۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۵۲
کد خبر: 82817668
T T
۰ نفر
دورنمای روشن اشتغال در بیله سوار اردبیل؛ ایجاد 26 هزار شغل جدید

اردبیل- ایرنا -طرح بزرگ پایاب سد خدا آفرین كه دولت با تخصیص بخشی از یك میلیارد دلار اعتبار مهار آبهای مرزی آن را در منطقه مغان اجرا می كند برای شهرستان مرزی بیله سوار دورنمایی روشن از فرصت های شغلی جدید تا 26 هزار نفر فراهم كرده كه در سال های آینده محقق و عملیاتی خواهد شد.

آرام حلیم فرماندار بیله سوار مغان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح اقدام های دولت تدبیر و امید در این منطقه مرزی، پروژه پایاب سد خدا آفرین را تحول آفرین و مهمترین طرح اجرایی دولت اعلام كرد، ضمن این كه دهها طرح دیگر عمرانی و اقتصادی افق های امیدوار كننده ای از پیشرفت و رشد اقتصادی پیش روی این شهرستان قرار داده است.
وی اظهار كرد: اجرای طرح شبكه پایاب سد خداآفرین با تزریق اعتبارهای ویژه از صندوق توسعه ملی از سال 93 شتاب بیشتری به خود گرفت به طوری كه اكنون 75 درصد این طرح در قالب سه ناحیه عمرانی در بیله سوار مغان در حال اجراست.
به گفته وی، 10هزار و 500 هكتار از این طرح در قالب ناحیه دوم عمرانی، 11 هزار هكتار در ناحیه سوم و 9 هزار و 700 هكتار نیز در ناحیه چهارم در بیله سوار مغان عملیاتی شده است.
وی بیان كرد: با بهره برداری از این طرح عمرانی شاهد ایجاد دست كم 26 هزار شغل جدید در بیله سوار مغان خواهیم بود، ضمن اینكه یك میلیون و 400 هزار تن به تولید محصولات كشاورزی منطقه نیز افزوده خواهد شد.

** طرح اشتغال فراگیر و فراهم شدن تسهیلات 235 طرح اقتصادی در بیله سوار مغان
فرماندار بیله سوار مغان با اشاره به اجرای طرح اشتغال فراگیر در دولت دوازدهم گفت: 235 طرح سرمایه گذاری در این شهرستان تصویب و برای دریافت تسهیلات به كارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان ارائه شده است.
حلیم افزود: این طرح ها با 299میلیارد و 370میلیون ریال اعتبار و با اشتغالزایی 488 نفر امسال در كارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان مصوب شده است.
وی بیان كرد: این طرح ها شامل 210 طرح با اعتبار 237 میلیارد و 460 میلیون ریال در بخش كشاورزی ،14 طرح با اعتبار26 میلیارد ریال در حوزه صنعت و 11طرح با 41 میلیارد و 200 میلیون ریال در بخش خدمات است.
وی ادامه داد: تاكنون 80 طرح با اعتبار 103میلیارد و 620 میلیون ریال و با اشتغالزایی 188نفر در كارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان تصویب و برای دریافت تسهیلات به بانك های عامل معرفی شدند.
وی گفت: امسال بیش از 390میلیارد ریال اعتبار جهت حل مشكل اشتغال و سرمایه گذاری به این شهرستان اختصاص یافته و زمینه جذب بیش از 40درصد آن در حوزه سرمایه گذاری و اشتغال با ارائه طرح های كشاورزی،صنعتی،خدماتی فراهم شده است.
وی با اشاره به اینكه 729متقاضی تاكنون در طرح كارورزی در شهرستان بیله‌سوار ثبت نام كرده اند ، افزود: از این تعداد 494نفر تایید شده كه در 231واحد پذیرنده مشغول به فعالیت خواهند شد.
او اظهاركرد: تاكنون با 196نفر كارورز، عقد قرارداد شده كه با توجه به این آمار ،شهرستان بیله سوار در طرح جذب اشتغال كارورزی تاكنون رتبه اول شهرستان های استان را دارد.

** بازگشت نزدیك به 2 هزار هكتار از زمین های زهدار به چرخه كشاورزی بیله سوار مغان
فرماندار بیله سوار با بیان اینكه سه هزار و 500 هكتار از زمین های كشاورزی این شهرستان زهدار و از چرخه كشاورزی به دور بود گفت: با تخصیص 74 میلیارد ریال عملیات زهكشی این زمین ها اجرایی شده است.
حلیم اضافه كرد: تاكنون با صرف 55 میلیارد ریال 60 درصد این زمین ها به مساحت نزدیك به 2 هزار هكتار زهكشی شده و به چرخه كشاورزی شهرستان وارد شده است.
به گفته وی ، طرح زهكشی ناحیه یك بیله سوار در روستاهای قره باغلو،علیخان كندی ،گوردیگل،بابك و بخشی از اراضی شهرستان بیله سوار اجرا می شود .
حلیم با اشاره به وضعیت كشاورزی این شهرستان اضافه كرد: 120 هزار هكتار از زمین های این شهرستان زیر كشت محصولات مختلف قرار می گیرد كه 100 هزار هكتار آن زمین های دیم و 20 هزار هكتار دیگر نیز آبی می باشد، سالانه 250 تا 300 هزار تن گندم در این شهرستان تولید می شود، سویا نیز به صورت كشت دوم در بیله سوار تولید می شود و از هشت هزار هكتار زمین زیر كشت و 18 هزار و 500 تن محصول برداشت شده است.
به گفته وی ، همچنین برای نخستین بار پارسال 2 هزار هكتار زمین كشاورزی این شهرستان زیر كشت كلزا رفت و سه هزار و 500 تن محصول از آن برداشت شد.

** تجارت خارجی و قابلیت های بیله سوار بعنوان تنها گذرگاه خروجی استان در توسعه آن
فرماندار بیله سوار مغان با اشاره به اینكه گمرك بیله سوار مغان تنها گمرك بین المللی استان اردبیل می باشد افزود: هنوز از قابلیت و ظرفیت های این گمرك استفاده بهینه نمی شود اما در سال های آتی نقش آن در توسعه بازرگانی خارجی و صادرات استان تاثیر گذار خواهد بود.
وی اضافه كرد: گمرك بیله سوار در بین گمركات كشور در زمره اولین گمركاتی است كه در آن بروزترین سامانه جامع امور گمركی، ایكس ری مسافری اجرا و در حال تكمیل است و با حمایت استاندار بزودی نصب آن انجام می شود.
حلیم با اشاره به موضوع 24 ساعته شدن فعالیت گمرك بیله سوار مغان گفت: تمام كارها از سوی طرف ایرانی در این رابطه انجام شده و ما منتظر اعلام آمادگی جمهوری آذربایجان برای شبانه روزی كردن فعالیت گمرك می باشیم .
فرماندار بیله‌سوار گفت: امسال 42 هزارو 300 تن كالا به ارزش 18 میلیون و 300 هزار دلار از گمرك این شهرستان صادر شده كه در مقایسه با مدت مشابه پارسال 10 درصد افزایش داشته است.
حلیم با بیان اینكه گمرك بیله ‌سوار جز گمركات شاخص كشور در بحث صادرات چمدانی است، گفت: امسال 10 هزار و 200 تن كالا به ارزش 23 میلیون دلار به صورت چمدانی از این گمرك به خارج از كشور صادر شده است.
وی همچنین بیان كرد: در 9 ماهه امسال بیش از 736 هزار نفر از گمرك و پایانه مرزی بیله سوار تردد كرده‌اند كه نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش 15 درصدی دارد.
او با اشاره به لایحه منطقه آزاد تجاری ، صنعتی گفت: با توجهی كه استاندار اردبیل به این موضوع دارند، گمرك بیله سوار نقش ویژه ای پس از ایجاد این منطقه در توسعه استان خواهد داشت.
فرماندار بیله سوار با اشاره به ورود روزانه 2هزار 500 مسافر از جمهوری آذربایجان به این شهرستان گفت: بستر توسعه صنعت گردشگری سلامت در این شهرستان مهیا شده است .
حلیم افزود: این شهرستان در حوزه توریسم درمانی پیشتاز است و ضروری است سرمایه گذاران برای احداث بیمارستان بین المللی در آن اقدام كنند و دولت هم آماده تامین زیر ساخت های آن می باشد .

** شهرستان سبز با گازرسانی به تمامی روستاها بالای 20 خانوار بیله سوار
حلیم با اشاره به خدمات دولت در روستاهای این شهرستان گفت: تا پایان امسال تمامی روستاهای بالای 20 خانوار این شهرستان از گاز طبیعی بهره مند خواهند شد.
وی بیان كرد: تا سال 93 تنها 17 روستا در این شهرستان از نعمت گاز بهره مند بودند كه این تعداد هم اكنون به 60 روستا افزایش یافته و عملیات گاز رسانی به 20 روستا نیز در ایام دهه فجر به بهره برداری می رسد.
وی از تداوم اجرای طرح مجتمع آبرسانی خروسلو كه آب شرب 170 روستای این شهرستان را تامین می كند خبر داد و بیان كرد: در فاز اول این طرح تاكنون 25 روستا از آب شرب بهره مند شده اند و عملیات آبرسانی به مابقی روستاها نیز در حال انجام است.
حلیم لكه گیری اساسی و روكش آسفالت به طول 13.5كیلومتر و اجرای آسفالت تعریض جاده اصلی بیله سوار- گرمی (محدوده روستای انجیرلو )به طول 700 متر ، احداث 16 كیلومتر راه روستایی ، 35 كیلومتر بهسازی و شن ریزی جاده روستایی و اجرای 10 كیلومتر آسفالت روستایی، اجرای طرح هادی در روستاها با 30 میلیارد و 110 میلیون ریال ، صدور یك هزار و 23 جلد اسناد مسكن ،حل اختلاف اراضی 9 روستا با منابع طبیعی،اجرای كمربندی شهر بیله سوار و افتتاح چندین خانه بهداشت در روستا ها را از جمله خدمات دولت در این شهرستان ذكر كرد.
فرماندار بیله سوار همچنین از اجرای درگاه بین المللی فیبر نوری در بیله سو ار خبر داد و گفت: این طرح با اعتبار 90 میلیارد ریال اجرا شده و علاوه بر اتصال كریدور شمال و جنوب كشور زمینه ارتباط آسیایی و اروپایی ایران را از طریق مرز بیله سوار فراهم می كند.
حلیم همچنین اجرای طرح پست 63 كیلو ولت برق بیله سوار را مورد اشاره قرار داد و بیان كرد: این طرح به طول 13 كیلومتر با اعتبار 220 میلیارد ریال با مشاركت شركت توزیع برق استان و برق منطقه ای اذربایجان در حال تكمیل است كه خرداد ماه سال آینده به بهره برداری می رسد و با افتتاح آن مشكلات و نوسانات برق شهرستان رفع می شود .
وی از سرمایه گذاری بخش خصوصی در ر اه اندازی نیروگاه CHP بیله سوار خبر داد وگفت: برای احداث این طرح سرمایه گذار اعلام آمادگی كرده و در صورت تحقق 5.4دهم مگاوات برق در این منطقه تولید شده و در جوار آن سردخانه و گلخانه هم راه اندازی می شود .
فرماندار بیله سوار درباره احداث كتابخانه شهرستان بیله سوار نیز گفت: برای احداث این طرح 18 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده و امسال هم برای تكمیل آن اختصاص سه میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار مدنظر است.
حلیم بیان كرد: برای احداث كتابخانه در روستاهای انجیر لو، گوگ تپه، مرادلو و فولادلو نیز زمین مورد نیاز توسط دهیاران تهیه شده و عملیات احداث كتابخانه در رو ستا های انجیرلو و گوگ تپه هم آغاز شده است.
وی از سرمایه گذاری بخش خصوصی در ر اه اندازی نیروگاه CHP خبر داد وگفت: برای احداث این طرح سرمایه گذار اعلام آمادگی كرده كه در صورت تحقق 5.4دهم مگاوات برق در این منطقه تولید شده و در جوار آن هم سرد خانه و گلخانه هم راه اندازی می شود.

افتتاح 30 طرح عمرانی و اقتصادی در بیله سوار مغان در ایام الله دهه فجر
فرماندار بیله سوار با بیان اینكه 30 طرح اقتصادی و عمرانی در دهه فجر افتتاح می شود افزود: این طرح ها با اعتبار یك هزار و 310 میلیارد ریال در این شهرستان اجرا می شود.
وی اضافه كرد: علاوه براین طرح ها سه طرح كشاورزی هم در حوزه كشت و صنعت پارس كلنگ زنی می شود .
فرماندار بیله سوار بیان كرد: افتتاح ساختمان امورمالیاتی جعفرآباد، تصفیه خانه بیله سوار، افتتاح سه باب خانه بهداشت در روستای ملانقی ،گورچین و حاج نجف و گازرسانی به 20 روستا از جمله طرح هایی هستند كه در دهه فجر افتتاح می شود .
بیله سوار مغان در 165 كیلومتری شمال اردبیل و در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
گفت و گو: یعقوب شاددل/ سیفعلی موسی زاده
7110/6016
۰ نفر