۲۷ دی ۱۳۹۶، ۷:۲۰
کد خبر: 82798412
T T
۰ نفر
بیمه كشاورزی، از ضرورت ترویج تا پرداخت به موقع خسارات

مشهد- ایرنا- بیمه محصولات كشاورزی در تقویت اقتصاد ملی، افزایش انگیزه دهقانان، كاهش خطرپذیری شغل كشاورزی، تضمین بخشی به این حرفه و دلگرم كردن كشاورزان در زمان بروز حوادث غیرمترقبه و از بین رفتن محصولشان تاثیر دارد.

البته در این میان جبران به موقع خسارت در كنار مزایای قطعی بیمه محصولات كشاورزی موجب تقویت انگیزه لازم در جهت ترویج فرهنگ این نوع بیمه می شود.
قرار داشتن ایران بر روی كمربند خشك اقلیم، منابع آبی ضعیف و نزولات جوی كم، وقوع پرشمار حوادث غیرمترقبه از جمله سیل و زلزله، سرمازدگی، حمله آفات مختلف و نوسان قیمت محصولات كشاورزی از جمله عواملی است كه ضرورت بیمه كشاورزی را بیش از پیش نمایان می كند وآگاهی بخشی به زراعتگران را می طلبد.
احساس نیاز به بیمه كشاورزی زمانی روشنتر و ملموستر می شود كه دهقانی پس از ماهها رسیدگی و انتظار برای برداشت محصول در آخرین روزهای رسیدن به زمان برداشت و یا در میانه فصل دچار حوادث و عوامل تخریب كننده محصول می شود و آنجاست كه كشاورزی كه محصول خود را زیر پوشش بیمه قرارداده گرچه ناكام مانده اما با دریافت خسارت بیمه انگیزه ای قوی برای ادامه فعالیت و تلاش دوباره دارد.
خراسان رضوی از مجموع 14 میلیون هكتار زمینهای كشاورزی ایران با برخورداری از 7.4 درصد كل زمینهای كشاورزی كشور رتبه دوم را از این نظر دارد. میزان تولید انواع محصولات كشاورزی در ایران 96 میلیون تن شامل 80 درصد محصولات زراعی و 20 درصد محصولات باغی است. خراسان رضوی با سهم 6،3 درصدی از كل تولید محصولات كشاورزی در ایران رتبه سوم را از این نظر دارد. همچنین از مساحت كل زمینهای باغی كشور كه 2.7 میلیون هكتار است 11.1 درصد معادل 298 هزار و 800 هكتار باغ در خراسان رضوی قرار دارد.
خراسان رضوی در تولید محصولات باغی رتبه ششم كشور را دشته و از منظر سودآوری اقتصادی تولیدات این استان میلیونها دلار ارزش دارد. در عین حال بخش كشاورزی این استان به شكل فزاینده ای با خطراتی از قبیل سرمازدگی، خشكسالی و حوادث غیرمترقبه رو بروست بنابراین بیمه از ضرورتهایی است كه متاسفانه هنوز جای خود را آنطور كه باید در بین كشاورزان باز نكرده است.

* خسارت 42 هزار میلیارد ریالی
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: طی سال زراعی 95- 96 معادل 42 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش كشاورزی این استان وارد شده است. 19 هزار میلیارد ریال از این میزان خسارت مربوط به حوادث غیرمترقبه شامل سیل، سرمازدگی، تگرگ و زلزله و غیره می شود.
محمدرضا اورانی به تداوم 18 ساله پدیده خشكسالی نیز اشاره و بیان كرد: معادل 23 هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از خشكسالی در سال زراعی 95-96 به كشاورزان خراسانی وارد شده است. این میزان خسارت بدون احتساب خسارات ناشی از آفات و بیماریها محاسبه شده است.
وی افزود: بخش بسیار اندكی از این میزان خسارت زیر پوشش بیمه محصولات كشاورزی بوده و به بهره برداران خسارت دیده كشاورزی پرداخت می شود.

* 18 درصد زراعت خراسان رضوی زیر پوشش بیمه
معاون سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: زیر پوشش بیمه قرار داشتن محصولات كشاورزی در استان روند مناسبی ندارد. سال زراعی 95-96 از مجموع سطح زیر كشت محصولات زراعی شامل 591 هزار و 970 هكتار تنها 18 درصد معادل 104 هزار و 901 هكتار زیر پوشش بیمه قرار دارد.
وی گفت: در زمینه محصولات باغی(باغهای بارور) نیز از 276 هزار و 332 هكتار سطح زیر كشت 17 هزار و 345 هكتار معادل 6.27 درصد زیر پوشش بیمه كشاورزی قرار دارد.
اورانی افزود: 363 هزار بهره بردار در بخش كشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند اما شمار اندكی از این تعداد به بیمه محصولات كشاورزی اعتماد داشته اقدام به بیمه محصولات و زمینهای خود می كنند. البته تاخیر در پرداخت خسارتها از مشكلاتی است كه همیشه وجود داشته و تاكنون نیز یكی از عوامل موثر در پائین بودن گرایش كشاورزان به بیمه بوده است.

* سایه سنگین آثار تغییر اقلیم
مدیر گروه خدمات بیمه محصولات كشاورزی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آثار تغییر اقلیم روز به روز سایه سنگین خود را بر بخش كشاورزی این استان تحمیل می كند. سرمای شدید آذر امسال بدون در نظر گرفتن سیل ویرانگر مرداد گذشته خسارات شدیدی به كشاورزی خراسان تحمیل كرد.
محمودرضا فرزانه افزود: از طرفی دوره بازگشت اینگونه بلایا همواره رو به كاهش است و هر ساله سهم بالایی از تولید در بخش كشاورزی مبتلا به این مهم می باشد و ضرورت پوشش بیمه ای بیش از پیش احساس می شود.
وی ادامه داد: امسال 90 هزار هكتار از زراعت و 13 هزار هكتار از باغها خراسان رضوی زیر پوشش بیمه كشاورزی قرار دارد. این میزان نسبت به كل سطح زیر كشت زراعت و باغهای استان بسیار پائین است.
مدیر گروه خدمات بیمه محصولات كشاورزی خراسان رضوی گفت: در زیر بخش دام نیز 116 هزار واحد دامی از ابتدای سال زراعی 97-96 تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند. این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد سه برابری نشان می دهد.
وی افزود: در زیر بخش باغها نیز با 6600 هكتار پوشش بیمه ای رشد سه برابری نسبت به سال قبل از آن محقق شده است. 16 میلیون قطعه طیور نیز از ابتدای سال زراعی جاری تحت پوشش بیمه قرارگرفته اند.
فرزانه ادامه داد: از سال زراعی 96-95 همه غرامتهای مربوط به محصول كلزای آبی، بخش عمده چغندر قند پاییزه و طیور در حوزه آنفلوآنزای فوق حاد پرداخت شده و بقیه خسارتها در مسیر پرداخت است. از ابتدای امسال تا پایان آذر 292 میلیارد ریال در وجه 35 هزارو 39 نفر واریز شده كه 32 میلیارد آن مربوط به سال زراعی 96-95 است .
وی گفت: سال زراعی گذشته 41 هزار نفر از بهره برداران كشاورزی در خراسان رضوی تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

* 80 هزار هكتار كشتزار پاییزه زیر پوشش بیمه
مدیر گروه خدمات بیمه محصولات كشاورزی خراسان رضوی افزود: امسال 80 هزار هكتار از كشتزارهای پاییزه استان زیر پوشش صندوق بیمه محصولات كشاورزی قرار گرفته است. این میزان پوشش بیمه ای در مقایسه با مدت مشابه پارسال 30 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: تاكنون از سال زراعی 96-95 افزون بر 31 میلیارد ریال غرامت در وجه سه هزار و 210 نفر از بیمه گذاران خسارت دیده بخش كشاورزی خراسان رضوی پرداخت و به همین میزان تهاتر طلب كشاورز نیز با حق بیمه سال زراعی جدید انجام شده است.
فرزانه گفت: در سال زراعی گذشته 41 هزار نفر از بهره برداران بخش كشاورزی، باغ، دام و طیور زیر پوشش بیمه قرار گرفته بودند كه این رقم در سه ماه نخست سال زراعی جاری معادل 20 هزار نفر بوده است.

* ضرورت ترویج بیمه
وی بر اهمیت و ضرورت ترویج فرهنگ بیمه در بین كشاورزان و كمك رسانه ها در این زمینه تاكید و بیان كرد: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بین بهره برداران به منظور توسعه پوشش بیمه ای اهمیت فراوان دارد زیرا بیمه محصول و تولیدات موجب امنیت خاطر برای افزایش و تقویت فعالیتها در بخش كشاورزی می شود.
مدیر گروه خدمات بیمه محصولات كشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در مجموع 154 قلم محصول كشاورزی و دامی در سطح كشور زیرپوشش بیمه است كه 73 قلم آن در خراسان رضوی تولید می شود .
وی گفت: ساختار صندوق بیمه كشاورزی، دولتی و وابسته به اعتبارات دولت است. به همین دلیل بیش از حق بیمه دریافت شده غرامت پرداخت می شود. كمكهای سالانه دولت در این زمینه باید پایدار شود زیرا ناپایداری در این بخش موجب تاخیر در پرداخت غرامتهای كشاورزان و بهره برداران می شود.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین كریم زاده
7496/1858