۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱:۱۴
کد خبر: 82803592
T T
۰ نفر

قطر در نشست مشورتی ناتو شركت می كند

۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱:۱۴
کد خبر: 82803592
قطر در نشست مشورتی ناتو شركت می كند

دوحه - ایرنا - قطر پس از یك هفته از امضای قرارداد همكاری امنیتی با سازمان پیمان آتلانتیك شمالی ( ناتو ) برای نخستین بار در نشست مشورتی این سازمان شركت می كند.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا ، وزارت امور خارجه قطر اعلام كرد كه این كشور در نشست مشورتی كشورهای شركت كننده در طرح همكاری استانبول – وابسته به ناتو- شركت خواهد كرد.
بیانیه وزارت خارجه قطر افزود: در این نشست دو روزه كه از روز دوشنبه در كویت برگزار می شود «عبدالرحمن بن محمد الخلیفی» سفیر قطر در بلژیك و رئیس هیات قطری در پیمان آنتلانتیك شمالی ( ناتو ) حضور خواهد یافت.
در نشست كویت مسائلی مانند امنیت منطقه ای ، همكاری در زمینه مبارزه با تروریسم و جنگ های سایبری بررسی خواهد شد.
براساس توافق مشترك با ناتو، كویت در زمینه تبادل اطلاعات امنیتی و ارائه خدمات لجستیكی به نیروهای زمینی و دریایی این سازمان نظامی اقدام خواهد كرد.
روابط كویت به عنوان مركز منطقه ای سازمان ناتو كه بخش اعظم فعالیت های آن توسط آمریكا هدایت می شود، به دلیل روابط نزدیك و راهبردی كویت و واشنگتن و حضور بیش از 15 هزار نیروی آمریكایی در این كشور همواره پس از جنگ دوم خلیج فارس در سطح بالایی قرار داشته است.
همچنین قطر و ناتو نیز 27 دی ماه جاری پیمان امنیتی امضا كردند.
این توافق با حضور «طارق خالد العبیدی» رئیس بخش همكاری نظامی بین‌المللی در وزارت دفاع قطر و «روسا گوتیمولر» معاون دبیركل ناتو امضا شد و دو طرف در مراسم امضای این توافقنامه، «بر ضرورت همكاری میان ناتو و قطر در چارچوب طرح همكاری استانبول» تاكید كردند.
ناتو افزود: «این توافق در زمینه امنیتی اساسی را برای حمایت از روند تبادل اطلاعات محرمانه، كه مطابق با اصول تصویب‌شده توسط تمامی 29 كشور عضو در این پیمان است، تشكیل می‌دهد.»
در بیانیه وزارت خارجه قطر آمده است: «چنین توافقنامه‌های توسط كشورهای شریك با ناتو، كه خواهان همكاری با این پیمان هستند، امضا می‌شود.»
بر اساس این بیانیه، تمامی 4 كشور شركت‌كننده در طرح همكاری استانبول، یعنی بحرین، كویت، قطر و امارات متحده عربی، توافق‌های جداگانه‌ای را با ناتو منعقد كرده‌اند.
شبد**خاورم**1508 **1010
انتشار:حسن معظمی