۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۴۰
کد خبر: 82802692
T T
۰ نفر
لنجداران گناوه خواستار اصلاح نرخ سوخت شناورهای سفاری شدند

گناوه- ایرنا- لنجداران بندر گناوه می گویند: افزایش نرخ سوخت (گازوئیل) شناورهای سفاری منطقی نیست و باید بازنگری و اصلاح شود.

به گزارش ایرنا، آنان افزودند: نرخ سوخت شناورهای تجاری در آب های سرزمینی ایران باید به نرخ داخلی محاسبه شود و از مسئولان تصمیم گیرنده در كشور انتظار داریم در تصمیم قبلی خود تجدید نظر كنند.
در اجرای مرحله سوم قانون هدفمندسازی یارانه ها، قیمت گازوئیل مصرفی شناورهای تجاری آزادسازی و به قیمت بانكرینگ محاسبه می شود.
صاحبان شناورهای سفاری گناوه بیان كردند: بیش از سه سال است نسبت به افزایش قیمت سوخت شناورها به روش های مختلف اعتراض خود را بیان كرده و از مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری در این نرخ‌ها شدهد ایم، اما نتیجه ای حاصل نشده است.
یك لنجدار گناوه ای گفت: باتوجه به اینكه نرخ سوخت شناورهای تجاری بر اساس نرخ بانكرینگ محاسبه می شود، سرسام آور گران است و به هر لیتر 23 هزارریال رسیده كه برای لنجداران غیرمعقول و اجحاف است.
عبدالله گشایش كار افزود: هزینه سوخت هر شناور باری از گناوه به دبی در یك سفر دریایی به طور میانگین و براساس قدرت موتور با نرخ بانكرینگ بین 180 تا 360 میلیون ریال می شود كه پرداخت این میزان باتوجه به متحمل شدن هزینه های دیگر سرسام آور است.
وی اظهاركرد: با توجه به فاصله 397 مایلی بندر گناوه به دبی در كشور امارات تنها حدود 30 مایل آن بیرون از محدوده آب های ایران است و باید نرخ سوخت طوری محاسبه شود كه در آب های ایران به نرخ داخلی باشد.
گشایش كار گفت: با درنظرگرفتن هزینه سوخت كه بین 180 تا 360 میلیون ریال و دیگر هزینه ها به میزان 900 میلیون ریال است، مالكان شناورها در هر سفر دریایی دچار ضرر و زیان می شوند.
وی اظهاركرد: مرزنشینان این دیار به دنبال كسب رزق و روزی حلال هستند و محاسبه نرخ سوخت شناورها بر پایه فوب خلیج فارس مشكلات بزرگ و فشار مضاعف مالی بر لنجداران باتوجه به مصوبه جدید آیین نامه كالای همراه ملوان وارد كرده است.
وی افزود: با توجه به اینكه نرخ سوخت كامیون و تریلرهایی كه به خارج از كشور تردد می كنند در خاك ایران دولتی محاسبه می شود باید این تسهیلات نیز شامل شناورهای بنادر كشور از جمله استان بوشهر شود.
مالك یك شناور باری 100 تنی گفت: افزایش نرخ سوخت شناورها باعث شده تا امكان خرید سهمیه كامل را نداشته باشم و بناچار نیمی از آن را دریافت كنم.
عباس زارع افزود: برای هر سفر دریایی به دبی با شناور خود كه موتور آن 405 یانمار بوده به 900 لیتر سوخت نیاز است كه پرداخت كامل آن باتوجه به سرسام آور بودن نرخ آن به هیچ وجه برایم مقدور نیست.
وی بابیان اینكه قیمت سوخت گازوئیل در جهان از جمله دبی با كیفیت مناسبت تر و پایین تر از ایران است، ادامه داد: از مسئولان مربوطه انتظار داریم كه در فكر ساحل نشینان باشند و برای حل مشكل لنجداران تلاش و خواسته آنان را عملی كنند.
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار گناوه در سفر ماه گذشته وزیر نفت به بندرامام حسن دیلم خطاب به بیژن نامدار زنگنه اعلام كردند. با توجه به اینكه سوخت شناورهای بنادر این استان با نرخ بین المللی محاسبه و بر لنجداران فشار زیادی وارد می شود انتظار داریم كه در محدوده آبهای داخلی این سوخت با نرخ داخلی محاسبه شود.
مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه گفت: شناورهای سنتی منطقه كه با پرچم جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و محدوده آب های كشور تردد می كنند مدتی است بدلیل افزایش نرخ سوخت دچار بحران شده اند كه روز به روز حادتر می شود.
سیدعلی موسوی گمارانی افزود: سوخت شناورها پیش از این طبق فرمول فائو براساس قدرت، سرعت و مسافت محاسبه و سهمیه آنان مشخص و یارانه ای درنظر گرفته می شد اما هم اینك به قیمت بانكرینگ كه به 23 هزار ریال رسیده همانند یك شناور بیگانه محاسبه می شود.
مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه اظهاركرد: هزینه هر شناور از ابتدا تا پایان یك سفر دریایی بطور میانگین برحسب تناژ 200 تنی 970 میلیون ریال است كه با توجه به افزایش سرسام آور قیمت سوخت، فشار مضاعفی بر لنجداران وارد می كند.
وی گفت: درصورتیكه معضل بوجود آمده در زمینه افزایش نرخ سوخت گازوئیل در محدوه آب های ساحلی كشور بازنگری نشود شناورها به یك مرگ تدریجی دچار و زمین گیر خواهند شد.
وی بیان كرد: با توجه به اینكه شناورهای منطقه كارگاه زودبازده هستند كه بدون هیچ تسهیلاتی فعالیت و عده زیادی را بكار مشغول كردند از دولتمردان انتظار داریم كه برای حل مشكلات بوجود آمده اقدام و نگاه خاصی به مرزنشینان بدون مزد این منطقه داشته باشند.
رئیس شركت پخش فرآورده های نفتی گناوه گفت: نرخ سوخت شناورها بصورت هفتگی و متمركز از مركز به مناطق نفتی و بنادر سراسر كشور اعلام و اعمال می شود.
عبدالوهاب تنگسیری افزود: باتوجه به اینكه مقصد شناورها به خارج از كشور است نرخ سوخت آنان در سراسر بنادر كشور با قیمت بین المللی محاسبه می شود.
وی اظهاركرد: نرخ سوخت شناورها ثابت نیست و برمبنای 2 عامل نرخ دلار و نفت خام محاسبه می شود.
شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد و دارای بیش از یك هزار شناور باری سنتی (سفاری) است كه از طریق جا به جایی بار میان این بندر و كشورهای حاشیه خلیج فارس فعالیت می كنند.
6164/6043**
خبرنگار: نعمت الله بهروزی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
۰ نفر