۲۶ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۱۴
کد خبر: 82797400
T T
۰ نفر

ترامپ و كارنامه نژادپرستانه

۲۶ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۱۴
کد خبر: 82797400
ترامپ و كارنامه نژادپرستانه

تهران - ایرنا- با گذشت یك سال از عمر دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریكا عنصر نژادپرستی در اظهارات و رفتار وی همچنان مشهود است، این رویكرد انتقادات داخلی و اعتراضات خارجی را به همراه داشته است .

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، با وجود نظارت های رسانه ای بر گفتار و عملكرد ترامپ، او هر از گاهی به خاطر كیش شخصیتی خاص خود، هجمه ای از اعتراض ها را روانه كاخ سفید می كند.
رسانه های این كشور به تازگی در مورد وی نوشته اند كه ترامپ روز 11 ژانویه (21 دی ماه) در جلسه‌ ای با حضور نمایندگان جمهوریخواه و دموكرات كنگره به مهاجرانی كه از كشورهای هائیتی، السالوادور و برخی كشورهای آفریقایی به آمریكا مهاجرت كرده‌اند توهین كرده است .
همان طور كه انتظار می رفت، توهین های ترامپ به مهاجران با واكنش های شدیدی در داخل و خارج از ایالات متحده همراه شد كه نگاه هتاكانه وی را محكوم كردند. مقامات هائیتی و السالوادور این دو كشور آمریكای لاتین از نخستین معترضان بودند كه رفتار ناشایست رییس جمهوری آمریكا را زیر سوال بردند.
هائیتی در واكنشی اعتراضی به سخنان توهین آمیز ترامپ، سفیر آمریكا را برای توضیح به وزارت امور خارجه خود فراخواند. همچنین سفیر این كشور در آمریكا ضمن محكوم كردن آن چه ترامپ علیه مهاجران و خارجی‌های مقیم آمریكا بر زبان آورده از وی خواست تا از مردم عذرخواهی كند.
افزون براین «سانچز سرن» رئیس جمهوری السالوادور هم سخنان رییس جمهوری آمریكا را بی احترامی به ملت خود دانست كه باید از گفته خود عذرخواهی كند.
اعلام انزجار اما تنها به مردم و مقامات این دو كشور محدود نماند و دامنه موج اعتراضی به قاره آفریقا نیز رسید. نمایندگان 54 كشور این قاره برای نخستین بار در مقر سازمان ملل در نیویورك جلسه اضطراری تشكیل دادند و ضمن توهین آمیز و نژادپرستانه دانستن سخنان ترامپ، به بررسی این موضوع پرداختند؛ موضوعی كه نشان می دهد در دوره ترامپ، مقامات آفریقایی از سیاست های كاخ سفید در قبال آفریقایی تبارهای مقیم آمریكا بیش از پیش نگرانند.
تداوم اعتراض و نارضایتی ها از اظهارات نسنجیده و تفرقه انگیز رییس جمهوری امریكا تا جایی ادامه یافت كه وی ناگزیر به پاسخگویی شد.
ترامپ بیست وچهارم دی ماه در جمع خبرنگاران گفت كه «من نژادپرست نیستم. به شما بگویم، در میان همه كسانی كه با او مصاحبه كرده‌اید، من كسی هستم كه كمترین نشانی از نژادپرستی در او وجود ندارد.»

** رفتارهای نژادپرستانه مشابه
این اولین باری نیست كه رییس جمهوری امریكا سخنان نژادپرستانه به زبان می راند و به احتمال زیاد آخرین بار نیز نخواهد بود. وی هر از گاهی بر طبل مهاجرستیزی و نژادپرستی خود می كوبد و پس از راه افتادن سیل اعتراضات به ناچار در پی بهانه جویی و توجیه آن بر می آید. نمونه مشابه رفتار نژادپرستانه ترامپ را می توان در واكنش به رخداد خشونت بار شارلوتزویل دید.
قضیه به درگیری های خشونت بار بیست و یكم مرداد ماه بازمی گردد كه یك فعال راست‌گرا با خودرو مخالفان نژادپرستی را زیر گرفت كه به كشته و زخمی شدن شماری از آنها انجامید. تنش ها زمانی بالا گرفت كه صدها سفیدپوست ملی ‌گرا در مخالفت با برداشته شدن مجسمه ژنرال «رابرت لی» فرمانده ارتش در جنگ های داخلی آمریكا گرد هم آمدند.
رابرت لی به عنوان فردی كه طرفدار ابقای برده ‌داری بوده، نزد نژادپرستان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
موضع ترامپ اما درباره این رخداد جالب توجه بود و وی تا چند روز هیچ واكنشی به این اقدام نژادپرستانه از خود نشان نداد. تا اینكه راهپیمایی سراسری موسوم به «مقابله با سفید برترپندارها» در آمریكا به راه افتاد؛ جنبشی اعتراضی متشكل از رهبران دینی، فعالان اجتماعی، حقوق بشری و حقوق مدنی كه از شهر شارلوتزویل آغاز و در مدت 10 روز با عبور از شهرهای مختلف، خود را به واشنگتن رساند. با به راه افتادن و افزایش یارگیری این موج اعتراضی، ترامپ ناگزیر به محكوم كردن اقدام تروریستی و نژادپرستانه فرد مهاجم شد.
بنابراین نگاهی هر چند كوتاه به مواضع دونالد ترامپ حاكی از نگاه از بالا به پایین وی نسبت به مهاجران، رنگین پوستان و اقلیت های دینی و مذهبی است. وجود مستندات و شواهد از زمان رقابت های انتخاباتی تاكنون، مواضع تبعیض آمیز و نژادپرستانه ترامپ را آشكار و اثبات می كند.
همین نگاه تبعیض آمیز به اقلیت ها یكی از مهمترین دلایل تبدیل شدن ترامپ به نامحبوب ترین رییس جمهوری این كشور در نیم قرن گذشته است. به طوری كه چندی پیش نتایج یك نظرسنجی انتشار یافته از مركز تحقیقاتی «پیو» نشان می داد كه ترامپ افزون بر پایین بودن محبوبیت در بین سفیدپوستان، بین اقلیت های قومی- نژادی نیز كمترین میزان محبوبیت را دارا است.
نتایج نظرسنجی مذكور حاكی از آن بود كه محبوبیت رییس جمهوری تازه كار آمریكا در بین سیاه پوستان از 14 به 7 درصد رسیده است. در مجموع این كه به رغم نگاه مثبت «باراك اوباما» رییس جمهوری قبلی ایالات متحده به اقلیت ها و مهاجران و تلاش وی برای برداشتن نمادهای نژادپرستانه، در دولت كنونی امریكا گویی بار دیگر رفتارهای تبعیض آمیز رونق گرفته و متاسفانه هر روز بر دامنه و عمق آن افزوده می شود.

پژوهشم**1969**1601**خبرنگار: حسن شكوهی نسب **انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.