۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۱۷
کد خبر: 82822095
T T
۰ نفر
زمان طلايي درمان سكته مغزي 4.5 ساعت پس از بروز سكته

تهران- ايرنا- رئيس انجمن سكته مغزي ايران با تاكيد بر اهميت توجه به ارجاع به موقع بيمار سكته مغزي به مراكز درماني و درمان سريع اين بيماران، گفت: زمان طلايي درمان سكته مغزي 4.5پس از بروز سكته است و اگر از اين زمان بگذرد عوارض مي تواند ماندگار شود.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، دكتر بابك زماني روز سه شنبه در نشست خبري دهمين كنگره استروك ايران اظهار كرد: اگر بيماران در 4 ساعت و نيم پس از بروز سكته به مراكز درماني ارجاع داده شده و تحت درمان قرار گيرند، مي توان با دارودرماني بيماري را كاملا برطرف و از بروز عوارض آن پيشگيري كرد اما هرچه از اين زمان بگذرد درمان سنگين تر شده و نياز به انجام مداخلات وريدي خواهد بود.
وي افزود: تا سال گذشته گفته مي شد كه تا 6 ساعت اول پس از بروز سكته مي توان اين مداخلات را انجام داد اما پس از آن مقالات و گزارشات علمي منتشر شده است كه تا 24 ساعت پس از بروز سكته نيز مي توان با انجام درمان هاي وريدي به بيماران كمك كرد.
رئيس دهمين كنگره استروك ايران اظهار كرد: ما در بيمارستان خود در درمان سكته مغزي در مقايسه با كشورهاي ديگر حتي كشورهاي منطقه درحد صفر هستيم، ما هنوز نتوانسته ايم اين مساله را جابيندازيم كه بيمارستان ها حداقل به تجهيزات لازم براي درمان وريدي مجهز شوند؛ اين درحالي است كه در كشورهاي دنيا به اين سمت پيش رفته اند كه حتي درمان دارويي را در خودروهاي اورژانس و در حين انتقال بيمار به بيمارستان انجام مي دهند تا ميزان عوارض را به حداقل برسانند.
زماني افزود: در تهران كه پايتخت كشور است، تنها بيمارستان شريعتي، فيروزگر و امام حسين تجهيزات مداخلات وريدي براي درمان سكته مغزي را دارا هستند و هيچ يك از بيمارستان هاي خصوصي اين تجهيزات را ندارند؛ اين مساله نشان دهنده وخامت وضعيت در شهرستان ها و روستاهاي كشور در اين زمينه است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و رئيس كنگره استروك ايران درخصوص علائم بروز سكته مغزي توضيح داد: اختلال تكلم، ضعف يك طرفه بازوها و كج شدن صورت از علائم اوليه اين بيماري است كه بايد عموم مردم از آن اطلاع داشته و به محض مشاهده اين علائم سريعا به مراكز درماني مراجعه كنند.
زماني گفت: سالانه 2 هزار بيمار سكته مغزي در 24 ساعت اوليه بروز بيماري به مراكز درماني ارجاع داده مي شوند كه اين ميزان بسيار كم است و طبق استاندارهاي اعلام شده بايد به 20 درصد موارد ابتلا برسد.

** حدود سالانه 150 هزار سكته مغزي در ايران
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و متخصص مغز و اعصاب فلوشيپ سكته مغزي با اعلام بروز 120 تا 150 هزار سكته مغزي در ايران گفت: سكته مغزي دومين علت مرگ و مير در ايران است و هزينه بسيار سنگيني بر بيمار، خانواده ها و نظام سلامت وارد مي كند زيرا عوارض بيماري ماندگار و تا آخر عمر گريبانگير بيمار خواهد بود.
دكتر عسكر قرباني اظهار كرد: سكته مغزي يك عامل ناتوان كننده است كه نه تنها بيمار بلكه جامعه را نيز تحت تاثير قرار مي دهد و مهمترين عارضه آن ازكارافتادگي بيمار و مواجه شدن با عواقب آن است.
وي گفت: هزينه نگهداري يك بيمار سكته مغزي حدود 6 ميليون تومان ماهانه است كه علاوه بر اين هزينه هاي رواني نيز براي بيمار و اطرافيان نيز به همراه دارد.
وي با تاكيد بر تشخيص و درمان به موقع بيماران گفت: اگر در زمان طلايي بيمار تحت درمان قرار گيرد، هزينه درماني او حدود يك ميليون و 800 هزار تومان مي شود كه بيمار حدود 180 هزار تومان آن را پرداخت مي كند ولي اگر بعد از اين زمان باشد، هزينه بازكردن رگ 15 ميليون خواهد بود كه حدود يك ميليون آن را بيماران و مابقي بر دوش نظام سلامت كشور خواهد بود.
زماني با انتقاد از پوشش بيمه اي نامناسب هزينه هاي درماني سكته مغزي گفت: برخي از كارشناسان و تصميم گيران بيمه كه كارشان را بلد نيستند، از پوشش هزينه 15 ميليوني درمان سكته مغزي طفره مي روند اما نمي دانند كه اين كار به ضرر خودشان خواهد بود و مثلا مجبور مي شوند هزينه هاي درماني يك بيمار سكته مغزي كه مي تواند با تامين اين هزينه بهبود يابد و به زندگي عادي برگردد تا آخر عمر تامين كنند.
دهمين كنگره استروك ايران از دوم تا چهارم اسفند ماه در مركز همايش هاي كتابخانه ملي برگزار مي شود.
علمي**1834**1440
خبرنگار: ناهيد شفيعي ** انتشار: گلشن
۰ نفر