۱۱ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۲۱
کد خبر: 82814376
T T
۰ نفر

تایوان با نگرانی از حمله چین رزمایش برگزار كرد

۱۱ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۲۱
کد خبر: 82814376
تایوان با نگرانی از حمله چین رزمایش برگزار كرد

پكن - ایرنا - تایوان به دنبال ابراز نگرانی از اینكه چین ممكن است برای حمله نظامی به این جزیره آماده باشد، اقدام به برگزاری رزمایش كرد.

https://www.yahoo.com/news/taiwan-holds-live-fire-drills-china-tensions-mount-050812636.html
به گزارش ایرنا از روزنامه تایپه تایمز، از زمانی كه 'تسای اینگ ون' به عنوان اولین زن از حزب دمكراتیك ترقیخواه قدرت را در تایوان در اختیار گرفته است فشارهای پكن بر این جزیره برای مقابله با استقلال آن افزایش یافته است.
رزمایش در منطقه هوالیان تایوان انجام شده و در برنامه شبیه سازی رزمی، شماری از هواپیماهای شناسایی این جزیره به منطقه ای فرستاده شده اند كه تانك ها و كشتی های دشمن نفوذ كرده اند.
در این رزمایش كه از روز سه شنبه شروع شده، بالگردهای هجومی و هواپیماهای اف 16 تایوان در مراحل مختلف اقدام به شلیك موشك به مواضع دشمن فرضی كردند.
وزارت دفاع تایوان در بیانیه ای ضمن اعلام این رزمایش تلاش كرده است تا به طور مستقیم به حمله چین اشاره نكند اما تاكید كرده است این جزیره اراده قوی برای حراست از صلح و ثبات تنگه تایوان دارد.
تسای یك ماه قبل در سخنرانی خود گفت كه از ماه می 2016 كه قدرت را در اختیار گرفته چین حضور نظامی خود را در منطقه افزایش داده و بارها ناوهایش را به اطراف تنگه تایوان فرستاده است.
نگرانی دیگر تایوان برقراری مسیرهای جدید پروازی چین در تنگه تایوان است كه تایپه آن را مخل امنیت ملی خود می داند و پكن تاكید می ورزد برای كاهش نگرانی مسافران اجرای این برنامه لازم بوده است.
رزمایش مذكور دقیقا چند روز قبل از روزهای تعطیلات بهاره در منطقه به تقویم كشاورزی انجام می شود و تلاشی است برای اینكه تایوان توان دفاعی خود را افزایش دهد و این موضوع تا حدی باعث نگرانی افكار عمومی در تایوان شده است.
تایوان می گوید چین در ماه جاری میلادی دو بار ناو هواپیمابر 'لیایونینگ' خود را به تنگه تایوان فرستاده و چین آن را جزو برنامه های مقرر تدافعی خود دانسته است.
چین، تایوان را كه در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این كشور جدا شد، بخشی از خاك خود می داند.
مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یك كشور كه همان سرزمین مادری است تعلق دارند.
اما از زمانی كه «تسای اینگ ون» در سال 94 شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاكم دمكراتیك ترقی خواه رئیس حكومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.
حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفك شدن تایوان از چین حمایت كرده است.
آساق**231**1904**