۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۰۵
کد خبر: 82804360
T T
۰ نفر
هملت» بدون تغيير اجرا مي شود/تماشاگران ايراني باهوش هستند

تهران - ايرنا - كارگردان آلماني نمايش «هملت» تماشاگران ايراني را باهوش توصيف كرد و گفت، «هملت» در جشنواره تئاتر فجر بدون تغيير اجرا مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، كريستوفر رويينگ روز دوشنبه در نشست خبري نمايش «هملت» كه با حضور كاترين كاتريكا دراماتورژ نمايش در سالن مشاهير مجموعه تئاتر شهر برگزار شد با بيان اينكه پس از اجرا براي شوراي ارزشيابي، گروه ما بدون هيچ تغييراتي نمايش را براي نخستين بار در ايران به صحنه برد، تصريح كرد: از اينكه مجبور به ايجاد تغييرات نبوديم بسار خوشحال شديم و تنها بخشي از صحبت ها براي صحنه به فارسي تبديل شد.
وي با بيان اينكه به ما گفته شده بود كه در ايران قوانيني وجود دارد، خاطر نشان كرد: در لباس بازيگران و لمس كردن دستان يكديگر تغييراتي ايجاد شد تا بدون هيچ مشكلي به اجرا بپردازيم.
كريستوفر رويينگ افزود: در اجراي نمايش تغييري ايجاد نشد اما به دليل اينكه تماشاگران ايراني بسيار باهوش بودند و واكنش هاي جالبي به اجراي ما نشان مي دادند احساس مي كنيم اجراي متفاوتي را به صحنه برده ايم.
اين كارگردان آلماني گفت: صحنه سالن تئاتر شهر بلند بود و نقطه كور داشت به همين دليل صحنه را 15 سانت كوتاه تر كرديم و تغييراتي را نيز در جايگاه ماشين هملت كه يك شخصيت محسوب مي شود ايجاد كرديم تا تماشاگر ديد بهتري داشته باشد.
وي با بيان اينكه هملت نمايشنامه بسيار معروفي است، اظهار كرد: تلاش كرديم تا اين شخصيت شناخته شده در جهان را به شيوه اي ديگر به صحنه ببريم.
كريستوفر رويينگ با بيان اينكه «هملت» در آلمان فردي متفكر و عميق شناخته مي شود، گفت: براي نگارش هملت جديد در سال 2017 نياز به فردي كنشگر و عملگرا داشتيم به همين دليل قصه مردي را تعريف مي كنيم كه به چيزي شك نمي كند و بسيار عصباني است.
وي با اشاره به داستان حضرت عيسي(ع) كه حواريون را به همراه خود داشت، اظهار كرد: اين افراد بعدها داستان مسيح را روايت كردند كه اگر اينطور نمي شد اين زندگي در تاريخ گم مي شد كه شخصيت هوراشيو در نمايشنامه هملت چنين وظيفه اي را برعهده دارد.
كارگردان نمايش «هملت» با بيان اينكه برتولت برشت از نويسندگان مورد علاقه من است، افزود: فاصله هاي در اجرا وجود دارد كه براي تفكر تماشاگر ايجاد شده كه در نوشته هاي برشت وجود ندارد اما اگر وي زنده بود نمايشنامه ما را دوست داشت.
وي در خصوص ايده هاي سياسي در اجراي هملت به اين روش نيز اظهار كرد: هملت براي ايده هاي سياسي خود جان مي دهد و اين سوال را ايجاد مي كند كه آيا حاضريم كه براي انديشه ها و اعتقادات خود جان بدهيم.
كريستوفر رويينگ با بيان اينكه براي دفاع از انديشه هاي سياسي خود بايد عواقبي را بپذيريم، تصريح كرد: هملت رويكرد سياسي مشخصي را به نمايش نمي گذارد يا قصد ايجاد جرياني را ندارد بلكه تنها خواستار نابودي است.
اين كارگردان آلماني با بيان اينكه در اين نمايش شبه شخصيتي به نام هملت ماشين وجود دارد كه داناي كل محسوب مي شود، خاطر نشان كرد: اين شخصيت ماشيني سعي دارد همه موقعيت ها را كنترل كند.
وي افزود: در آلمان بيش از صد ترجمه از نمايشنامه هملت وجود دارد به همين دليل اين آزادي عمل براي ما هست كه مي توانيم از هر ترجمه قسمتي را برداشته و نمايشنامه جديدي را به نگارش در آوريم.
كريستوفر رويينگ با بيان اينكه ايده ديوانه نشان دادن هملت از تاريخ گذشته است، اظهار كرد: ايجاد نقش يك تروريست، داراي خشونت و آدمكش معاصرتر است و بيشتر مي توانيم راجع به آن صحبت كنيم.
وي با اشاره به شخصيت دونالد ترامپ رييس جمهوري كنوني آمريكا خاطر نشان كرد: مشهور است كه اين فرد بدون فكر، عمل مي كند و مي تواند يك شخصيت در نمايش باشد نمي خواهيم بگوييم هملت نمايش ما دونالد ترامپ است ولي مي توانيم نشان دهيم كه به روزتر است.
كاترين كاتريكا دارماتورژ نمايش هلمت نيز در اين مورد گفت: ضد قهرمان بودن شخصيت اين نمايشنامه را قبول دارم قصد ما اين بود كه نشان دهيم عده اي به قدرت مي رسند كه نمي دانيم آن را چگونه به دست آورده اند و با شستشوي مغزي اين احساس را ايجاد مي كنند كه همچين شخصيتي توانايي داشتن قدرت را دارد.
وي همچنين با بيان اينكه ايده هاي متفاوتي در آلمان براي شخصيت هملت وجود دارد، خاطر نشان كرد: براي اجراي متفاوت اين نمايشنامه همه تلاش كرده اند كه مفاهيم و ايده هاي جديد را به موضوع اضافه كنند اما خواستيم به صورت ساده قصه اي را روايت كنيم و مسير جديدي را براي اين كار در نظر گرفتيم.
نمايش «هملت» با دراماتورژي كاترين كاتريكا و كارگرداني كريستوفر رويينگ روز گذشته(يكشنبه) ساعت 19 اجراي خود را آغاز كرد و روزهاي دوشنبه و سه شنبه نيز به صحنه خواهد رفت.
اين نمايش در بخش مسابقه بين الملل سي و ششمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر شركت حضور دارد.
سي و ششمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر از 29 دي تا نهم بهمن ماه برگزار مي شود.
فراهنگ ** 7561 ** خبرنگار: سارا كريميان * انتشار: اميد غياثوند
۰ نفر