۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۳۱
کد خبر: 82817970
T T
۰ نفر

كاهش ارزش بيت كوين پس از موضع سخت هند

۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۳۱
کد خبر: 82817970
كاهش ارزش بيت كوين پس از موضع سخت هند

دهلي نو - ايرنا - يك روز پس از اعلام دولت هند مبني غير قانوني بودن 'بيت كوين'، ارزش تمام ارز هاي ديجيتالي در بازار هاي هند كاهش يافت.

به گزارش ايرنا به نقل از تارنماي شبكه تلويزيوني ان دي تي وي در روز شنبه، ارز ديجيتالي 'بيت كوين' امروز با 7 درصد سقوط به قيمت 8 هزار و 700 دلار معامله شد. اين درحالياست كه چهار روز پيش، بيت كوين به ارزش 11 هزار دلار معامله مي شد.
بر اساس داده هاي وب سايت 'بازار كوين' ارزش ساير ارزهاي ديجيتالي از جمله 'اتروم'، 'ريپل'، 'كاردانو' و 'نيو'نيز با سقوط شديد روبرو شده است.
آرون جيتلي وزير اقتصاد هند روز پنجشنبه در پارلمان اين كشور اعلام كرد تمام ارز هاي سايبري از جمله 'بيت كوين' غير قانوني هستند و دولت هند تمام اقدامات لازم براي توقف استفاده از آنها در هند را انجام خواهد داد.
پس از اين موضع سخت هند، قيمت ارز هاي ديجيتالي در بازار هاي ديجيتالي هند به شدت سقوط كرد و بيت كوين به ارزش 613 هزار روپيه رسيد.
سازمان ماليات هند نيز پس از سخنان وزير اقتصاد اين كشور، با صدور اخطاريه به افرادي كه در بازار هاي بيت كوين سرمايه گذاري كرده اند خواهان، پرداخت ماليات اين سرمايه گذاري ها شد.
سوشل چاندرا رئيس سازمان ماليات هند گفت: سرمايه گذاران در ارز هاي ديجيتالي، ماليات اوليه براي منافعي كه از اين سرمايه گذاري ها بدست آورده اند را پرداحت نكرده اند. تعدادي هم اينگونه سرمايه گذاري ها را به عنوان منبع درآمد خود معرفي نكرده اند.
وي افزود: ما به اين افراد اخطار داده ايم و بسياري از اين سرمايه گذاران براي پرداخت ماليات هاي خود اقدام كرده اند.
سال گذشته جيتلي خطاب به پارلمان هند اعلام كرده بود كه قانوني براي مديريت و كنترل ارز هاي سايبري در هند تعريف نشده اند و بانك مركزي هند به هيچ شركت و يا شخصي مجوز استفاده از اين ارز ها را نداده است.
تا كنون در هند به عنوان دومين كشور پرجمعيت دنيا مقررات خاصي براي استفاده از ارزهاي مجازي وضع نشده است. اين در حالي است كه اين كشور در حال حاضر به عنوان يكي از بزرگترين بازارهاي ارزهاي مجازي در دنيا است. گفته مي شود كه 10 درصد از مجموع معاملات واقع شده بر روي بيت كوين در هند انجام مي گيرد.
سال گذشته وزارت امور مالي هند اعلام كرده بود كه استفاده از بيت كوين و ساير ارزهاي مجازي نوعي ”سرمايه گذاري متقلبانه” است كه به موجب آن به جاي وجود يك نظام توليد سود منصفانه و عادلانه، سرمايه گذاران قديمي تر اين ارز تنها با ورود سرمايه گذاران جديد به سود دست مي يابند. به گفته ي اين وزارتخانه، بيت كوين مي تواند سرمايه گذاران را با نابودي ناگهاني اموالي كه به سختي به دست آورده اند مواجه كند. پيش تر از اين نيز بانك هاي هند در خصوص بيت كوين اقداماتي سخت گيرانه اتخاذ كرده بودند و هر نوع نقل و انتقال مالي در مورد بيت كوين را به شدت تحت نظر گرفته بودند.
از آنجا كه 'بيت كوين' يك واحد پول واقعي نيست و بانك هاي مركزي ، هيچ كنترلي بر صدور و استفاده از آن ندارند و همچنين معاملاتي كه با آن انجام مي شوند هيچ سود مالي براي دولت ها ندارند ، اكثر كشورهاي جهان استفاده از آن را ممنوع كرده و يا حداقل محدود كرده اند.
بيت كوين نخستين ارز ديجيتال طراحي شده در جهان است كه در سال 2017 به پديده تبديل شد، در بازارهاي مالي سراسر جهان گسترش يافت و از انحصار رايانه بازها به درآمد.
از ابتداي سال 2017 تاكنون، نرخ برابري بيت كوين در مقابل دلار آمريكا بيش از يك هزار و 900 درصد افزايش يافته است.
درعين حال، برخي تحليلگران بازار بيت كوين معتقدند در سال 2018 ارزش بيت كوين مي تواند از مرز 60 هزار دلار بگذرد اما احتمال افت ارزش نيز وجود دارد.
سال گذشته ژاپن، روسيه و نروژ 'بيت كوين' را به عنوان ابزار پرداخت قانوني پذيرفتند.
اما آلمان و فرانسه هر دو نگراني خود را از نبود شفافيت در معاملات 'بيت كوين' و توانايي بالقوه آن براي به هم زدن تعادل اقتصاد جهان بيان كرده اند.
منبع و لينك خبر:
آساق**267**وحيده دينداري **1663**انتشار دهنده: خسرو حسيني