۱۷ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۳۰
کد خبر: 82788463
T T
۰ نفر
حضور پرشور مردم در پنجاهمين سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختي

شهرري ـ ايرنا ـ پنجاهمين سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختي صبح امروز يكشنبه با حضور معاون فرهنگي، آموزشي و پژوهشي وزير ورزش و جوانان ، فرماندار ويژه شهرستان ري و انبوهي از ورزشكاران و علاقمندان به جهان پهلوان تختي در ابن بابويه شهرري برگزار شد.

به گزارش ايرنا، خيابان هاي منتهي به قبرستان ابن بابويه در شرق شهرري در 17 ديماه داراي ترافيك سنگيني بود و شلوغي اين محدوده در اين روز خاص نشان از حضور جمعيت زيادي را در كنار مرقد جهان پهلوان تختي را داشت.
اين مراسم كه از ساعت 9 صبح همچون سال هاي گذشته در قبرستان ابن بابويه شهرري با حضور جمع كثيري از مردم برگزار شد؛ ميزبان حسن خليل آبادي، محمد جواد حق شناس و حجت نظري اعضاي شوراي شهر تهران، رضايي رئيس سازمان ورزش شهرداري تهران، رضا گل محمدي مديركل ورزش و جوانان استان تهران، سرتيپ جمشيد فولادي مدير تربيت بدني ارتش، صفوي شهردار منطقه 20 ،محمد نصيري پيشكسوت وزنه برداري، علي اكبر حيدري پيشكسوت كشتي، خيرالله اميري از همدوره اي هاي تختي، علي بيات سرپرست تيم ملي كشتي آزاد، بهنام ابوالقاسم پور، آرش ميراسماعيلي قهرمان سابق جودو جهان، تمهيدي معاون سياسي امنيتي فرمانداري شهرري، كيانوش گرامي بازيگر سينما و تلويزيون بود و اين مهمانان يكبار ديگر علاقه و ارادت خود را به جهان پهلوان تختي اسوه جوانمردي و اخلاق نشان دادند.
** نمايشگاه عكس تختي برگزار شد
برگزاري نمايشگاه عكس و خاطرات اين ورزشكار نامي كشور در حاشيه اين مراسم و در كنار مرقد پهلوان تختي، هجمه اي وسيع از حضور مردم را ايجاد كرده بود و جواناني كه با اين پهلوان اسطوره اي غرابتي هم نداشتند؛ دائما جوياي زندگي وي بودند و همدوره هاي وي كه روزگاري را با اين پهلوان سپري كرده بودند به بيان خاطرات خود مي پرداختند.
در اين نمايشگاه كه متشكل از چهار غرفه بودآلبوم عكس ها جهان پهلوان تختي، خاطرات و زندگينامه او را به عرضه نمايش گذاشته بودند.
علاوه بر اين در چادري كه براي برگزاري پنجاهمين سالگرد جهان پهلوان تختي برپا كرده بودند سخنرانان و مهمانان متعدد كشوري و استاني و هم دوره هاي اين پهلوان نامي حضور داشتند و هر كس با توجه به تفكر و عقيده اش به بيان خصوصيات پهلواني تختي مي پرداختند.
در گوشه اي ديگر از اين مراسم مرشدي كه اذهان و خاطرات را به سال هاي دور مي برد، نواي جوانمردي و رشادت پهلواني را در حاشيه مردقد ايشان طنين انداز مي كرد و تمامي حاظران ناخودآگاه به مريدان و جوانمردان سر تعظيم فرو مي آوردند.
** حضورجوانان در پنجاهمين سالگرد تختي بسيار چشمگير بود
حضور پرشور جوانان در اين مراسم و گرفتن عكس هاي يادگاري با بنرهاي جهان پهلوان تختي نشان داد كه رويكرد و منش جهان پهلوان تختي در يادها زنده است و اين منش مي تواند به خوبي در بين جوانان ترويج پيدا كند.
حضور نسل هايي كه هيچگونه تجربه و خاطره اي از جوانمردي اين مرد تاريخ ساز ندارند، تامل برانگيز است، نوجوانان و جواناني 15 تا 20 و چند ساله كه در بين جمعيت بيش از همه، رخ مي نمايند، به راستي كه جوانمردي تنها با نام تختي زنده مي ماند.
سعديا مرد نكونام نميرد هرگز/ مُرده آنست كه نامش به نكويي نرود(نبرند)
نام او تنها با تعداد كشتي ها و مدال هايش در اذهان نماند بلكه علت جاودانگي او ايستادگي در برابر ظلم و استقامت در افكارش بود.
او ايستاده مرد تا به ديگر ورزشكاران اعلام كند كه ورزش و انسانيت دو سوي يك مكتبند و ورزشكار بايد نسبت به مردم و كشورش احساس وظيفه كند.
غلامرضا تختي 5 شهريور 1309 در محله خاني آباد تهران متولد شد.
وي در دوران فعاليت هاي ورزشي خود، به دليل كسب موفقيت و افتخار در رقابت هاي ملي و بين المللي كشتي و همچنين محبوبيت مردمي، ملقب به «جهان پهلوان» شد.
تختي طي سال هاي 1951 تا 1962 موفق به كسب 4 مدال طلا و 4 مدال نقره در مسابقات قهرماني كشتي آسيا، جهان و المپيك(3 مدال المپيك، 4 مدال جهاني و يك مدال آسيايي) شد.
جهان پهلوان تختي در 17 دي ماه 1346 درگذشت.
3218/6003
خبرنگار: امير جعفري و روح اله صائب ** انتشار: روح اله صائب
۰ نفر