۲۶ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۲۴
کد خبر: 82797522
T T
۰ نفر
مطالبه رهبري براي حفظ قرآن به علت نبود كار جمعي محقق نشده است

تهران - ايرنا - رئيس مركز امور قرآني سازمان اوقاف و امور خيريه معتقد است، تحقق نيافتن مطالبه رهبر معظم انقلاب پس از شش سال در زمينه تربيت 10 ميليون حافظ قرآن كريم به علت عدم شناخت مسئولان از كار جمعي است.

به گزارش خبرنگار معارف ايرنا از دبيرخانه شوراي توسعه فرهنگ قرآني، حجت الاسلام سيد مصطفي حسيني در پنجمين جلسه ستاد راهبري طرح ملي حفظ قرآن كريم گفت: آنچه باعث شده تا بعد از 6 سال به مطالبه مقام معظم رهبري در مورد حفظ قرآن كريم دست پيدا نكنيم اين است كه از كار جمعي شناخت نداريم و خوشبختانه تاكنون در سازمان اوقاف در بحث‌هاي مختلفي فعاليت‌ها را تجميع كرده‌ايم.
وي افزود: يكي از خلأءهايي كه در ستاد راهبري طرح ملي حفظ احساس مي‌شود، نداشتن يك كارگروه يا يك مجمع كارشناسي در زمينه حفظ قرآن كريم است و ستاد بايد يك مجمع كارشناسي داشته باشد و تعدادي از اساتيد طراز اول حفظ قرآن در آنجا نسبت به جزييات موضوع حفظ مطالعه كنند چون در اينجا مسائل كلي را بررسي مي‌كنيم اما در آن مجمع به جزئيات پرداخته مي‌شود.
حسيني افزود: اگر كه اكنون در ستاد راهبري طرح ملي حفظ حضور داريم ولي تا به حال در فضاي قرآني كشور با هم يكي نشده‌ايم. چند برنامه‌ انجام داده‌ام و احساس كرده‌ام هيچ مرزي در اين زمينه وجود ندارد.
نايب رئيس ستاد راهبري طرح ملي حفظ قرآن اضافه كرد: مسابقات دانش­آموزي را به وزارت آموزش و پرورش واگذار كرديم يا آزمون احراز حفظ كل قرآن و قانون اعطاي مدرك كارشناسي را به سازمان تبليغات سپرديم يا به سراغ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي رفتيم و خواستيم با هم آزمون حفظ و مفاهيم برگزار كنيم و يا به سازمان بهزيستي و حوزه هاي علميه و دانشگاه ها گفتيم مسابقات بين­المللي­تان را با ما برگزار كنيد ولي كسي از ما نخواسته بود.

** صرفه جويي چند ميليارد توماني در برگزاري آزمون حفظ و مفاهيم قرآن
حسيني با بيان اينكه با اجراي همين سياست در حدود دو يا سه ميليارد تومان در آزمون سراسري حفظ و مفاهيم قرآن صرفه جويي صورت گرفته، افزود: با اعتباري كه از محل واگذاري مسابقات شكوفه­ها صرفه­جويي شد، توانستيم ستاد مسابقات و وقف قرآني را فعال كنيم.
اين حافظ كل قرآن از ضرورت ايجاد هماهنگي در اجراي برنامه هاي قرآني توسط دستگاه ها سخن گفت و افزود: به نظرم بايد اصولي بر اين كار محقق شود تا همه چيز مشخص شود و بنده در اين زمينه ‌نگراني‌هايي دارم. يعني اگر قرار شد در يك موضوع متولي باشيم و مثلاً تربيت مربي را به دست بگيريم، در ادامه حوزه‌هاي علميه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان دارالقرآن الكريم نيز اين كار را انجام دهند و‌ پرچمداري اوقاف بي‌معني خواهد شد.
حسيني با ارائه گزارشي از جلسه كارشناسان ستاد طرح ملي راهبري حفظ قرآن كريم گفت: يكي از پيشنهادها اين بود كه به جاي اينكه از الان براي سال 1404، افق طراحي كنيم، يك سال به خودمان فرصت بدهيم و همه توان خودمان را بسيج كنيم تا در پايان سال ببينيم حاصل اقداماتي كه توسط دستگاه‌ها صورت گرفته، چه خروجي داشته است و همين موضوع را ملاك و اساس افق 1404 قرار دهيم.
دبير شوراي توسعه فرهنگ قرآني و رئيس ستاد راهبري طرح ملي حفظ قرآن كريم نيز با بيان اينكه هنوز سه دستگاه اقدامات خود را در زمينه حفظ قرآن ارسال نكرده‌اند، از آنها خواست پيشنهادهاي خود را براي جلسه آينده ارائه كنند.
حجت‌ الاسلام حميد محمدي‌ با بيان اينكه اگر ذيل اين كاري كه انجام مي‌شود يك برنامه يك ساله هم داشته باشيم كار خوبي است،‌ افزود: از موافقين اين بحث هستم كه تا پايان سال 97 يك اقدام ويژه و خروجي مشخص كه پايه‌اي براي برنامه‌ريزي براي افق باشد،‌ در نظر گرفته شود.
در ادامه اين جلسه به اقدامات ذيل راهبردهاي دستگاه‌ها پرداخته شد و در ابتدا راهبرد تربيت معلم و مربي حفظ قرآن (در نظام غير رسمي) به توليت سازمان اوقاف و امور خيريه مورد بررسي قرار گرفت.
چهار اقدام پيشنهادي سازمان اوقاف در اين زمينه شامل برنامه ريزي و طراحي دوره­هاي تربيت مربي حفظ قرآن در سراسر كشور، مديريت و نظارت بر اجراي دوره­هاي تربيت مربي حفظ قرآن از طريق دستگاه­ها و نهادها، تسهيل زمينه به­كارگيري مربيان حفظ قرآن در مؤسسات و نهادهاي قرآني كشور و همچنين ايجاد مراكز تربيت مربي حفظ قرآن در استان­هاست.
در پايان اين جلسه در مورد طرح قرآني 1452 و ارتباط آن با طرح ملي حفظ قرآن بحث و تبادل نظر صورت گرفت و مقرر شد تا نتيجه اين تصميم ها طي يك نشست خبري اعلام ­شود.
فراهنگ ** 1003 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملك * انتشار: اميد غياثوند
۰ نفر