۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۱۶
کد خبر: 82805430
T T
۰ نفر
لوبلاگ: سیاست ادامه حضور نظامی آمریكا در سوریه، جنگ را طولانیتر می كند

تهران-ایرنا- تارنمای لوبلاگ درباره اهداف واقعی دولت آمریكا برای تمدید حضور نظامی این كشور در سوریه نوشت: سیاست اعلامی جدید كهبیشتر بر سه هدف دیگر استوار است تا (آن گونه كه خود در این سیاست ادعا می كند) مبارزه با داعش، علاوه بر طولانی كردن جنگ و بی ثباتی در سوریه، در مسیر افزایش مشكلات در ائتلاف های واقعی است.

تارنمای آمریكایی دیروز (دوشنبه) در گزارشی در این باره نوشت: استقرار نیروهای مسلح آمریكا در سوریه براساس اهدافی كه وزیر امور خارجه این كشور در سخنرانی این هفته اش به آن اشاره كرد، نشان دهنده خروج واشنگتن از اهدافی است كه پیشتر این نیروها به خاطرش به سوریه اعزام شده بودند.
دولت ترامپ نیروهای آمریكایی را در جنگ داخلی دیگری بطور نامحدود مشاركت داده كه دلایلش تقریبا متفاوت از آنچه است كه پیشتر مقابله با گروه داعش عنوان شده بود. دلایل جدید احتمالا به مسئله دفاع از منافع تهدید شده آمریكا مربوطنیست. دولت ترامپ در واقع تصمیم گرفته است كه آمریكا را وارد یك جنگ خارجی دیگر كند.
ركس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریكا اخیرا در اظهار نظری گفت: امروز تقریبا تمامی مناطق در عراق و سوریه كه زمانی تحت كنترل داعش بود، آزاد شده و این گروه تروریستی نتوانسته است حتی بخشی بسیار كوچك از این مناطق را بار دیگر در اختیار بگیرد.
گروه داعش همچنان می تواند به عنوان یك گروه تروریستی سنتی و به عنوان الهامی برای خشونتهای شبه نظامیگری مشكل ساز شود، اما به عنوان یك هدف نظامی، عرصه را از دست داده و شكست خورده است.
پاسخ مناسب آمریكا به این شكست بر اساس آنچه قرار بود ماموریت نیروهای آمریكایی در سوریه باشد، اعلام پیروزی و بازگشت به خانه است.
دولت سوریه هرگز با حضور نیروهای نظامی آمریكا در خاك این كشور موافق نبوده است. باید به این مسئله نیز اشاره شود كه این حضور نظامی آمریكا متفاوت از حضور روسیه و ایران در سوریه است و این بدان معناست كه این حضور آمریكا هیچ پایه و اساسی براساس قوانین بین الملل ندارد.
ركس تیلرسون كه اخیرا در مورد حضور نیروهای آمریكایی در سوریه سخن گفت، تلاش كرد تا مسائل مربوط به داعش را به عنوان دلیلی برای تمدید حضور آمریكا در سوریه عنوان و از جمله آن تلاش كرده مسائل مربوط به حكومت سوریه را به گروه داعش مرتبط كند.
این درست است كه در مراحل اولیه جنگ داخلی سوریه حكومت این كشور كمتر با داعش در مقایسه با دیگر گروههای مخالف سوری می جنگید، اما این مربوط به آن زمان بود و اكنون شرایط متفاوت شده است. حكومت بشار اسد و داعش حال در مقابل یكدیگر قرار دارند و با توجه به اینكه داعش همچنان تهدیدی علیه سوریه محسوب می شود، حكومت سوریه دست كم به اندازه هر كسی دیگر برای نابودی این تهدید انگیزه دارد.
تداوم تهدید داعش در سوریه بیشتر به دلیل ادامه جنگ داخلی سوریه بوده است تا عملكرد حكومت بشار اسد. این جنگ بود كه چند سال پیش موج تقویت جایگاه داعش شد و این جنگ است كه شرایطی را مهیا می كند كه گروه های افراطی بتواند از آنها به سود خود بهره ببرند.
این سیاست آمریكا كه تیلرسون اخیرا آن را تشریح كرد ( كه شامل حضور مستقیم نظامی آمریكا بوده) توصیه ای برای ادامه جنگ است.
حضور نظامیان آمریكایی در سوریه در این مقطع زمانی بر اساس اظهار نظر تیلرسون بر سه محور استوار است تا مسئله مقابله با داعش یا تروریسم: نخستین هدف اینكه مسئله تغییر رژیم در سوریه ادامه دارد. تیلرسون بطور ضمنی به این موضوع اشاره كرد و گفت كه ثبات در سوریه به رهبری پس از بشار اسد نیاز دارد و اینكه واشنگتن هر كشوری را متقاعد خواهد كرد تا از داشتن روابط اقتصادی با سوریه خودداری كنند مگر اینكه بشار اسد از قدرت كنار رفته باشد.
دوم مسئله ایران است هماهنگونه كه ترامپ زمانی می خواهد در مورد هر چیزی از خاورمیانه صحبت كند، همیشه نام ایران مطرح بوده است. سومین موضوع هم این است كه هر زمان آمریكا به نام ایران اشاره می كند، نام اسرائیل نمی تواند زیاد از این مسئله دور باشد.
در كنار كمك به طولانیتر شدن جنگ و بی ثباتی در سوریه، این سیاست اعلامی توسط تیلرسون در مسیر افزایش مشكلات در چارچوب ائتلاف های واقعی است.
وزیر امو خارجه آمریكا گفت: ما باید همكاری نزدیك تركیه را در دستیابی به آینده جدید سوریه داشته باشیم. این در حالیست كه تیلرسون به این موضوع اشاره نكرد كه طرح آمریكا برای مجهز كردن شبه نظامیان كرد در شمال سوریه تا چه میزان مسئله ای منفور برای ترك ها به حساب می آید.
بنا بر این سوریه ممكن است به صحنه جنگ واسطه میان این دو عضو ناتو تبدیل شود.
اروپام**9234**1479