۲۷ دی ۱۳۹۶، ۹:۳۰
کد خبر: 82798557
T T
۰ نفر

تولد دوتوله خرس در دهكده طبيعت قزوين

۲۷ دی ۱۳۹۶، ۹:۳۰
کد خبر: 82798557
تولد دوتوله خرس در دهكده طبيعت قزوين

قزوين-ايرنا-موسس دهكده طبيعت بوستان ملي باراجين قزوين گفت: ماده خرس اين مجموعه صاحب 2 توله نر شد كه نام آنها سام و سيمون گذاشته شده است.

نادررضا نوري روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين ماده خرس كه 'شري' نام دارد براي دومين سال متوالي صاحب 2 توله شده است.
موسس دهكده طبيعت قزوين همچنين گفت: توله خرس هاي شري سال قبل متاسفانه تلف شدند.
نوري اضافه كرد: علت مرگ اين توله ها كمبود تجربه و امكانات و بي اطلاعي از باردار بودن خرس ماده در حين انتقال به دهكده طبيعت و همچنين وارد كردن جراحت از سمت خرس نر اين مجموعه اعلام شد.
وي همچنين گفت: با تدابير صورت گرفته و براي حفاظت از توله هاي بدنيا آمده، يك غار مصنوعي براي آنها ساخته شده كه توله ها بتوانند با مراقبت مادر خود رشد پيدا كنند و خرس نر مجموعه نيز بدليل داشتن جثه بزرگتر نتواند وارد آن شده و آسيبي به آنها وارد كند.
نوري افزود: سام و سيمون كه در مراقبت و نظارت شديد به سر مي برند، پس از 2 ماه و همزمان با آغاز بهار مي توانند از غار زمستاني خود خارج شوند.
وي يادآور شد: با احتساب اين 2 توله، تعداد خرس هاي موجود در دهكده طبيعت قزوين به 6 قلاده رسيده است.
موسس دهكده طبيعت گفت: برخلاف باغ وحش ها، به طور معمول حيوانات آسيب ديده و بيمار به اين مكان منتقل مي شوند و پس از درمان و مراقبت هاي شديد و بازگشت سلامت به زندگي عادي خود مي پردازند و پس از اين دوران با انسان ها خو مي گيرند و اگر قابليت رها سازي در طبيعت داشته باشند آنها را رها مي كنيم.
دهكده طبيعت در بوستان ملي باراجين قزوين واقع شده و در حال حاضر 170 گونه مختلف جانوري در آن نگهداري مي شود.
اين مجموعه نخستين اكوپارك گردشگري، آموزشي و تحقيقاتي كشور محسوب مي شود كه احداث آن از از اواخر سال 1390 در دستور كار مديريت شهري قزوين قرار گرفت و تاكنون سه فاز آن در مركز بوستان يك هزار و 400هكتاري باراجين (فدك) در شمال شهر قزوين اجرايي شده است.
/60123013خبرنگار: رضا اولادي** انتشار دهنده: علي حيدر شاه حسيني