۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۱۳
کد خبر: 82820962
T T
۰ نفر
ناآرامی‌های اخیر/ بازشناسی انگیزه‌ها و خواسته‌ها

تهران- ایرنا- اوایل دی ماه امسال برخی شهرها و مناطق كشور شاهد ناآرامی و اغتشاش بود كه با توجه به برنامه ریزی ها و تدبیر مسئولان در سطوح مختلف بدون توسل به شدت عمل، وضعیت با كمترین آسیب كنترل شد و سپس بررسی انگیزه های واقعی اعتراضات در دستور كار قرار گرفت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان در طول هشت دهه فعالیت حرفه ای رسالت خود دید تا به بررسی ابعاد و زوایای این حوادث از دیدگاه های مختلف بپردازد و بر این اساس در میزگردی با حضور مسوولان و دست اندركاران برخی احزاب سیاسی به ریشه یابی علل و عوامل این ناآرامی ها پرداخت.

**الگوی توسعه برون زا و پیامدها/ افزایش شكاف اجتماعی و انباشتگی مطالبات مردم:
حمیدرضا ترقی مسئول كمیته بین الملل حزب موتلفه اسلامی از جمله حاضران در میزگرد ایرنا بر این باور است كه حوادث اخیر بستری داشت كه می توان مرتبط با الگوی توسعه برون زا و پیامدهای این نوع الگو در كشور دانست كه نمونه آن را ما در دهه 70هم شاهد بودیم و به خاطر همین سیاست ها اغتشاشاتی در داخل كشور و شهرهایی از جمله اسلامشهر، شیراز و قزوین آغاز شد.
وی افزود: الگوی توسعه برون زایی كه در سیاست های اقتصادی دولت آن زمان اعمال می شد، موجب افزایش شكاف اجتماعی و مطالبات مردم و یك نوع انباشتگی از مطالبات مردم شد و مردم احساس كردند در فضایی كه سیستم اقتصادی جدید برای آنها ترسیم كرده، برای كاهش این شكاف و فاصله نیازمند رویكردهای خاصی هستند كه فساد، تجاوز به حقوق دیگران، دزدی، سرقت و رانت خواری و غیره در آن جا می گیرد.
ترقی گفت: مردم چون نتوانستند فاصله خود را با زندگی ترسیم شده در این نوع اقتصاد كم كنند، بنابراین به طور طبیعی رفتارشان تنش زا شد كه این مساله در اكثر نقاط دنیا كه به این نوع اقتصاد گرایش داشته اند، فراگیری دارد.

**بی توجهی به نقاط حاشیه ای:
وی ادامه داد: البته بی توجهی به نقاط حاشیه شهرها نیز متاسفانه در دولت های مختلف یكی دیگر از ضعف ها است كه ناشی از همان سیاست توسعه ای اقتصاد برون زاست، زیرا تمركز اقتصاد در شهرهای بزرگ و توسعه در مركز بوده و به اطراف و دوردست ها كمتر توجه شده كه موجب مهاجرت و حاشیه نشینی های متعدد می شود.
به گفته ترقی این مساله باعث از بین رفتن هویت و فرهنگ بومی و ایجاد خرده فرهنگ های متعدد تركیبی بدون پیروی از یك نظام مشخص می شود و چون خدمات دهی هم به این مناطق ضعیف است، نارضایتی و تبدیل شدن به اعتراضات اجتماعی، بسیار سریع تر اتفاق می افتد.

** محرك اقتصادی و سیاسی:
ترقی ادامه داد: به دنبال این مسائل، محرك اقتصادی و سیاسی نیز از عوامل اغتشاشات بود. محرك اقتصادی شامل بودجه سال 97 و طرح موضوعاتی راجع به مساله لغو 50 درصد جمعیت یارانه بگیر و افزایش قیمت حامل های انرژی مثل بنزین بود و تبلیغات منفی در رسانه ها نیز روی آن صورت گرفت كه در ذهنیت مردم اثرگذاشت.
به گفته مسئول كمیته بین الملل حزب موتلفه اسلامی این مسائل بدون هیچگونه توجیهی كه از قبل در جامعه صورت گیرد، مطرح شد و طبیعتا وقتی تصمیمی به سرنوشت مردم مربوط می شود؛ به این شكل صورت گیرد، نتیجه آن واكنش اعتراض آمیز است.

**عدم توفیق دولت در تحقق وعده های اقتصادی:
ترقی ادامه داد: محرك سیاسی هم در این زمینه قابل توجه است، برخی جریان های سیاسی داخلی در مسیر سیاست تقویت رابطه با آمریكا و حل مشكل با این كشور از طریق مذاكره و تعامل در پی افزایش فشار روی مردم و انتقال آن به نظام هستند.
به گفته ترقی، اینها معتقدند با فشار مردم، نظام مجبور می شود با آمریكا كنار آمده و خواسته های این كشور را بپذیرد و دست از مواضع انقلابی بردارد و به سمت سازش و تعامل با سیاست های بین المللی رفته و اهدافی را كه در عرصه بین المللی دنبال می كند، رها كند.
از نگاه ترقی «این جریانات باعث شد در داخل كشور هم به جای اینكه به سمت جامعه سازی اسلامی حركت كنیم، به سمت جامعه ای دموكراتیك برویم كه در آن اسلام زیاد مطرح نبوده، دین در سیاست دخالتی نداشته و سكولاریزه و لیبرالیزه شود.
مسئول كمیته بین الملل حزب موتلفه اسلامی افزود: در كنار این، دشمن هم راهبردی داشت كه استراتژی واشنگتن برای دهه 40 انقلاب بود. آمریكایی ها به دنبال تبدیل میز ایران در سیا به یك مركز با امكانات و تجهیزات بسیار گسترده تر با مسئولیت فردی هستند كه طراح اغتشاشات در كشورهای مختلف است و با طرح این موضوع كه جمهوری اسلامی به عنوان یك تهدید برای امنیت ملی آمریكا است، استراتژی هایی را دنبال می كنند.
ترقی معتقد است: دامن زدن به جریان شرمنده سازی مردم از شعارهای انقلاب كه این جریان هم از طریق شبكه های اجتماعی و برنامه های تحت مدیریت آمریكا هدایت می شود، بی ثباتی كنترل شده بدون آرامش در ایران تحت كنترل خود برای مدیریت ادراكات ایرانیان، طرح و القای این مطلب كه مشكل از نظام اسلامی است.

** شتاب دهنده رسانه ای زیر نظر ضدانقلاب داخلی و عوامل خارجی:
مسئول كمیته بین الملل حزب موتلفه اسلامی افزود: در كنار این بستر ناشی از سیاست های اقتصادی، یك شتاب دهنده رسانه ای را نیز شاهد بودیم كه در قالب شبكه های اجتماعی چندین سال است در كشور با شیب ملایمی كار را دنبال می كند. نقش اصلی این شبكه ها را هم ضد انقلاب داخلی و هم عوامل خارجی دارند و تحت سیاست و برنامه عمل می كنند.
ترقی گفت: مشخص است كه این شبكه ها به دنبال جداسازی مردم از انقلاب، ناامیدكردن از آینده كشور و بدبینی ملی نسبت به مسئولان نظام و اعتمادزدایی از مسئولان در ذهن مردم هستند و به طور مستمر كار توسط این شبكه ها انجام می شود كه به آنچه در بستر اجتماعی جامعه وجود داشت، شتاب داد.

** شعارهای اغتشاشگران دیكته شده از برخی شبكه های اجتماعی:
ترقی معتقد است: حرف و شعارهای اغتشاشات دیكته شده توسط برخی شبكه های اجتماعی بود. جمعیتی كه حرفش 'نه' به گرانی و مشكلات اقتصادی موسسات اعتباری بود تا ظهر آمدند شعار دادند و نمازشان را نیز خواندند و رفتند.
به گفته وی، اما از بعد از ظهر كار دست اینها نبود، بازداشت شدگان اصلا مشكلات اقتصادی و مالی نداشتند و در پایتخت از شمال شهر تهران بودند و در شهرهایی چون خرم آباد از یك هفته قبل از خارج از كشور آمده و خانه اجاره كرده بودند.
ترقی افزود: اگر اعتراض تنها بود، تروریست هایی چون آمریكا و ترامپ هدایت نمی كردند بنابراین اعتراض با راهبرد دشمن تلفیق شده است.
وی ادامه داد: از هشدارهایی مانند معوق شدن حقوق كارگران یا تعطیلی بنگاه های اقتصادی در كشور راحت عبور شد، در حالی كه پشت سر اینها مسایلی چون رشوه دادن و پارتی بازی (از انگیزه های) نارضایتی و ناآرامی است.
ترقی خاطر نشان كرد: اینها در ایران تحلیل نمی شود، اما در خارج توسط دشمن بررسی می شود و موج سواری می كنند.

** ساختار اجرایی غلط؛ بزرگ ترین مشكل:
حسن بیادی دبیركل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی دیگر میهمان میزگرد ایرنا در ادامه بیشترین مشكل كشور را ساختار غلط اجرایی خواند و ادامه داد: مسئولیت ها در كشور با 'به به' می آیند و با 'اه اه' می روند، چون ساختار اشتباه است و به جای پاسخگو شدن، همه اپوزیسیون می شوند.
وی گفت: مسئولانی در شهرهایی هستند كه 30 سال بیشتر ندارند و بدون هیچگونه مسئولیت اجرایی قبلی، امور یك شهر را در دست گرفته اند یا به عنوان مثال برای امامان جمعه شغل ایجاد كرده ایم در حالی كه یك فرماندار یا دیگر مسئول خوب باید به راس امور بیاید كه كار امام جماعت را هم انجام دهد، پس ساختار ما مشكل دارد.
بیادی معتقد است: در واژه ها هم تعریف های غلطی داشته ایم، مثلا تعریف از دین و سیاست به گونه های مختلف است، تعریف این دو مشخص نشده و برای رابطه دین و سیاست نیز در ساختار، تعریف مشخصی نداشته ایم.

** اشكالات ساختاری:
ترقی هم در ادامه طرح دیدگاه های بیادی افزود: اشكالات در باب ساختاری نظام هم قابل قبول است، اما باید توجه كرد نظام جمهوری اسلامی در شرایطی این ساختار را تنظیم كرد كه وضعیت كشور نه به لحاظ جمعیتی و نه حجم كار، قابل مقایسه با الان نبود، آن زمان جمعیت 36 میلیون نفر بود و اكنون جمعیت 80 میلیونی داریم.
وی معتقد است: در آن شرایط جنگ با رژیم سابق بود و الان علاوه بر جنگ با آمریكا، جنگ اقتصادی و فرهنگی وجود دارد و به عبارتی در تمامی عرصه ها در حال جنگ و مبارزه هستیم، در این شرایط طبیعتا نیازهای جامعه كاملا متفاوت است.
به گفته ترقی وضع و شتاب پیشرفت و فناوری در دنیا قابل مقایسه با زمان پیروزی انقلاب اسلامی نیست و ساختار و نیروی انسانی ما نیازمند بروزرسانی است، نه دانشگاه و نه حوزه علمیه ما نتواسته اند در این سال ها نیروی تراز انقلاب تربیت كنند.
وی افزود: نیروی انسانی وقتی طعم محرومیت را نمی چشد، روحیه اشرافی گری دارد، تربیت شده دانشگاهی كه وابستگی به خارج دارد و حوزه علمیه ای كه برای 'اسلام محكوم' ساخته شده و نه 'اسلام حاكم'، همه باید بروز رسانی شود.
ترقی گفت: البته انقلاب دستاوردهای عظیمی هم داشته اما در كنار مشكلات در داخل و موانع كه دشمن ایجاد كرده، دیده نشده اند، در حالی كه مشاهده می شود هر جا اخلاص و اتكا به توانمندی های داخلی بوده، شكوفایی هم شكل گرفته است.

** مدیریت جزیره ای در ساختار اجرایی نامناسب كشور:
بیادی گفت: یكی دیگر از مسائل و مشكلات كشوراین است كه متفرقه و بدون برنامه كار كرده ایم و یكی از این بی برنامگی ها در نوع مدیریت است، در حالی كه دنیا به صورت مدیریت یكپارچه اداره می شود، اما ما مدیریت جزیره ای داریم كه همه می گویند 'من'.
به گفته وی ساختار در مجلس و قوه قضاییه نیز متناسب نیست و غلط است، مدیریت های جزیره ای و تفكر امپراتوری مطرح می شود و در این سیستم معیوب، مردم كاره ای نیستند و با اعتراضات برخورد می شود.
بیادی معتقد است: در حالی كه در مدیریت یكپارچه همه یك حرف می زنند و یك نفر اجرا می كند، الان مشخص نیست مدیر بسیاری از مباحث مثل آلودگی هوا، محیط زیست و غیره كیست، مشخص نیست مسئول فرهنگ، ارشاد، حوزه علمیه یا تبلیغات اسلامی كیست؟
به گفته وی در اقتصاد هم مدیریت یكپارچه نداریم. شروع رفع تمام معضلات باید از مجلس باشد. رفتار ما باید بر اساس قانون باشد، اما چون قانون را كنار گذاشته ایم، رفتار برای ما قانون شده در حالی كه باید برای هر بخش دستورالعمل داشته باشیم تا چگونه عمل كردن را به ما نشان دهد.
به گفته این كارشناس، ساختار ما یك مدیریت جزیره ای نامعلوم است، در هیچ زمینه ای سنجشی برای اندازه گیری نداریم مثلا در عدم وابستگی به نفت یا دیگر مسائل مشخص نیست، پیشرفت داشته ایم.

** وضعیت اجرای سیاست های ابلاغی:
ترقی مسئول كمیته بین الملل حزب موتلفه اسلامی نیز در ادامه طرح دیدگاه های بیادی تاكید كرد: یك هزار و 300 بند سیاست از سوی رهبری از جمله سیاست های اقتصاد مقاومتی به دولت ها ابلاغ شده كه اجرا نمی شود و چوبش را نیز مردم می خورند.
وی افزود: سیاست های اقتصادی كه دنبال می شود، اصلا با اقتصاد مقاومتی همخوان نیست. هر دولتی روی كار می آید كار خودش را انجام می دهد، در حالی كه اگر این سیاست ها اجرا می شد، اصلاح ساختار هم صورت می گرفت، بنابر این اشكال در ساختار و رفتار است.

** سیاست های اقتصادی دولت ها:
مسئول كمیته بین الملل حزب موتلفه اسلامی در ادامه افزود: در مبارزه با فقر و محرومیت در كشور ما كارهای زیادی انجام شده، اما سیاست های اقتصادی كه دولت ها اعمال كردند فقرزا و نه فقرزدا بوده است.
ترقی در ادامه گفت: طرح هدفمندی یارانه ها در دولت نهم و دهم درست اجرا نشد، چون به همه تعمیم داده شده بود، در حالی كه قرار بود طرح هدفمندی یارانه ها قشر ضعیف جامعه را حمایت كند اما درست اجرا نشد و این عدالت نیست.

** نقد وحشتناك دولت ها در سال های اخیر:
بیادی دبیركل جمعیت آبادگران ایران اسلامی هم در ادامه در خصوص برنامه ها و سیاست های برخی دولت ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در دولت زمان دفاع مقدس صداقت و نظارت بود، اما از آن زمان به بعد همه دولت ها به صورت وحشتناك نقد می شوند، این دولت ها را چه كسی تایید كرد كه مردم به آنها رای دادند؟

** برخورد با اعتراض مردم:
دبیركل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی می گوید: برای مدیریت اعتراض مردم برنامه نداریم و به جای آب ریختن روی آتش در نماز جمعه، رسانه و تلویزیون، روی آن بنزین می ریزیم.
بیادی ادامه می دهد كه وقایع پس از انتخابات 88 واقعا این نبود كه شد، اما چون خاموش كردن آتش را بلد نبودیم، چنین شد.
وی معتقد است: در مورد بحران های طبیعی هم همین گونه است، زلزله رخ می دهد و علیرغم وقوع زلزله بم در سال ها قبل، چون ما برخورد با بحران را بلد نیستیم، لنگ می شویم.
به گفته بیادی مدیریت زلزله به رییس جمهوری یا مقام معظم رهبری مربوط نیست چون همه در این زمینه تخصص ندارند، هلال احمر باید بگوید چه چیزی نیاز است، اما نیروی انتظامی، سپاه، بسیج و هلال احمر هر كدام برای خودشان چیزی می گویند.
نظر بیادی این است كه باید با مسئولان ستاد بحران به دلیل عدم عبرت از زلزله بم برای برنامه ریزی برخورد شوند.

در ادامه این میزگرد حاضران دیدگاه خود را در خصوص راهكارهای حل زمینه های موجود برای ناآرامی ها در كشور مطرح كردند.

** حزبی بودن هزینه دارد:
ترقی مسئول كمیته بین الملل حزب موتلفه اسلامی در این خصوص كمرنگ بودن احزاب در كشور را از سبب های بروز برخی مشكلات در برخی مقاطع دانست و گفت: در این زمینه هم اشكال در قانون اساسی است، چون اصلا تشویق به احزاب نكرده در حالی كه یكی از ملاك های شناخت رجال سیاسی باید احزاب باشد كه این مساله در قانون اساسی نیست.
به گفته ترقی، دولت ها هم كلا با احزاب مشكل دارند و هیچكدام از دولت ها اصل هشتم قانون اساسی را كه در مورد جایگاه احزاب است به صحن مجلس برای تصویب نیاوردند.
وی افزود: علاوه بر این در كشور ما حزبی بودن هزینه دارد و وابسته به حزب نبودن ارزش شده، چون مسئولان رده های مختلف از هر حزبی كه سركار هستند، توسط رئیس بعدی كه از حزبی دیگر است، بركنار می شوند.
ترقی ادامه داد: برنامه حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری این بود كه بگوید یك حزب می تواند از درون خود فردی را بالا بیاورد و بگوید حزب برای جامعه حرف و برنامه دارد.

** تعطیلی اتاق های فكر در كشور:
وی ادامه داد: در زمان حاضر نیاز داریم محرك های سیاسی و اقتصادی عامل تشدید و اغتشاش را برطرف كنیم، زیرا حذف شدنی است و باید از دخالت دشمن در مشكلات نیز جلوگیری شود. اتاق فكر در كشور تعطیل است كه باید فكری برای آن كرد.
ترقی گفت: هیچ دستگاهی اتاق فكر ندارد، احزاب می توانند اتاق فكرهای خوبی باشند. اگر تحزب را ارزش بدهیم و افراد نخبه را برای نظردهی در احزاب راه دهیم، موفق تر می شویم.
به گفته وی، پژوهش و اندیشكده در كشور ما ارزش یا بودجه ندارند، یك ساعت فكر و 10 سال اجرا مسلما به مشكل می خورد در حالی كه در كشورهای دیگر عكس این ماجراست.
وی در زمینه عملكرد قوه قضاییه نیز گفت: بین مردم در مورد یك فساد فضایی ساخته می شود كه خودشان حاكم می شوند و حكم صادر می كنند، ولی در عمل قوه قضاییه بر اساس مستندات به چیز دیگری رسیده و حكم دیگری می دهد كه این تناقض می شود، زیرا
مردم فكر می كنند عدالت اجرا نشده است.
به گفته ترقی قوه قضاییه گاهی براساس قانون عمل می كند و گاهی نیز زیر فشاراست.

** باندهای ثروت و قدرت جایگزین احزاب:
بیادی هم گفت: مشكل دیگر، بی تدبیری سیاسیون ما است و دیگر اینكه حزب حرفه ای هم نداریم. اگر حزب داشتیم در مورد مسائل و یك مسئول، باید پاسخگو می بود، اما اكنون یك حزب بیشتر نداریم كه واقعا حزب است و برای نخستین بار یك نامزد حزبی برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد.
وی گفت: الان هر چه داریم باندهای قدرت و ثروت است و مشكل نیز همین است كه كشور را اداره می كنند، احزاب در كشور شماتیك هستند، قدرت اجرایی ندارند و شورای نگهبان هم نامزدها را از حزب نمی گیرد.
بیادی افزون بر نبود احزاب حرفه ای به لزوم توجه به برخی ارزیابی ها از حضور مردم در انتخابات گذشته اشاره كرد و ادامه داد: در انتخابات گذشته كه 18 درصد از قشر ضعیف جنوب تهران شركت نكردند، همگان باید متوجه اوضاع می شدیم. این قهر بدتر از اغتشاش الان بود، اگر كسی متوجه اهمیت قهر كسانی كه همیشه پای انقلاب و صندوق بودند، می شد آشوب پیش نمی آمد.
ترقی گفت: توقع مردم این است كه هركسی كار خود را درست انجام دهد، پاسخگوی اعمال خود باشد، هماهنگی بین دستگاه ها و جزیره ای كار نكردن مهم است.
وی ادامه داد: با فعالیت دستگاه های اطلاعاتی و روانشناسی مردمی كه مطالعات دقیق روی رفتار مردم انجام می دهند، باید قبل از بلند شدن صدا، مشكلات حل می شد.

** كارنامه بد مدیران اقتصادی:
دبیركل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی هم در ادامه میزگرد ایرنا بر لزوم حل سریع برخی مشكلات اقتصادی پیش آمده اشاره كرد و گفت: وضعیت كنونی پیش آمده در اثر رفتار موسسات اقتصادی است، چرا رییس جمهوری باید بگوید از جیب مردم جبران كنیم، این اعتبار كجا خورده شده؟ لازم است همه مدیران دوره های قبل را در این ارتباط احضار و بازخواست كنند.
بیادی ادامه می دهد: باید در 10 سال گذشته 5 دوره مدیریت های اقتصادی را محاكمه كنند، اما الان یكی یكی در حال فرارند و در كشور متاسفانه به جای اقدامات اساسی فقط همه دنبال این هستند كه مردم اعتراض نكنند.
به گفته وی صندوق های قرض الحسنه بدون قانون تشكیل نشدند، اما اعمالشان غیرقانونی بوده، مسئولان اقتصادی كشور، روسا و هیات های مدیره بانكی باید توبیخ شوند كه چرا وضعیت اقتصادی اینگونه شد، باید پاسخگو باشند.

** اقتصاد كشور باید خصوصی سازی شود:
ترقی هم در ادامه ابراز عقیده كرد، با توجه به مشكلات كنونی، اقتصاد باید به صورت كامل خصوصی سازی شود، اما دست این بخش را برای كار آزاد نمی گذاریم، به تعاونی ها بها داده نمی شود و تنها هفت درصد اقتصاد تعاونی و بقیه در دست دولت است.
وی افزود: مشكلاتی كه الان در كشور وجود دارد، شامل كم كاری، سستی، بی توجهی، قاطع نبودن و پاسخگو نبودن ها قابل حل است.
مسئول كمیته بین الملل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: كسی كه مسئولیت اداره كشور را داشته باید پاسخگوی اعمال زمان خودش باشد، در زمان دوران دفاع مقدس، اقتصاد دولتی شد و الان بعد از 30 سال فاتحه همه چیز خوانده شده و كسی نمی تواند اقتصاد را از حالت دولتی خارج كند.
به گفته ترقی، اشكالات ساختاری نیاز به زمان دارد و باید برطرف شود و اولویت در این مسیر مشاركت دادن مردم و تقویت احزاب شناسنامه دار و با برنامه است.

** احساس فقر ناشی از تبعیض خطرناك تر از فقر:
دبیركل جمعیت آبادگران جوان هم در ادامه ارائه راهكارها برای جلوگیری از بروز دوباره ناآرامی ها در كشور گفت: مردم ما فقر ندارند، احساس فقر دارند كه این خطرناك تر و ناشی از تبعیض است، مردم ما از زمان جنگ فقیرتر نشده اند، فقر فرهنگی ما بیشتر از فقر سیاسی است.
وی همچنین با اشاره به برنامه های تلویزیونی از جمله 'به خانه برمی گردیم' یا شوهای تبلیغاتی مانند درست كردن غذاهای آنچنانی در القای حس تبعیض به مردم، گفت: این نمایش های تشریفات دلخوشی های ساده خود مردم را هم می گیرد.
بیادی اظهار كرد: در اغتشاشات اخیر به جای برجسته كردن حضور دشمن، اعتراض و معترضان را ببینیم. در این صورت پی می بریم مشكل ما تا این حد نیست و مردم تا این حد مشكل ندارند.
ترقی هم گفت: نباید از كنار دردها و حساسیت های مردم بی تفاوت گذشت. نگذاریم ناله به فریاد برسد. باید قبل از مشكل فكر كنیم، انتظار ما این است همه كسانی كه دولت یا مسئولان را نقد می كنند، مخالف تلقی نشوند و به درد اینها اهمیت دهند و چاره اندیشی كنند.
به گفته وی، باید دستگاه خدمت دهنده به مردم از بی تفاوت متمایز شود، دولت باید در كار و عمل قاطعیت داشته باشد، در كشوری كه تا این حد از مسایل عقبیم و كشوری كه می خواهد اسلامی اداره شود، تنها كار مفید در اجرا قابل قبول نیست.
ترقی افزود: انتظار مردمی از كارگزاران انجام كار است. زمانی كه سرمایه داران به راس كار می آیند، نمی توانند درد مردم را بفهمند و یا مجلسی كه نماینده اش فقط كارچاق كن باشد، نمی تواند درد مردم را بفهمد، مشكل را حل و اعمال حق حاكمیت ملت كند یا نظارت بر حسن اجرای وظایف دولت داشته باشد.
وی ادامه داد: قوه قضاییه هم باید بر حسن اجرای امور نظارت كند، اما پیشگیری از جرمش الان كجاست؟ چقدر در پیشگیری از جرایم مانع و محدودیت ایجاد می كند؟ انتظار این است كه دستگاه قضایی با مفسدان قاطع و بدون تبعیض برخورد كند.

** معترضان فقط فقرا نیستند:
بیادی هم ادامه داد، مردم امروز در هیچ كجای سیستم اجرایی كشور حضور ندارند، مردم فقط به درد تظاهرات ها و 'مرگ بر' گفتن ها و 'درود بر' فلانی می خورند و در جاهای دیگر اصلا نقش مهمی ندارند.
وی افزود، معترضان ما فقط فقرا نیستند، اگر تصور كنیم معترضان همه فقرا بودند ظلم به مردم است، بسیاری از معترضان از جمله اساتید دانشگاه، محققان، نخبگان ایرادشان به سیستم اجرایی كشور است، اما توجهی به اعتراض مردم نمی شود، دیدن و توجه به مردم و فراموش نكردن ملت یكی از راهكارهای اصلی است كه باید فراروی مسئولان باشد تا خیلی مشكلات حل شود.

** دیكتاتوری مثبت راه حل اصلاح ساختار:
دبیركل جمعیت آبادگران جوان در پایان گفت: دیكتاتوری مثبت خوب است؛ در این نوع امپراتوری مردم می دانند با چه كسی طرف هستند.
بیادی معتقد است: در زمان حاضر مسئولان ما پاسخگو نیستند، در حالی كه اگر كار دست خود مردم باشد، كمبودها و داشته ها هم به خودشان ربط دارد.
به گفته وی بی اعتمادی عجیبی بین مردم نسبت به عملكرد مسئولان ایجاد شده و بین آنها اعتمادی به قول و عمل مسئولان نیست. مردم سردرگم هستند، در حالی كه اگر مشاركت حداكثری مردمی در اجرای امور باشد، می توانیم مشكلات را كاهش دهیم.
بیادی گفت: فسادهای اداری هم به خاطر بی توجهی به مردم است و آنان ولی نعمت مسئولان نیستند.
به اعتقاد وی، اكثر قریب به اتفاق مسئولان ما نسبت به مسائل اقتصادی آسیب پذیر نیستند، اما تقریبا نصف بیشتر مردم آسیب پذیر شده اند و با همین مقیاس نسبت به مسائل سیاسی و فرهنگی نیز آسیب پذیرند، لذا باید فاصله مسئولان با مردم كم شود.
میزگرد*3009*1436*خبرنگار: فاطمه رحمتی*انتشار: هادی مولوی نیا