۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۲۷
کد خبر: 82808578
T T
۰ نفر
جشنواره كاكايي هاي رودخانه چشمه كيله تنكابن برگزار شد

نوشهر – ايرنا – جشنواره پرندگان مهاجر (كاكايي ها ) روز جمعه با حضور مسئولان كشوري ، استاني و شهرستاني و همچنين علاقه مندان به محيط زيست و گردشگري پرنده نگري در شهر تنكابن برگزار شد.

همه ساله با آغاز فصل سرما كاكايي ها اين پرندگان مهاجر از سيبري سفر خود را آغاز مي كند تا به سواحل شمال ايران و رودخانه چشمه كيله تنكابن واقع در غرب مازندران برسند و اين مكان را براي زيستگاه خود انتخاب نمايند.
كاكايي خزري عموما ماهي خوار هستند ولي بسته به شرايط زيستي از رژيم هاي غذائي متنوعي استفاده مي كنند.
آنها گاهي به دنبال قايق هاي ماهيگيري براي گرفتن بقاياي دور ريز امعا و احشاي ماهيهاي صيد شده هستند و گاهي در حوالي مناطقي كه در آن فعاليت هاي انساني وجود دارد به دنبال تغذيه از پسماندها ديده مي شوند و در طول فصل زاد و ولد با شكار جوندگان و پرندگان كوچك غذاي خود را تأمين مي كنند.
شهروندان تنكابني در طول فصل پاييز و زمستان ميزبان اين پرندگان هستند و تلاش مي كنند تا با تامين مواد غذايي مورد نياز آنها رسم مهمان نوازي را بجا آورند و همين مسئله در كنار امنيت بالاي محيطي سبب شده تا هرساله بر تعداد اين پرندگان افزوده شود.
بر اساس سرشماري سال 95 بيش از هفت هزار كاكايي از منطقه ولگا واقع در روسيه به رودخانه چشمه كيله تنكابن مهاجرت كرده اند.
به گزارش خبرنگار ايرنا ، شهردار تنكابن در اين آيين بر ضرورت برگزاري اينگونه جشنواره ها و مراسم ها تاكيد كرد و گفت : جاي اينگونه جشنواره هاي شاد و مفرح كه نشاط اجتماعي را به همراه دارد در شهر تنكابن خالي بود و بنا بر اين تصميم گرفته شد تا براي شروع جشنواره كاكايي هاي چشمه كيله را برگزار نماييم.
محمد زرودي افزود : اين جشنواره با هدف برند سازي ، شناسايي ظرفيت هاي گردشگري و فرهنگ بالاي مردم منطقه برگزار شد و اميدواريم بتوانيم در طول سال اينگونه برنامه هارا در شهر تنكابن برگزار نماييم.
وي با قدرداني از حضور گرم شهروندان تنكابني كه در هواي سرد و باراني زمستان به اين جشنواره آمدند ، اظهار داشت : در تلاش هستيم تا جشنواره كاكايي ها را به ثبت برسانيم تا در سال هاي آينده نيز آن را برگزار نماييم .
رييس شوراي اسلامي شهر تنكابن نيز در اين آيين بر ضرورت برند سازي جهت افزايش جمعيت شناور اين شهر تاكيد كرد و افزود : در اين زمينه ناچار هستيم تا برگزاري برنامه هاي مناسبتي را افزايش دهيم و توان رقابت پذيري شهري را افزايش دهيم.
عليرضا فلاحتكار با بيان اينكه شهر تنكابن با مجموعه اي از آبشارها ، جنگل ها ، رودخانه ها و حيات وحش مي تواند ميزبان هزاران گردشگر باشد ، اظهار داشت : با تمام توان خود در مجموعه شهرداري و شورا به دنبال معرفي شهر تنكابن به عنوان يكي از شهر هاي گردشگر پذير در غرب مازندران هستيم و برگزاري اينگونه برنامه ها مي تواند در رسيده به اين هدف كمك نمايد.
وي از همه شهروندان خواست تا در تحقق اين امر مهم شورا و شهرداري تنكابن را ياري رسانند.
همزمان با اين جشنواره نخستين مسابقه عكس كاكايي چشمه كيله تنكابن نيز برگزار شد .
همچنين هنرمندان محلي در اين جشنواره براي حاضران موسيقي اجرا كردند.
در اين آيين از تمبر يادبود جشنواره كاكايي هاي رودخانه چشمه كيله تنكابن رونمايي شد.
شهرستان 166 هزار نفري تنكابن در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار : عليرضا پورعلم ** حسن فلاحتي : حسن فلاحتي
/1602/7513/1654