۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۱۴
کد خبر: 82819520
T T
۰ نفر

توسعه الگوريتم جديد براي آموزش ربات‌ها

۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۱۴
کد خبر: 82819520
توسعه الگوريتم جديد براي آموزش ربات‌ها

تهران-ايرنا-محققان آمريكايي تكنيك جديدي را براي آموزش ربات‌ها و سيستم‌هاي رايانه اي ابداع كردند كه امكان انجام وظايف آن‌ها را از طريق تعامل با انسان‌ها فراهم مي‌كند.

به گزارش روز يكشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از از مجله ساينتيفيك، اين تكنيك يك الگوريتم به نام Deep TAMER است و امكان آموزش ربات‌ها را از طريق نقد آني عملكرد آن‌ها توسط يك مربي فراهم مي‌كند. اين شيوه شباهت زيادي به فرآيند آموزش يك سگ دارد. بسياري از تكنيك‌هاي موجود براي آموزش ربات‌ها مستلزم تعامل آن‌ها با محيط اطراف در يك دوره زماني مشخص است. در اين دوره ممكن است ربات اقداماتي را انجام دهد كه نه تنها اشتباه هستند، بلكه پيامدهاي مخربي نيز بر جاي مي‌گذارند. براي مثال ممكن است ربات به يك ديوار برخورد كرده يا از روي يك صخره سقوط كند. امكان تعامل ربات‌ها با يك مربي در اين دوره آموزشي مي‌تواند منابع بروز چنين خساراتي شود.
محققان در گام اول با استفاده از الگوريتم Deep TAMER و بازخوردهاي يك مربي توانستند رباتي را در 15 دقيقه به گونه‌اي آموزش دهند كه در بازي كامپيوتري بولينگ عملكرد بهتري از انسان داشته باشد. آموزش اين بازي حتي براي پيشرفته‌ترين روش‌هاي هوش مصنوعي نيز امر دشواري است. اما اين الگوريتم رباتي را تربيت كرد كه عملكردي بهتر از بازيكنان عادي و حرفه‌اي داشت.
اين الگوريتم زمينه را براي آموزش ربات‌هاي هوشمندتر و كارآمدتر فراهم مي‌كند. هدف نهايي محققان ساخت ربات‌هايي است كه بتوانند به سرعت و در يك فرآيند ايمن همه چيز را از انسان‌هاي اطراف خود ياد بگيرند.
قرار است نتايج اين تحقيقات در ماه فوريه در كنفرانس Association for the Advancement of Artificial Intelligence ارائه شود.
علمي (6)**9259**1440
متذجم: سپيده كاشاني** انتشار: گلشن
۰ نفر