۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۱۸
کد خبر: 82795667
T T
۰ نفر
جمعيت شتر دوكوهانه در استان اردبيل افزايش يافت

اردبيل - ايرنا - معاون بهبود توليدات دامي جهاد كشاورزي استان اردبيل گفت: اردبيل تنها استان كشور در تكثير و ازدياد نسل شتر دوكوهانه است و در سال هاي اخير تعداد جمعيت شتر دوكوهانه استان به 151 نفر افزايش يافته است.

به گزارش ايرنا ، بهلول تكلوي روز يكشنبه در بازديد از مركز حفاظت و نگهداري و تكثير شتر دوكوهانه در بخش جعفر آباد بيله سوار مغان افزود: نسل شتر دوكوهانه در سال هاي گذشته در معرض انقراض بود ولي جهاد كشاورزي استان با همكاري مركز اصلاح نژاد دام كشور اقدام به خريد سه نفر شتر دوكوهانه از جمعيت دامي استان كرد.
او اظهار كرد: آگهي مزايده اي در بين شترداران كشور به منظور فروش تعدادي از شترهاي پرورش يافته در مركز حفاظت و نگهداري شهرستان بيله سوار برگزار و در اختيار شترداران موفق و تلاشگر قرار گرفت تا آنها نيز اين مركز را در ازدياد نسل اين حيوان ارزشمند و مفيد بكار ببرند.
وي افزود: شترهايي كه در مزايده به فروش رسيدند صرفا براي ازدياد نسل و افزايش جمعيت آنها به متقاضيان تحويل داده شده و با اخذ تعهد كتبي خريداران اجازه ذبح و فروش گوشت آن را ندارند.
تكلوي همچنين گفت: حفاظت از نسل شترهاي دوكوهانه نه تنها مورد توجه مسئولان داخلي كشور بلكه مورد توجه سازمان هاي تخصصي همچون سازمان خواروبار جهاني موسوم به فائو نيز مي باشد كه سال گذشته نماينده اي از اين سازمان براي بررسي وضعيت تكثير شتر دوكوهانه از مركز حفاظت و نگهداري شتر دوكوهانه در بيله سوار مغان بازديد كرد.
وي تشريح كرد: بزودي آزمايشگاه تخصصي ژنتيكي حفاظت از شتر دوكوهانه در اين استان راه اندازي خواهد شد و متقاضيان بخش خصوصي و جوانان تحصيل كرده و متخصص رشته دامپروري مي توانند با اخذ وام هاي كم بهره در اين زمينه سرمايه گذاري كنند.
موطن شترهاي دوكوهانه ايران به ‌عنوان ذخيره ژنتيكي دامي ارزشمند در استان اردبيل و در شهرستان‌ هاي بيله سوار و مشگين شهر است.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده: سيفعلي موسي زاده
6018/6016