۲۹ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82800766
T T
۰ نفر
عزم جزم خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبرآمریكا به دریافت غرامت از عربستان

تهران- ایرنا- بازماندگان قربانیان حملات 11 سپتامبر 2001 در آمریكا از عزم جزم خود برای ادامه تلاش و به جریان انداختن مجدد شكایت نامه علیه عربستان خبر دادند.

به گزارش شبكه الجزیره، وكلای عربستان دیروز(پنجشنبه) در دادگاه فدرال منهتن، برای سومین بار به شكایت گروهی از خانواده های قربانیان حملات سپتامبر علیه دولت عربستان به خاطر كشته شدن 3 هزار نفر در این حملات پاسخ دادند.
پانزده تن از 19 تروریست حملات 11 سپتامبر، شهروند عربستان بودند.
خانواده های قربانیان 11 سپتامبر و شركت های بیمه می گویند كه اعضای دولت عربستان از افراد وابسته به القاعده كه با ربودن هواپیماها، آنها را به مركزی تجارت جهانی نیویورك، پنتاگون و مزرعه ای در پنسلوانیا كوبیدند، حمایت می كرد.
بازماندگان قربانیان و شركت های بیمه همچنین می گویند، عربستان سازمان های خیریه حامی القاعده را تامین مالی می كرد.
'تری استرادا' كه همسر و پدر سه فرزندش را در حملات 11 سپتامبر از دست داد، در دادگاه منهتن به الجزیره گفت، هرگز دست از تلاش برنمی دارم و تا پایان كار خواهم جنگید.
وكلای عربستان می گویند كه این اتهامات بی اساس است و مداراك كافی در تایید این اتهامات وجود ندارد.
در مقابل، خانواده های قربانیان نیز معتقدند، مدارك موجود نشان می دهد عوامل دولت عربستان در آمریكا به ربایندگان هواپیماها كمك كردند.
به نوشته الجزیره، در صورتی كه روند رسیدگی به اتهامات و شكایت علیه عربستان ادامه پیدا كند، احتمالا روابط دیپلماتیك و اقتصادی آمریكا و عربستان دستخوش تیرگی خواهد شد.
عربستان مرداد سال جاری با ارسال دفاعیه ‌ای به دادگاه منهتن آمریكا اعلام كرد كه شاكیان پرونده نمی توانند نشان دهند عربستان یا هر سازمان خیریه‌ ای در این حملات دست داشت.
عربستان برای پرداخت میلیاردها دلار غرامت به خانواده های قربانیان و مجروحان این حملات، كسبه و شركت های بیمه، تحت پیگرد قانونی قرار دارد.
'جورج دانیلز'، قاضی آمریكایی در سپتامبر 2015 میلادی، ادعاهای مطرح شده از سوی خانواده های قربانیان را رد كرد اما، كنگره آمریكا با رد وتوی 'باراك اوباما'، قانون اجرای عدالت برای حامیان تروریسم(جاستا) را تصویب كرد و اجازه پیگیری پرونده دخالت عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر را فراهم كرد.
طبق قانون جاستا، بازماندگان و خانواده‌ های قربانیان حملات 11 سپتامبر از حق قانونی دریافت غرامت از دولت عربستان و نیز كشور ثالث در صورت اثبات نقش آن كشور برخوردار شدند.
آساق**1088**3404**مترجم: فقیه** انتشار: محسن اسماعیلی