۱۴ دی ۱۳۹۶، ۸:۵۸
کد خبر: 82785332
T T
۰ نفر
حماسه هاي دفاع مقدس؛ سند افتخار و پايداري ايرانيان

تهران- ايرنا- حماسه آفريني هاي مدافعان وطن در طول جنگ تحميلي، سندي پرافتخار از غيرت و پايداري آنان را ترسيم كرد. ايثارگراني كه با روحيه اخلاص و شجاعت و با پيروي كامل از ولايت فقيه گام در مسير جهاد نهادند و تداوم اين فرهنگ، نياز كنوني جامعه است.

ايران با موقعيت ويژه سياسي، جغرافيايي و اقتصادي همواره كانون توجه قدرت هاي بزرگ جهان بوده است و افزايش قدرت دفاعي در كنار ديپلماسي فعال، تنها راه بازدارندگي در برابر دشمنان به شمار مي رود. رزمندگان سلحشور ايران در هشت سال دفاع مقدس با وجود برخي نارسايي هاي تسليحاتي و اطلاعاتي در مقايسه با دشمن، با ايمان و اراده راسخ به مصاف دشمن رفتند و حماسه هايي جاودان آفريدند. در هفته گذشته روزنامه هاي مختلف به منظور نهادينه كردن فرهنگ ايثار و شهادت با انتشار گزارش ها و مطالبي در محورهاي گوناگون به اين مهم پرداختند.

**شهيدان؛ رهپويان مسير سرخ عاشقي و دلدادگي
ايستادگي بي نظير رزمندگان اين مرزوبوم در مصاف با دشمن، هنوز هم تجلي بارزي از روحيه‌ مقاومت و دشمن‌ستيزي اين ملت است. آنان كه رهپويان مسير سرخ عاشقي و دلدادگي در وادي ايثار و مقاومت بودند.

روزنامه «جوان» در گفت‌ وگويي با برادر شهيد واهيك باغداسايريان، عنوان «پدرم مي‌گفت من فرزندانم را در زيرزمين مخفي نمي‌كنم!» را منتشر كرد و آورد: در ايام ولادت حضرت عيسي مسيح(ع) پيامبر نور و رحمت و در سال جديد ميلادي يادي مي‌كنيم از شهداي ارامنه كه فارغ از دين و مذهب براي حفظ ناموس و وطن در كنار رزمندگان اسلام جنگيدند و جانشان را فداي ايران كردند. جوانان غيوري از جامعه ارامنه كشور و اقليت‌هاي مذهبي كه دوشادوش رزمندگان مسلمان در جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل در دوران هشت سال دفاع مقدس جنگيدند و در اين نبرد قهرمانانه، شهيد، جانباز يا به اسارت گرفته شدند.

اين روزنامه همچنين در گفت‌وگويي با خواهر و مادر شهيد زوريك مراديان با عنوان «خدمت سربازي را به ادامه تحصيل در خارج ترجيح داد»، نوشت: شهيد زوريك مراديان در 16 مهر 1359 به شهادت رسيد. از اين حيث بايد وي را از اولين شهداي دفاع مقدس مسيحي كشورمان بدانيم.

در ادامه اين مطلب آمده است: زوريك پيش از شروع جنگ به خدمت رفته بود. موقعي كه آنها را از آموزشي به پيرانشهر منتقل مي‌كردند تازه جنگ شروع شده بود و ارتش در حالت آماده‌باش بود. آن موقع به زوريك مرخصي نمي‌دادند. موقعي كه با قطار به پيرانشهر مي‌رفتند به ما اطلاع دادند كه در ايستگاه مي‌توانيد زوريك را ببينيد. پدر و مادرم براي او غذا برده بودند تا موقع توقف قطار از آن بخورد ولي زوريك قبول نكرد و گفت اين همه سرباز اينجا هستند و من نمي‌توانم اين غذا را بخورم در حالي كه سربازان ديگر هم گرسنه هستند. چند ماه از خدمت سربازي زوريك در منطقه پيرانشهر گذشته بود كه 19 مهر 59 در 19سالگي به شهادت رسيد و در قطعه شهداي ارامنه دفن شد.

روزنامه «جوان» با درج عنوان ««بي‌سر» مثل اربابشان «حسين(ع)»»، آورد: حضور رزمندگان مدافع حرم در جبهه مقاومت اسلامي هزار حرف گفته و ناگفته دارد. هزاران ماجرا كه به حتم در آينده‌اي نزديك از دلش چندين و چند كتاب و فيلم استخراج خواهد شد. نبرد و شهادت اين دليرمردان لحظات تراژيك كم ندارد. لحظاتي كه مرورش ميخكوبمان مي‌كند و از شجاعت رزمندگان اين جبهه و قساوت دشمنانشان متحير مي‌شويم. دشمني كه به راحتي مي‌زند، مي‌كشد و سر مي‌برد و روي سر بريده مي‌رقصد. مدافعان حرم با ايثار و فداكاري‌شان شر چنين دشمناني را از سر كشور و حرم اهل بيت‌(ع) دور كردند. تروريست‌هاي داعشي و تكفيري با بي‌رحمي تمام سر برخي از شهداي مدافع حرم را از تنشان جدا كردند و قصد داشتند پيام ترس و وحشت را به شيعيان مخابره كنند ولي اين پيام خودشان را خوار و خفيف كرد.

روزنامه «جمهوري اسلامي» در گزارشي، عنوان «خبرنگاري كه فرمانده عالي رتبه جنگ شد» را منتشر كرد و نوشت: يكي از ويژگي هاي جنگ تحميلي عراق عليه ايران، كه آن را از ديگر جنگ هاي معمول متمايز مي‌نمايد تاثير آن بر آحاد مردم از جمله كارگران، روزنامه نگاران، ورزشكاران، روستائيان، دانش آموزان ودانشجويان و.... و تبديل آنان از فرد عادي به فرماندهان نظامي استراتژيست جنگ و سياستمداران نخبه مي‌باشد. يكي از اين جوانان شهيد غلامحسين افشردي (حسن باقري) بود. جواني كه از عرصه روزنامه نگاري پا در ميدان جنگ نهاد.

او نظريه پرداز نظامي بزرگي بود كه در جايگاه فرمانده عالي رتبه جنگ توانست توازن قوا را به سود جمهوري اسلامي ايران تغيير دهد.آن چنانكه دشمن نيز به اين حقيقت اعتراف كرده و گفته بود حسن باقري در حملات خود اطلاعات كامل و دقيقي در خصوص يگان‌هاي ما اعم از خطوط حد، فرماندهان، شكاف‌ها، نقاط آسيب پذير، استقرار قرارگا ه‌ها و مواضع توپخانه و حتي مناطق اداري در اختيار داشته و از اين طريق توانسته طرح‌هاي خوبي تهيه نموده وآنها را به دقت به اجرا درآورد.

اين روزنامه در گزارشي ديگر با عنوان «سرباز دلاور ارتش كه همچنان بر سر پيمان خود ايستاده است»، نوشت: احمد مرادي در اثر انفجار مين پاهايش از زير زانو قطع و به كليه‌هايش آسيب شديد وارد مي‌شود به طوري كه در اثر مشكل در كليه‌هايش بازنشسته مي‌شود. ازطرف مركز فرهنگي بنيادشهيد و جانبازان دزفول براي جانبازها در منطقه كوهستاني شهيون برنامه كوه پيمايي تدارك ديده شده بودبه طوري كه جانبازهاي عزيز بايك دستگاه اتوبوس درساعت 7صبح ازبنيادشهيد و جانبازان دزفول به سمت منطقه شهيون حركت كردند. اتوبوس جاده پرپيچ وخمي داشت اما برادران جانبار با پاها و دست‌هاي جداشده ازبدن مثل دوران دفاع مقدس پيچ‌ها را به روي خود نمي‌آوردند و تنها ديدار دوستان جانباز آنها را خوشحال كرده بود.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشي با انتشار عنوان «شهيد ستاري، اسوه نوآوري پدافند در دفاع مقدس»، آورد: 15 دي در تاريخ پرافتخار دفاع مقدس يادآور شهادت بزرگمردي از نيروي هوايي است كه در طول خدمتش در ارتش، خدمات زيادي ارائه كرد و آغازگر حركت هاي جديد عليه دشمن و تقويت نهاجا بود. سرلشكر شهيد منصور ستاري، در ۲۹ ارديبهشت ۱۳۲۷، در روستاي ولي آباد ورامين ديده به جهان گشود. او پس از اخذ ديپلم متوسطه، در سال ۱۳۴۶ وارد دانشكده ‌افسري شد و پس از نايل شدن به درجه ستوان دومي با گذراندن دوره‌اي يكساله در آمريكا به عنوان افسر كنترل شكاري در تيپ دفاع هوايي نيروي هوايي ارتش مشغول به كار شد.

روزنامه «ايران» در گزارشي با عنوان «رزمندگان ارمني هنگام اعزام به جبهه: «من هم يك ايراني هستم»»، نوشت: دي ماه براي مسيحيان مناسبت‌هاي مقدسي به همراه دارد. كريسمس، روز تولد حضرت عيسي مسيح(ع) و آغاز سال نو ميلادي مهم‌ترين مناسبت‌هاي مسيحيان در اين ماه هستند. پيروان اين دين برنامه‌هاي مختلفي براي هر كدام از اين روزها دارند. در شب تحويل سال نو ميلادي همه ارامنه با اعضاي خانواده در منزل يا در كليساها و ساير اماكن مشخص شده دورهم جمع شده و با برنامه‌هايي خاص به استقبال سال نو مي‌روند.

در ادامه اين گزارش آمده است: كادارينه هنرچيان مادر شهيد زوريك مراديان، ديانا مرادي مسيحي خواهر شهيد زوريك مرادي مسيحي، لون تروسيان دايي شهيد هراچ تروسيان، ماركار نرسسيان برادر شهيد اديك نرسسيان، رافيك ملك ستيان برادر شهيد دوران انقلاب، وانيك ملك ستيان، ويكتوريا خچوميان خواهر شهيد جانباز واهان خچوميان و ژيلبرت اميريان خواهرزاده شهيد واهان خچوميان ميهمانان اين ديدار هستند. همه‌شان اعتقاد دارند كه عزيزانشان كه الان جزو شهداي ارامنه هستند براي اين جمله راهي جبهه‌ها شدند؛«من هم يك ايراني هستم. هر كدام از آنها بعد از معرفي شهيدشان خاطرات كوتاهي از اخلاق و رفتار و خصوصيات عزيزشان گفتند.»

** حفظ محور مقاومت با تبيين هوشمندانه رويدادهاي جنگ تحميلي
حماسه هاي دفاع مقدس روايتگر ايثار و مقاومت رزمندگان سلحشور ايران است كه با تبيين و حفظ هوشمندانه اين دلاورمردي ها مي توان به تقويت محور مقاومت و تداوم اين روحيه در جامعه كمك كرد.

روزنامه «جوان» در گزارش ديگري با عنوان «تعجب عراقي‌ها از ايستادگي اسير ارمني»، نوشت: تاريخ نشان داده است كه اقليت‌هاي مذهبي، خصوصاً برادران و خواهران ارمني، هيچ‌گاه به زادگاه آباواجدادي‌شان پشت نكرده‌اند و در حوادث مختلف دوشادوش مسلمانان ايستاده‌اند. دفاع مقدس يكي از آوردگاه‌هايي است كه همدلي ايرانيان مسيحي را به خوبي نشان داده است. در جنگ تحميلي 89 نفر از اقليت‌هاي مذهبي به شهادت رسيدند كه ارمني‌ها بيشترين سهم را در اين ميان دارا هستند.

در جنگ تحميلي شوراي خليفه‌گري تهران با تشكيل ستادي ويژه، سازماندهي و اعزام گروه‌هاي صنعتگر ارمني به مناطق جنگي را آغاز كرد. 9 گروه از حوزه خليفه‌گري تهران، چند گروه از اراك و چندين گروه ديگر از حوزه‌هاي خليفه‌گري اصفهان و تبريز به مناطق جنگي اعزام شدند. اين گروه‌ها با استقرار در پشت جبهه به مرمت ماشين‌هاي جنگي و راه‌سازي، ساخت و راه‌اندازي سردخانه‌ها، بيمارستان‌هاي صحرايي و كارهايي از اين دست مي‌پرداختند كه هر گروه حدود يك تا دو ماه در منطقه فعاليت مي‌كرد. اعزام گروه‌هاي صنعتگر ارمني از 1362 تا 1367 هجري ادامه يافت.

روزنامه «ايران» در گفت‌و‌گويي با محمدتقي روغني‌ها استاد دانشگاه با انتشار عنوان «دروازه باني اخبار جنگ چگونه انجام مي گرفت؟»، آورد: «شوراي اخبار جنگ» بخشي از «ستاد تبليغات جنگ» و زيرمجموعه آن بود. مجموعه خبرهايي كه در قرارگاه جمع‌آوري مي‌شد دو بخش بود؛ يك بخش از اطلاعات براي دفتر سياسي سپاه جمع‌آوري مي‌شد، يك بخش هم براي اطلاع‌رساني عمومي بود. شوراي اخبار جنگ در تهران مستقربود و با حضورنمايندگاني از سپاه، ارتش، صدا و سيما و خبرگزاري جمهوري اسلامي اداره مي‌شد. اين چهار مجموعه اركان شوراي اخبار جنگ را شكل مي‌دادند. شورا هر روز بعداز ظهر تشكيل جلسه مي‌داد و اخبار و گزارش‌هاي جنگ را كنترل مي‌كرد.

در ادامه اين مطلب مي خوانيم: ستاد تبليغات جنگ مجموعه‌اي بود كه مسئوليت آن با آقاي دكتر كمال خرازي مديرعامل خبرگزاري بود كه در عين حال حكم رياست ستاد تبليغات جنگ را هم داشت. شورا بيشتر درگير مسائل خبري جنگ و دروازه‌باني اخبار جنگ بود، حال آنكه فعاليت ستاد تبليغات جنگ شامل مسائل گسترده‌تري مي‌شد كه يك بخش آن كسب و انتشار اخبار جنگ بود. به‌عنوان مثال ستاد تبليغات جنگ در ارتباط با انتشار عكس، كتاب، بروشور و ساير اقلام تبليغي مربوط به جنگ فعال بود. همچنين دعوت از خبرنگاران خارجي و تغذيه شبكه‌هاي خبري خارجي بعد از هر عمليات در ارتباط با دستاوردهاي آن عمليات برعهده ستاد تبليغات جنگ بود. يا جنايتي كه رژيم بعث عراق مرتكب مي‌شد، همانند استفاده از بمباران شيميايي و كشتار جمعي و امثال اينها را اطلاع‌رساني مي‌كرد.

بخش جنگ رواني هم بود كه ستاد تبليغات متولي آن بود و بر نحوه و كيفيت آن نظارت و كنترل داشت و تنها بخشي كه خاص خبر بود به شوراي اخبار جنگ مربوط بود كه آن هم زير نظر ستاد انجام مي‌گرفت.

روزنامه «اطلاعات» در گزارش ديگري با عنوان «دخالت جاسوسان آمريكايي در عمليات كربلاي4»، آورده است: تحولات صحنه نبرد پس از پيروزي «فاو» و اقدامات نظامي دشمن كه به طور گسترده و همه جانبه انجام گرفت، فرماندهان سپاه را با وضع جديدي مواجه كرد. جنگ شهرها در سطح گسترده، حمله به مراكز اقتصادي، صنعتي و نفتي فشار فوق‌العاده‌اي را بر كشور وارد كرد. به ويژه، كاهش بسيار زياد قيمت نفت تا مرز 5.5دلار در هر بشكه موجب تشديد اين فشارها شد.

در ادامه اين گزارش آمده است: همراه با اين فشارها، تحرك جديد دشمن در عرصه زميني كه پس از اشغال اراضي كشور در آغاز جنگ، براي نخستين بار انجام مي‌گرفت، جبهه خودي را تحت فشار قرار داده بود. در چنين شرايطي علاوه بر مقابله با حملات عراق به خط‌هاي پدافندي در طول مرز، آماده شدن براي حمله بزرگ بعدي، مسئوليت ديگري بود كه بايد به آن جامه عمل بپوشاند.

** نويسندگان با رسالت حفظ تاريخ دفاع مقدس
نويسندگان در حوزه دفاع مقدس رسالت سنگيني را بردوش دارند تا با ثبت مستندها و خاطره هاي اين دوران به حفظ تاريخ دفاع مقدس بپردازند و ناگفته هاي آن را براي آيندگان به يادگار گذارند.

روزنامه «جوان» در گفت‌ وگويي با رضا رستمي نويسنده با درج عنوان «مريوان سرزمين ناگفته‌ها و شهداي مظلوم است»، نوشت: كتاب «مجاهدت‌هاي خاموش» زندگينامه و خاطرات 330 شهيد پيشمرگ كرد مسلمان شهرستان مريوان را روايت مي‌كند. كتابي 760 صفحه‌اي به قلم رضا رستمي كه سال 1396 در هفته دفاع مقدس منتشر شد.

در ادامه به نقل از نويسنده اين اثر مي خوانيم: در سال 1388 و در جريان سفر پر خير و بركت مقام معظم رهبري به كردستان، با دست نوشته ايشان درباره سازمان پيشمرگان مسلمان و شهداي اين سازمان مواجه شدم. اين پيام چراغ راهي بود براي بنده تا به عنوان خادم و خدمتگزار شهداي انقلاب اسلامي، به كار جمع‌آوري اطلاعات و تدوين كتاب و همچنين مستند‌سازي درباره شهداي گرانقدر شهرستان مريوان و سروآباد بپردازم. نام آن كتاب «راسخون جهاد و شهادت» است. زندگينامه 117 نفر از شهداي پيشمرگ مسلمان كرد از سپاه شهرستان سروآباد كه در 330 صفحه نوشته شده است. همچنين 6هزار عكس مربوط به دفاع مقدس را جمع‌آوري كرده‌ام كه ان‌شاءالله در آينده‌اي نزديك تبديل به كتاب خواهد شد.

اين روزنامه در گزارشي ديگر با انتشار عنوان «شهيد اسكندري براي جوانان و مديران الگويي به روز است»، آورد: شهيد عبدالله اسكندري يكي از شخصيت‌هاي ممتاز و ويژه تاريخ دفاع مقدس و دفاع از حرم است. ايشان به دليل حضوري مستمر در جبهه‌هاي جنگ كوله‌باري از خاطرات را به دوش مي‌كشيد و شهادت مظلومانه‌اش در سوريه ما را متوجه ابعاد شخصيتي ايشان كرد. اكبر صحرايي كه سابقه همرزم بودن و رفاقت با شهيد اسكندري را دارد، كتابي با محوريت زندگي ايشان در حال نگارش دارد كه اطلاعات خوبي از شهيد و تاريخ دفاع مقدس به مخاطب مي‌دهد.

روزنامه «ايران» در گفت‌ و‌گويي با انسيه شاه‌حسيني از چهره‌هاي شاخص و از هنرمندان سينما و تلويزيون در حوزه دفاع مقدس با عنوان «به كودكان شليك نكنيد» نقطه عطف كارنامه كاري‌ام مي‌شود»، آورد: آنچه جشنواره «رسام» را نسبت به ديگر جشنواره‌ها متمايز مي‌كند. اين جشنواره در شرايطي برگزار مي‌شود كه سينماي دفاع مقدس دچار آفت شده است و اين جشنواره مي‌تواند به نوعي نهال كاري در سينماي دفاع مقدس باشد. «رسام» به معناي گلوله‌اي است كه نور توليد مي‌كند و به گمشدگان راه نشان مي‌دهد. به گونه‌اي مي‌توان گفت كه اين جشنواره مي‌تواند نشان دهنده راه باشد و با برگزاري آن در زمينه فرهنگي تفحص لازم صورت گيرد تا مسير گمشده پيدا شود. با برگزاري اين جشنواره تلاش مي‌كنيم تا افرادي كه دغدغه ساخت فيلم دفاع مقدسي دارند اما بنا به دلايل مختلف حمايت نمي‌شوند پيدا و به آنها كمك كنيم تا با راهنمايي‌هاي مناسب دست به توليد قصه‌هاي خود در حوزه دفاع مقدس بزنند.

*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: مهسا شريفي**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**2059**9131
ايرنا پژوهش، كانالي براي انعكاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.
۰ نفر