی انتظامی با این باشگاه ها مطابق قانون برخورد خواهد شد.

باشگاه های غیرمجاز، بستری برای پرورش برخی متخلفان

معاون دادستان مشهد چندی پیش در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرده بود: هرچند بسیاری از ورزشکاران دارای منش و روش پهلوانی هستند ولی برخی از افرادی که در نا آرامی های اخیر دستگیر شدند هم ورزشکار بودند و از دل باشگاه های غالبا غیرمجاز بیرون آمده و وارد اغتشاشات شده بودند.

اسماعیل رحمانی گفت: چرا باید خروجی برخی باشگاه‌های ما افرادی باشند که مرتکب جرم و هنجارشکنی می‌شوند؟ آیا دلیل آن به جز کوتاهی کردن متولیان امر است؟ اگر مسوول هوشیار باشد هرگز خروجی ها حتی در موارد اندکی نیز این چنین نخواهد بود.

وی ادامه داد: البته موارد متعددی از جمله امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فضای مجازی نیز موجب عملکرد هنجارشکنانه از سوی برخی جوانان شده است اما برخی از باشگاه ها نیز بستری برای پرورش آنها بوده اند.

معاون دادستان مشهد با تاکید بر اینکه یکی از معیارهای ورزش، اخلاق است، بیان کرد: باشگاه‌های ما باید نسبت به تعالی روح جوانان اهتمام ورزند. انتظار ما از روسای هیات‌ها این است که به فکر تربیت مدیران موفق آینده کشور باشند که این امر فراتر از حضور فیزیکی در میدان ورزش است.

رحمانی تصریح کرد: دشمن، نوجوانان و جوانان دهه هشتادی را هدف قرار داده است و تمام اماکن و محیط هایی که آنها در آنجا حضور دارند را مورد هجمه قرار می دهد که باشگاه های ورزشی یکی از این اماکن است.

وی با بیان اینکه روسای هیات ها نقش مهمی در مدیریت باشگاه ها دارند، خاطرنشان کرد: روسا باید مدام باشگاه های حوزه فعالیت خود را رصد کرده و از نزدیک در جریان اتفاقات و فعالیت آن قرار گیرند و پاسخگوی مشکلات رشته های ورزشی خود باشند.

۲ هزار و ۳۹۸ باشگاه دارای مجوز در خراسان رضوی فعالیت می کنند که از این تعداد، ۹۰۲ باشگاه مختص مردان، ۷۸۴ باشگاه مختص زنان و ۷۱۲ باشگاه نیز مشترک است.

اکنون حدود ۱۸۶ هزار نفر ورزشکار به صورت سازمان یافته در عرصه ورزش خراسان رضوی فعالیت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha