۲۱ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۰۰
کد خبر: 82792843
T T
۰ نفر

تمركزگرايي مانع توسعه اقتصادي گناباد

۲۱ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۰۰
کد خبر: 82792843
تمركزگرايي مانع توسعه اقتصادي گناباد

گناباد-ايرنا- دبير خانه صنعت و معدن گناباد مهمترين موانع توسعه اقتصادي و جذب سرمايه گذار در اين شهرستان را تمركزگرايي و نبود نگاه منطقه اي در تصميم گيريها از جمله در وضع قوانين و ماليات ذكر كرد.

حسن باصري روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: دوري از بازارهاي مصرف و مواد اوليه هزينه هاي توليد در گناباد را افزايش داده و در اين شرايط نگاه يكسان در وضع قوانين و ابلاغ دستورالعملها در همه نقاط كشور و نبود معافيت و مشوقهاي لازم، سرمايه گذاران در اين شهرستان را با تنگناهايي مواجه كرده است.
وي تصريح كرد: قوانين و دستور العملها در مناطق برخوردار مانند مشهد و تهران با مناطقي كم برخوردار مانند گناباد به يك صورت تدوين شده است در حالي كه سرمايه گذار در شهري مانند گناباد بايد از طرفي هزينه هاي دوري از بازارهاي هدف و تامين مواد اوليه را بپردازد و از ديگر سو به واسطه نگاه يكسان در وضع قوانين با مشكلات متعدد مواجه باشد.
وي افزود: بروكراسي هاي پيچيده اداري به مانع مهمي فراروي توسعه سرمايه گذاري در گناباد تبديل شده و ادارات ذيربط برخي اقدامات را كه از عهده خودشان بر مي آيد به مسئولان و كارشناسان ادارات كل و يا مركز محول مي كنند كه اين مساله بر دامنه مشكلات سرمايه گذاران مي افزايد.
دبير خانه صنعت و معدن گناباد گفت: شماري از دستگاههاي اجرايي و به خصوص امور مالياتي در وضع و دريافت ماليات توجهي به شرايط حاكم بر بازار ندارند و تنها در موعد مقرر ماليات را مطالبه مي كنند، پرداخت ماليات وظيفه ملي همه بخشها است ولي بايد متناسب با شرايط و مشكلات منطقه اي وضع شود.
وي ادامه داد: براي تحقق اقتصاد مقاومتي مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب، بايد اين موانع سرمايه گذاري در نقاط مختلف كشور و از جمله مناطق كم برخوردار مانند گناباد را به صورت هدفمند رفع كرد.
باصري گفت: خانه صنعت و معدن گناباد با انتقال مسائل و مشكلات واحدهاي توليدي و سرمايه گذاري به مسئولان مربوطه براي كاهش آنها تلاش مي كند.
هم اكنون 172 واحد صنعتي در بخشهاي صنايع كاني فلزي و غير فلزي، صنايع غذايي، شيميايي و سلولزي، در شهرستان گناباد فعال است كه براي راه اندازي آنها يك هزار و 273 ميليارد ريال سرمايه گذاري شده و براي سه هزار و 284 نفر بطور مستقيم و 2 برابر اين تعداد بطور غير مستقيم اشتغال ايجاد شده است.
سه شهرك و ناحيه صنعتي نيز با 447 هكتار زمين، 54 واحد فعال، 11 سردخانه، انبار و سيلو در شهرستان گناباد فعال است.
شهرستان گناباد در فاصله 287 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
خبرنگار:فهيمه نعمتي شهري ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
7545/2095/5132