۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۱۰
کد خبر: 82795512
T T
۰ نفر

اهميت بندر راهبردي چابهار براي هندي‌ها

۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۱۰
کد خبر: 82795512
اهميت بندر راهبردي چابهار براي هندي‌ها

تهران - ايرنا - تسهيل صادرات كالاهاي هندي به كشورهاي آسياي ميانه، روسيه و افغانستان و جايگاه استراتژيك بندر چابهار، نشان از اهميت اين منطقه راهبردي براي سرمايه گذاري هندي ها دارد.

به گزارش ايرنا، جايگاه استراتژيك بندرچابهار در جنوب شرقي ايران هندي ها را براي انجام سرمايه گذاري در بخش حمل ونقل دريايي و بندري ايران بيش از پيش تشويق كرده و نشان مي دهد نگاه هند استراتژيك است.
هند در حال حاضر به يكي از مهم ترين كشورهاي صادر كننده كالا و خدمات در جهان تبديل شده و بندر چابهار مي تواند به عنوان دروازه ورود هندي ها به كشورهاي تركمنستان افغانستان، ازبكستان، قزاقستان، جمهوري آذربايجان، ارمنستان، گرجستان و روسيه نقش آفريني كند.
عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي كشورمان كه هفته گذشته به هند سفر كرده بود از موافقت ايران و هند براي امضاي قراردادهايي به ارزش 2 ميليارد دلار خبر داد و به خبرنگار ايرنا گفت كه در جلسه اي با مقامات هندي، سه موضوع مهم بررسي شد كه اولين موضوع شامل توسعه راه آهن چابهار به زاهدان به ارزش يك ميليارد دلار بود.
او حتي تاكيد كرد كه در اين راستا مقامات شركت هندي طرف قرارداد، هفته گذشته براي بررسي هاي لازم به ايران سفر كردند و پيشنهادهاي خود را در خصوص توسعه راه آهن چابهار به زاهدان را ارائه داده اند.
در حال حاضر چابهار به عنوان منطقه راهبردي و با موقعيت عالي جغرافيايي از ظرفيت هاي تجاري، اقتصادي، ترانزيتي، گردشگري و صنعتي بالايي براي سرمايه گذاري برخوردار است و هندي ها با امضاي قراردادي به دنبال سرمايه گذاري 85 ميليون دلاري براي خريد و نصب تجهيزات بندري در چابهار هستند.
اين در حاليست كه چابهار قابليت هرگونه عمليات بندري در حوزه هاي ترمينال كانتينري برخوردار است و علاوه بر ظرفيت تخليه و بارگيري ساليانه 8.5 ميليون تن، با آماده شدن پسكرانه هاي آن مي تواند تا 15 ميليون تن ظرفيت نيز ايجاد شود.
در همين راستا مديرعامل شركت دولتي توليد لوكوموتيو هند (رايتس بهاوانا) نيز در سخناني اعلام كرد كه جزييات يادداشت تفاهمي كه در زمينه خريد لوكوموتيو با ايران امضا شده به زودي اجرايي خواهد شد.
«راجيو ماهروترا» در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: تفاهم نامه اي كه پس از ديدار عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي ايران و سورش پرابو وزير راه آهن هند در دهلي نو براي خريد 200 دستگاه لوكوموتيو و واگن باري امضا شد، به زودي نهايي و اجرايي مي شود و اين تفاهم نامه همكاري هاي آينده هند و ايران در بخش ريلي و راه آهن را تسهيل خواهد كرد.
اين مقام هندي همچنين خاطرنشان كرد كه شركت رايتس بهاوانا پيش از اين نيز با راه آهن ايران در پروژه هاي ديگر همكاري داشته است، اما امضاي اين يادداشت تفاهم در حال حاضر يك توافق بسيار مهم براي هند محسوب مي شود.
از طرفي، وجود ثبات و امنيت در ايران سبب شده هندي ها براي انجام سرمايه گذاري در بندر چابهار و ايران تمايل بيشتري داشته باشند، زيرا ناامني در كشورهاي پاكستان و افغانستان همواره براي كشورهاي منطقه نگراني هاي زيادي را به وجود آورده است و تنها مسير امن براي ترانزيت كالا در اين منطقه خطوط ريلي و جاده اي ايران است.
روزنامه 'هندو' چاپ دهلي نو هم اخيرا در گزارشي به اين موضوع پرداخت و نوشت: با وجود مواضع سخت آمريكا عليه ايران، دهلي نو تعهد خود را در توسعه بندرچابهار ترك نخواهد كرد.
بندر چابهار يك پروژه بزرگ ارتباطي به ارزش تقريبي 20 ميليارد دلاري براي هند محسوب مي شود كه مي تواند بدون نياز به پاكستان، تجارت اين كشور را با افغانستان و همچنين آسياي مركزي تامين كند.
روزنامه هندو در گزارش خود همچنين به اين نكته اشاره كرده است كه متحدان آمريكا از جمله ژاپن كه پيش از اين براي سرمايه گذاري در بندر چابهار ايران و همكاري با هند در اين بندر ابراز علاقه كرده بودند اكنون با احتياط بيشتري در اين خصوص پيش مي روند.
يكي ديگر از چالش هاي هند در بندر چابهار مربوط به ديدار اخير وزيران چين، پاكستان و افغانستان در پكن است كه اين نشست به منظور بررسي و پيوستن احتمالي افغانستان به كريدور اقتصادي چين وپاكستان كه به بندر 'گوادر' پاكستان متصل مي شود، برگزار شده بود.
روزنامه هندو در بخش ديگري از گزارش خود با تاكيد بر اينكه وزير راه و شهر سازي ايران نگراني ها در خصوص اين ديدار سه جانبه را رد مي كند، نوشت: آخوندي مي گويد ايران داراي يك شبكه ارتباطي بسيار قوي است و مي تواند با همه كريدور ها رقابت كند. بنادر چابهار و گوادر داراي ويژگي هاي منحصر به فردي هستند اما در پايان رقابت به همه ما كمك خواهد كرد.
اين روزنامه همچنين به نقل از آخوندي نوشت: بندر شهيد بهشتي چابهار كه هند در حال ساختن چندين اسكله در آن است تا پايان سال 2018 آماده بهربرداري خواهد شد در حالي كه شركت ريلي ايركن (IRCON) هند بررسي هاي خود براي ساخت ريل آهن چابهار به زاهدان به ارزش 1.2 ميليارد دلار را به اتمام رسانده است.
اديتي بهادوري از كارشناسان امور اقتصادي و سياسي هند نيز در اين باره مي گويد: هدف اصلي هندي ها از مشاركت در توسعه بندر چابهار، تدارك يك مسير تجاري با افغانستان بدون عبور از يك كشور سوم است.
وي تاكيد كرد كه توسعه بندر چابهار انجام مبادلات تجاري در منطقه را بيش از پيش گسترش داده و هند را در نهايت به كريدور بين المللي 7200 كيلومتري شمال - جنوب تا روسيه متصل مي كند.
بهادوري، افتتاح اولين فاز طرح توسعه بندر چابهار توسط حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي ايران را يك تحول تاريخي توصيف كرده و گفته است: افتتاح فاز اول بندر چابهار در جنوب ايران نقش هر دو كشور در ارتقا اتصال كشورهاي منطقه را بيش از پيش تقويت خواهد كرد.
اين كارشناس هندي در تشريح نقش بندر چابهار در برقراري صلح و ثبات منطقه، گفت: اقتصاد افغانستان تاكنون از تبعات جنگ رنج مي برده و به همين جهت گشايش و الحاق اين كشور به اقتصاد منطقه اي و جهاني يك ضرورت اصلي براي تثبيت ثبات وضعيت نه تنها در افغانستان بلكه سراسر منطقه است.
بهادوري افزود: با توجه به اهميت بندر چابهار در دسترسي افغانستان به بازارهاي جهاني در همصدايي با سياست هاي تجاري ايران در منطقه، هند بزرگراه رنج - دلارام را براي اين منظور احداث كرد و اولين محموله هند از طريق بندر چابهار به افغانستان ارسال شد.
وي، تقويت بندر چابهار را به عنوان يك طرح بسيار مهم براي هند در تقويت هر چه بيشتر روابط تجاري خود با نه تنها افغانستان بلكه آسياي ميانه و حتي روسيه توصيف كرده و گفت: روحاني همراه با نخست وزير هند نارندرا مودي و رئيس جمهور افغانستان اشرف غني در ماه مه سال 2016 قرارداد سه جانبه چابهار را به منظور تدارك يك كريدور ترابري بين المللي امضا كردند و نخست وزير هند امضاي اين قرارداد را به عنوان تحول تاريخي توصيف كرده است.
با وجود مخالفت آمريكايي ها با هرگونه سرمايه گذاري در ايران اما بسياري از كشورهاي جهان براي انجام سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف اقتصادي ايران بسيار علاقمند هستند و با سرمايه گذاري هاي بيشتر در بندر چابهار اين بندر به علت موقعيت ممتاز در آينده اي نزديك به يكي از مراكز بزرگ لجستيك در ايران و منطقه تبديل خواهد شد.
با وجود اينكه فاز اول طرح توسعه بندرچابهار 2 ماه پيش توسط رئيس جمهوري اسلامي ايران به بهره برداري رسيد، اما پهلوگيري كشتي هاي بزرگ تجاري و كانتينري در اين بندر حاكي از اهميت چابهار براي صاحبان كالا است تا از اين منطقه در جنوب شرقي ايران به وسيله ناوگان حمل ونقل جاده اي با هزينه كمتري كالاهاي خود را به ساير مناطق حمل و اي ترانزيت كنند.
توافقنامه ترانزيتي سه جانبه چابهار در سفر خرداد امسال «نارندرا مودي» نخست وزير هند به ايران ميان تهران، دهلي نو و كابل با اهدافي همچون فعال سازي كريدور شمال- جنوب و رونق يافتن برنامه هاي حمل و نقل ميان سه كشور امضا شد.
افزايش قابل توجه بهره وري از ظرفيت حمل و نقل دريايي در درياي عمان ، بي نياز شدن بسياري از كشتي هاي تجاري از ورود به خليج فارس و طي مسافت بيشتر، قرارگرفتن ايران در مسير ترانزيتي هند تا آسياي ميانه و در اهداف بلند مدت تر، توسعه يكي از محروم ترين مناطق ايران ازجمله اهداف اين طرح است كه مي تواند در كنار به انجام رسيدن اين توافق سه جانبه حاصل شود.
موقعيت جغرافيايي بندر چابهار در جنوب ايران و در استان سيستان وبلوچستان از اهميت زيادي براي هند برخوردار است چرا كه اين بندر مي تواند زمينه دسترسي هند به افغانستان و آسياي ميانه بدون نياز به عبور از پاكستان را براي هند فراهم كند.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108** خبرنگار: ايرج منصوري**انتشار: فرهاد راستي