۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۴۳
کد خبر: 82819256
T T
۰ نفر
مدرس قرآن: حلقه های زنجیره تشكیل جامعه قرآنی دچار نقصان است

مشهد - ایرنا- مدرس برجسته قرآن كریم در خراسان رضوی گفت: حلقه های زنجیره تشكیل و ترویج سبك زندگی قرآنی در جامعه انسجام ندارد و دچار نقصان است.

سید جواد سادات فاطمی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای اینكه سبك زندگی قرآنی در جامعه ترویج یابد ابتدا باید مردم با قرآن مانوس شوند؛ وقتی مردم با قرآن مانوس شوند آموزه های قرآنی در اخلاق و رفتارشان رسوخ می كند و تاثیرگذار می شود.
وی ادامه داد: هم اینك جلسات و محافل قرآنی باشكوه در كشور برگزار می شود اما در تعمیق قرآن و درك مردم از مفاهیم آن تلاشی صورت نمی گیرد زیرا فعالیتها بیشتر جنبه ظاهری دارد؛ به عنوان مثال محفل قرآنی با حضور قاریان بین المللی برگزار می شود و جوانان و نوجوانان را علاقه مند به فراگیری می كند اما كار آموزشی جدی در ارتباط با آنان انجام نمی شود.
این قاری برجسته گفت: جلسات و محافل قرآنی حلقه های اتصال مردم به قرآن است و اگر جوانان و نوجوانان در این حلقه حضور تاثیرگذار داشته باشند و برنامه ریزیها منسجم و هدفمند باشد قطعا به جامعه قرآنی مورد نظر دست می یابیم؛ اما در زنجیره شكل گیری جامعه قرآنی برخی حلقه ها مفقود است یا كار خود را به درستی انجام نمی دهند. در این زنجیره تعدادی از افراد جامعه در جایگاه اصلی خود قرار نمی گیرند و آن آموزشی كه باید ببینند یا تبلیغ و كار ترویجی كه باید در مورد آنان انجام شود صورت نمی گیرد.

* قرائت قرآن مقدمه انس با كتاب آسمانی
فاطمی همچنین پیرامون مهمترین شیوه برای انس بیشتر با قرآن گفت: اگر می خواهیم جامعه با قرآن مانوس شود باید ارتباط مردم با قرآن مستمر و عمیق باشد. برای تحقق این مهم نیز نخستین گام آشنایی با نحوه صحیح قرائت قرآن است. مردم در ابتدا باید قرآن را بخوانند تا نسبت به مفاهیم آن علاقه مند شوند، برای تدبر و فهم در آیات تلاش نمایند و زندگی خود را براساس آموزه های قرآنی شكل دهند.
وی افزود: قرائت قرآن مقدمه انس با كتاب آسمانی است و باید تلاش كرد مردم به ویژه نوجوانان و جوانان با جلسات و محافل قرآنی ارتباط تنگاتنگی برقرار كنند تا با آموزش قرائت و مفاهیم قرآن به آنان بتوان زمینه ارتباط موثرشان را با كتاب وحی فراهم كرد.

* موفقیت در حوزه تلاوت نیازمند آموزش مستمر و طولانی
این مدرس قرآن در مورد مھمترین روش و الگوی قاریان برای موفقیت در حوزه تلاوت نیز گفت: یك قاری قرآن در بخشهای مختلف باید آموزش ببیند زیرا قرائت قرآن فنی است كه نیاز به آموزشهای مستمر و طولانی دارد. فردی كه در جایگاه مسابقات قرآن كریم حائز رتبه برتر می شود حداقل 20 سال كار آموزشی در موردش انجام شده و تحت پوشش دوره های مختلف آموزشی قرار گرفته است.
وی افزود: با این حال فردی كه حائز رتبه برتر در مسابقات بین المللی می شود آموزشش به پایان نرسیده و باید علوم بسیار دیگری را بیاموزد تا بتواند به جایگاه استادی برسد. با توجه به پیچیدگی كار آموزش و علوم و فنون مختلفی كه یك قاری یا استاد قرآن باید فرا گیرد دوره های مستمر و طولانی آموزشی را پشت سر بگذارند مطالب زیادی وجود دارد.

* وضعیت تدریس قرائت قرآن
فاطمی همچنین گفت: در مجموع كار تدریس قرآن در كلاسهای آموزشی مطلوب نیست زیرا این فعالیت از سوی سازمانها و نهادهای متولی جدی گرفته نمی شود. سازمانها بیشتر به جنبه های تبلیغی و ترویجی كار آموزش مانند برگزاری همایشها، محافل قرآنی و مسابقات توجه می كنند و كمتر نسبت به فعالیتهای آموزشی پایه اقدام كرده اند.
وی افزود: به عنوان مثال سازمانهای مختلف برای زیرمجموعه خود مسابقات قرآنی برگزار می كنند اما قبل از برگزاری مسابقات كار آموزشی مطلوب انجام نمی شود لذا وقتی آموزشی با جدیت صورت نگیرد هدف اصلی برگزاری مسابقه قرآن هم محقق نمی شود.
او ادامه داد: باید در بحث آموزش تلاوت قرآن سرمایه گذاری لازم توسط سازمانها و نهادهای مرتبط انجام گیرد تا در كنار برگزاری مسابقات به بحث آموزش قرآن نیز توجه ویژه شود.

* تلاوت بدون فهم معنا
این مدرس قرآن پیرامون تاثیر توجه به معنای آیات و تدبر در قرآن بر پیشرفت قاریان هم گفت: زمانی یك قاری قرآن می تواند تلاوت خوبی داشته باشد كه معنای آیات را به خوبی درك كند. وقتی قاری نفهمد چه می خواند چه انتظاری داریم كه آیات را به خوبی قرائت كند. همانطور كه وقتی فردی شعر حافظ را می خواند طبیعتا بدون درك معانی آن نمی تواند قرائت خوبی از شعر داشته باشد.
وی افزود: وقتی قاری لحن مناسب را همراه با درك معنای آیات در قرائت قرآن بكار گیرد به خوبی قادر خواهد بود معنای آیات را به شنوندگان القا كند. به قاریان توصیه می شود حداقل قبل از قرائت آیات نگاهی به معنای آن بیاندازند و با درك فهم آیات آن را تلاوت كنند تا بر مخاطبین اثرگذار باشد.

* فعالیتهای قرآنی
این مدرس قرآنی در ادامه گفت: متولد 1341 در یك خانواده مذهبی هستم. من و دو برادرم از همان كودكی در جلسات و محافل قرآنی شركت می كردیم و با تقلید از اساتید مصری كار تلاوت خود را آغاز نمودیم. در دوران تحصیل هرگز یادگیری قرآن و تلاوت آن را رها نكردم. پس از اتمام تحصیل و دیپلم نیز در مقطع كارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران دانش آموخته شدم.
فاطمی افزود: هم اینك به عنوان مدرس قرآن و داور بین المللی مسابقات بین المللی قرآن فعالیت می كنم.
سازمان دارالقرآن الكریم جمعه 13 بھمن ماه از 41 خادم قرآنی در كشور تجلیل كرد كه سیدجواد سادات فاطمی یكی از این افراد بود
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین كریم زاده
7489/1858
۰ نفر