۱۱ دی ۱۳۹۶، ۲۰:۰۶
کد خبر: 82782847
T T
۰ نفر
كشف لاشه یك قلاده پلنگ در پارك ملی ساریگل اسفراین

بجنورد- ایرنا- مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت:طی گشت و كنترل محیط بانان پارك ملی ساریگل اسفراین لاشه یك قلاده پلنگ نردر این پارك ملی كشف شد.

سیداصغر مطهری دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: لاشه این پلنگ بزرگ جثه كه چند روز از مرگ آن می گذرد به اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی منتقل شد تا بررسی های بیشتری بر روی لاشه آن انجام گیرد.
وی افزود: طی بررسی های اولیه مشخص شد این پلنگ بیش از 10 سال عمر دارد و به احتمال قریب به یقین در اثر كهولت سن تلف شده است.
مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی پارك های ملی سالوك و ساریگل اسفراین در استان خراسان شمالی را یكی از زیستگاه های خوب پلنگ در كشور ذكر كرد و افزود: وجود پلنگ در راس هرم غذایی حیات وحش منطقه باعث كنترل جمعت گرگ، گراز و تشی می شود.
مطهری با بیان اینكه پلنگ ایرانی بزرگ جثه ترین زیرگونه پلنگ در جهان است، تصریح كرد: این گونه جانوری تنها در زمان احساس خطر برای به دست آوردن فرصت فرار حمله می كند و در شرایط معمولی و طبیعی این حیوان انسان گریز است.
شهرستان 120هزار نفری اسفراین در 60كیلومتری جنوب شرقی بجنورد مركز خراسان شمالی قراردارد و دارای 2پارك ملی سالوك و ساریگل است كه از زیستگاه های پلنگ ایرانی است و از لحاظ پراكنش پلنگ، این منطقه دارای جمعیت خوبی ازاین گونه ارزشمند و در معرض خطر است.
7189/ 6042 خبرنگار: بتول صارمی** انتشار: سیدحسین قدسی
۰ نفر