به گزارش ایرنا، «عبدالناصر همتی» در آیین افتتاحیه همایش بیمه های عمر و تامین آتیه كه روز سه شنبه به میزبانی بیمه پاسارگاد آغاز به كار كرد، راه مطمئن برای تامین مالی پایدار اقتصاد كشور را از طریق سرمایه گذاری های میان مدت و بلند مدت توسعه بیمه های زندگی دانست.
بنا بر اعلام روابط عمومی بیمه مركزی، همتی در این مراسم گفت: یكی از دوره های رشد سریع بیمههای عمر از سال 1392 به بعد است كه طی این دوره سهم بیمههای زندگی از كل بازار از 7.8 درصد در سال 91 به 13.4 درصد فعلی رسید.
وی بخشی از این رشد مستمر را مربوط به تحولات عرضه بازار بیمه و بخشی را نیز مربوط به تقاضای صنعت بیمه دانست و گفت: طی سالهای اخیر در عرضه بیمههای زندگی اتفاقات مهمی رخ داده كه یكی از این اتفاقات توسعه كمی و كیفی سازمان فروش بیمههای زندگی است.
همتی با اشاره به رشد نمایندگان تخصصی در حوزه فروش بیمه عمر گفت: در سال 1390، تنها 16 درصد نمایندگان بیمه در حوزه بیمه عمر فعال بودند اما در سال 96 سهم نمایندگان بیمه عمر حدود 25 درصد افزایش یافت كه 5 واحد از این افزایش، مربوط به سال 95 و 96 است.
رئیس كل بیمه مركزی یادآور شد: اكنون در 10 شركت بیمه، سهم بیمههای زندگی بالاتر از 20 درصد است كه در 4 مورد از آنها این سهم به بالای 50 درصد رسیده است.
همتی با اشاره به سیاست های بیمه مركزی در راستای افزایش ضریب نفوذ بیمه های عمر گفت: طی سال های اخیر، شركت های بیمه نیز همگام با سیاست های كلان صنعت بیمه، دو تغییر جهت اساسی در سیاستهای كاری خود اعمال كردهاند كه یكی تقویت سازماندهی شبكه فروش بیمههای عمر و توجه به امر آموزش و نظارت بر آن و دیگری تغییر شیوه پرداخت كارمزد به نمایندگان بیمه عمر است.
وی در خصوص سهم تقاضای بیمههای عمر در رشد این رشته بیمه ای گفت: در این مدت تغییرات مهمی در این حوزه به وقوع پیوسته كه یكی از این اتفاقات مهم، كاهش قابل توجه نرخ تورم در اقتصاد ایران بخصوص در بازار دارائیهای واقعی است.
همتی توضیح داد: با كاهش تورم، از یكسو جذابیت دارائیهای واقعی برای تأمین آتیه و سرمایهگذاری نزد بخش هایی از مردم كاهش یافت و از سوی دیگر از اهمیت سرمایهگذاریهایی كه با هدف حفظ ارزش دارائیها از سوی مردم انجام میشود، كاسته شد؛ بنابراین مردم به سرمایهگذاری در گزینههای سالم و مولد چون بیمههای عمر گرایش بیشتری پیدا كردند.
وی افزود: عامل دیگر برای رشد بیمههای عمر، اثرات فزاینده و جانبی رشد پرتفوی این رشته بیمهای است كه اكنون حدود 14 میلیون و 200 هزار نفر دارای بیمه عمر هستند كه فقط 2.5 میلیون نفر از آنها در سال 95 تحت پوشش بیمه عمر قرار گرفتهاند.
رئیس كل بیمه مركزی تاكید كرد: بسیاری از كسانی كه بیمه عمر خریداری میكنند در سالهای بعدی حق بیمه خود را افزایش میدهند تا از تسهیلات و مزایای بیشتری برخوردار شوند و این پدیده اكنون خود، عاملی فزاینده برای رشد بیمههای عمر است.
وی با اشاره به اثرگذاری سیاست های بیمه مركزی در افزایش رشد بیمه عمر گفت: بیمه مركزی طی بخشنامه ای به شركت های بیمه اعلام كرد، به دلایل فنی و اقتصادی و به منظور كنترل كژمنشیها در بازار بیمه كشور، دیگر مجوز تأسیس شركت بیمه كلی (جنرال) جدید صادر نخواهد كرد و تنها تقاضای تاسیس شركتهای بیمه تخصصی عمر را بررسی خواهد كرد كه در همین راستا اولین شركت بیمه تخصصی عمر نیز در اواخر سال 95 فعالیت خود را آغاز كرد.
همتی افزود: همچنین در اقدامی دیگر، بیمه مركزی برای نخستین بار به یكی از شركتهای بیمه كشور اجازه داد تا با یكی از شركتهای بیمه اتكایی بزرگ دنیا قرارداد واگذاری اتكایی در زمینه بیمههای عمر منعقد كند و این نشانه عزم جدی بیمه مركزی برای توسعه بیمههای عمر بود كه پیام مثبتی برای صنعت بیمه كشور و طرفهای خارجی آن داشت.
رئیس كل بیمه مركزی با اشاره به تصویب ماده خاص برنامه ششم، مبنی بر توسعه بیمههای زندگی گفت: بر اساس این مصوبه، باید در پایان برنامه سهم بیمههای زندگی تا 50 درصد افزایش یابد و این هم پیام دیگری برای صنعت بیمه كشور بود كه دولت و مجلس مصمم به توسعه بیمههای عمر هستند.
وی تصریح كرد: بتازگی نیز شورایعالی بیمه، تأسیس شركتهای تخصصی بیمه عمر توسط شركتهای بیمه جنرال را مجاز اعلام كرد كه حاكی از تلاش و عزم بیمه مركزی و شورایعالی برای توسعه بیمههای عمر در كشور است.
رئیس كل بیمه مركزی با ارائه آماری از روند فعلی رشد بیمه عمر در كشور گفت: سهم بیمههای زندگی در پوتفوی صنعت بیمه كشور 13,4 درصد است؛ این نسبت در دنیا 55 الی 60 درصد و در منطقه ما حدود 25 درصد است كه اینها نشانه وجود پتانسیل بالا برای رشد بیمههای عمر است.
وی در ادامه گفت: پایداری روند صعودی فعلی بیمههای عمر عمدتاً به دو عامل وابسته است. یكی نحوه ایفای تعهدات از سوی صنعت بیمه و دیگری وضعیت تورم در اقتصاد ایران به ویژه در بازار دارائیهای واقعی است.
به گفته همتی، اگر تورم را كنار بگذاریم دوام رشد بیمههای عمر به نحوه عملكرد صنعت بیمه وابسته است و اگر شركتهای بیمه به نحو مطلوب به تعهدات خود در قبال بیمهگذاران عمل كنند طبعاً پایداری توسعه بیمههای عمر تا حد زیادی قابل تحقق است و برای این منظور شركت های بیمه باید بخصوص در امر ارزیابی ریسك و محاسبه حق بیمه، ذخیرهگیری و سرمایهگذاری ذخایر بیمههای عمر حرفهای و منصفانه عمل كنند.
وی تاكید كرد: بیمه مركزی كه متقاضی و مشوق توسعه بیمههای عمر و حافظ منافع بیمهشدگان است با همكاری خود شركت های بیمه تلاش و نظارت خواهد كرد تا این الزامات از سوی موسسات بیمه رعایت شود.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به معرفی موانع رشد بیمه های زندگی در ایران پرداخت و گفت: دستهای از موانع رشد بیمههای عمر در بیرون صنعت بیمه و دستهای دیگر مربوط به درون این صنعت است؛ عمدهترین موانع برونزا برای توسعه بیمههای عمر در كشور، فضای كسب و كار نامساعد و لذا هزینههای مبادله بالا در اقتصاد ایران و همچنین تورم های دو رقمی است.
همتی تاكید كرد: در تشكیلات جدید بیمه مركزی اداره كل نظارت بر بیمه های زندگی بزودی فعالیت خود را برای نظارت موثر بر تعهدات، ذخایر وسرمایه گذاری بیمه های عمر آغاز می كند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025* 6075
خبرنگار: لیلا جودی** انتشار: زهرا هجینی نژاد
تهران - ایرنا - رئیس كل بیمه مركزی با بیان اینكه فقط 18 درصد مردم ایران بیمه عمر دارند، گفت: از 14 میلیون و 200 هزار نفری كه دارای بیمه عمر هستند، 2.5 میلیون نفر پارسال تحت پوشش این نوع بیمه قرار گرفتند.