وزارت بهداشت و نظام پزشكي براي ساماندهي تبليغات حوزه سلامت همكاري مي كنند

تهران-ايرنا- «كيانوش جهانپور» سخنگوي سازمان غذا و دارو، گفت: قرار است به زودي سازمان غذا و دارو از طرف وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي براي ساماندهي تبليغات كالاها و خدمات مرتبط با سلامت تفاهمنامه همكاري امضا كنند.

به گزارش ايرنا از سازمان غذا و دارو، جهانپور، روز جمعه افزود: با توجه به عدم توازن و نابرابري اطلاعات و شرايط و مختصات بازار سلامت و كالاهاي سلامت محور، موضوع نظارت بر تبليغات تجاري در حوزه سلامت و كالاهاي سلامت محور اهميت و ضرورت مضاعفي دارد و البته اين مهم از دهه هاي گذشته از ديد قانونگذار دور نمانده است.
وي افزود: در حال حاضر اين مسئوليت در قوانين جاري، در جايي از قانون متوجه وزارت بهداشت و در جايي متوجه سازمان نظام پزشكي كشور است و به رغم هماهنگي‌هاي موجود، با توجه به شرايط جديد و حتي تغيير الگوهاي حوزه اطلاع رساني و ابزار و بسترهاي تبليغاتي و نيز لزوم چابك سازي امور، كاهش بوروكراسي و فرآيندهاي عريض و طويل اداري و حفظ منافع عمومي همزمان با تسهيل در امور تجاري و اقتصادي فراروي بخش خصوصي، ارتقا و ساماندهي وضعيت موجود ضرورت دارد.
سرپرست روابط عمومي سازمان غذا و دارو خاطر نشان ساخت: اين موضوع از مدت ها پيش در دستور كار مجموعه وزارت بهداشت به ويژه مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت بهداشت و نيز سازمان نظام پزشكي بوده و در نشست اخير، معاون فني سازمان نظام پزشكي كشور نيز بر اين مهم تاكيد ويژه اي داشت.
وي گفت: بر اين اساس مقرر شد كه كميته مشتركي بين سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشكي، موضوع ساماندهي و تهيه پيش نويس تفاهمنامه را بزودي عملياتي كند.
جهانپور افزود: با توجه به تاكيد رئيس سازمان غذا و دارو و جديت سازمان نظام پزشكي كشور، انتظار مي رود به زودي با تفكيك دقيق تر شرح وظايف و مسئوليت ها و تفكيك تبليغات خدمات بهداشتي- درماني از تبليغ كالاهاي سلامت محور با لحاظ وظيفه هر دو سازمان، موضوع نظارت بر تبليغات حوزه سلامت، چابك تر، موثرتر و نافذتر از گذشته جريان پيدا كند.
كالاها و خدمات مرتبط با سلامت، گستره بزرگي از كالاها مانند انواع دارو و مكمل هاي دارويي و غذايي و از جمله بدنسازي، دخانيات و مواد اعتيادآور، نوشيدني ها و مواد غذايي بسته بندي و فله، اغذيه فروشي ها، تجهيزات پزشكي، لوازم آرايشي و بهداشتي و انواع خدمات پزشكي (سنتي و مدرن) و غير پزشكي مانند ادعاهاي درمان چاقي، لاغري، درمان ريزش مو، زيبايي، بلند كردن قد، درمان انواع بيماري هاي صعب العلاج، ژن درماني، ماساژ درماني و ... است كه بخش مهمي از اين تبليغات در رسانه ها (كاغذي و مجازي) و تبليغات محيطي بدون هيچ كنترلي وجود دارند و نظارت كافي و موثري بر اين نوع تبليغات وجود ندارد.
دريافت خبر: افشين شاعري** انتشار: خيراله شفيعي
اجتمام 3063**1368