به گزارش ایرنا، مدیركل آموزش و پرورش استان بوشهر در این آیین گفت: هدف از برگزاری این كنفرانس آموزشی بررسی مسائل و مشكلات درس ریاضی، بررسی چالش های پیش روی آموزش ریاضی، توانمند سازی دبیران، نهادینه شدن بحث ریاضی برای دانش آموزان ابتدایی و متوسطه است.
ناصر كرمی با اشاره به تاثیر درس ریاضی در سایر رشته ها و درس ها افزود: با وجود اینكه تلاش می شود فرهنگ سخت نبودن درس ریاضی در جامعه نهادینه شود ولی بازهم بیشتر دانش آموزان دوره ابتدایی از درس ریاضی هراس دارند.
وی بیان كرد: در سال های اخیر برای تغییر نگاه دانش آموزان به درس ریاضی با تاسیس و فعالیت خانه های ریاضی و تدریس درس ریاضی به شیوه های نوین و اصولی تلاش شده این فرهنگ نسبت به این درس تغییر كند.
كرمی اضافه كرد: امروز استقبال دانش آموزان دوره ابتدایی و متوسطه از درس ریاضی بهتر و در واقع جایگاه این درس در بین دانش آموزان تقویت شده و دانش آموزانی از استان بوشهر در قالب كارهای تیمی در مسابقه های ملی و بین المللی مقام كسب می كنند.
وی اظهار كرد: دراین همایش چهار روزه بیش از 450 نفر علاقه مندان، استادان رشته ریاضی حضور دارند و علاوه براین 500 معلم ریاضی ابتدایی در قالب آموزش ضمن خدمت با حضور مولفان و مدرسان كشور آموزش می بینند.
مدیركل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: با توجه به اینكه در مقطع ابتدایی ارزشیابی به صورت توصیفی است نمی توان میانگین نمره ریاضی را به دست آورد ولی در مقطع متوسطه میانگین این ماده درسی از دیگر درس ها پائین تر است.
كرمی با بیان اینكه با حذف ریاضی و فلسفه ریاضی، كیهان و كهكشان امكان بقا نخواهد یافت، یادآور شد: برای رسیدن به توسعه در درس ریاضی باید آن هراس دیرینی كه در جان فرزندان ما نهادینه شده است جای خود را به اشتیاق تمام دهد و تابوی رمنده ریاضی كنار زده شود و جنبش جانبخش اعداد، محاسبه ها، معادله ها در ذهن، زبان و ضمیر نسل نو رونقی دیگر گیرد.
وی گفت: این كنفرانس برپایه سه ضلع مولدان محتوا، استادان، مجریان و مشاركت كنندگان در برپایی و مخاطبان و مشتریان دانش دوست بنا نهاده شده است.
كرمی اضافه كرد: در سه ضلعی دیگر می توان آموزش و شیوه های نوین آموزش، معلمان و مخاطبان را مبنای هدفگذاری و سیاستگذاری علمی دانست.
مدیركل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: با وجود ساختار مالی - اعتباری ضعیف و نحیف در نهاد تعلیم و تربیت، نیازمند مشاركت همه جانبه بخش های مختلف هستیم.
كرمی با تاكید بر اجرای مسئولیت های اجتماعی توسط برخی نهادها وسازمانها در كنار حوزه های فرهنگی افزود:
در این كنفرانس شاهد این یاری و همكاری مجدانه از طرف برخی نهادها بوده ایم كه می تواند الگوی مناسبی در همایش ها و كنفرانس های دیگر باشد.
مدیرگروه ریاضی دانشگاه خلیج فارس و دبیر كمیته علمی پانزدهمین كنفرانس آموزشی ریاضی كشور در بوشهر گفت: وزارت آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری از جمله وزارتخانه هایی هستند كه در بحث آموزش نقش مهم و جدی برعهده دارند.
سعید كریمی با اشاره به اینكه خروجی آموزش و پرورش در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار می گیرد افزود: امروز با كمال تاسف بنیه علمی دانشجویان به شدت ضعیف شده و این ریشه در دوران دانش آموزی دارد.
وی اظهار كرد: یكی از مشكلات در آموزش بویژه آموزش ریاضی فهم صحیح، یادگیری و یاددهی است كه امروز با حضور برخی ارگان هایی خارج از آموزش و پرورش از جمله خانه ریاضیات برای عمومی و مفهومی كردن این ماده درسی بخوبی فعال شده اند.
وی تاكید كرد: در آموزش درس ریاضی لازم است متخصصان برای بهبود كیفیت آموزش اقدام كنند.
دبیر كمیته علمی پانزدهمین كنفرانس آموزشی ریاضی كشور گفت: درس ریاضی از جمله علوم میان رشته ای است كه با دانش های دیگر ارتباط دارد و پیچیدگی تفكر و یادگیری باعث شده این كنفرانس ها برگزار شود.
وی با اشاره به اهمیت درس ریاضی افزود: با توجه به نیاز تلاش شده كه دوره كارشناسی ارشد آموزش ریاضی تاسیس شود كه به تصویب دانشگاه رسیده و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شده است.
كریمی بیان كرد: 297 مقاله و 30 كارگاه به پانزدهمین كنفرانس آموزشی ریاضی كشور ارائه شد كه 192مقاله در بخش چالش های پیش روی معلمان در آموزش ریاضی، 20 مقاله در محور چگونگی انتخاب و 85 مقاله در زمینه حمایت و آموزش مستمر معلمان ریاضی و آموزش ریاضی دوره ابتدایی است كه پس از ارزیابی ها 26مقاله برای سخنرانی، 66 مقاله درقالب پوستر و 9 كارگاه پذیرفته و اجرا می شود.
پانزدهمین كنفرانس آموزش ریاضی ایران از امروز تا ششم بهمن ماه جاری در بوشهر ادامه دارد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
بوشهر- ایرنا- پانزدهمین كنفرانس آموزش ریاضی ایران عصر سه شنبه با حضور معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، استاندار بوشهر، معلمان و استادان ریاضی كشور و استان بوشهر در مجتمع فرهنگی بوشهر آغاز به كار كرد.