۱۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۵۲
کد خبر: 82823324
T T
۰ نفر
53درصدآمریكایی ها:ترامپ در روند تحقیقات پرونده روسیه مانع تراشی كرده است

تهران - ایرنا - نتایج یك نظرسنجی جدید حكایت از آن دارد كه اكثر آمریكایی ها (53 درصد) بر این نظرند كه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا تلاش كرده است در روند تحقیقات مداخله (ادعایی) روسیه در انتخابات آمریكا مانع ایجاد كند، یا آن را از مسیر اصلی خارج سازد.

به گزارش تارنمای هیل، نتایج نظرسنجی جدید دانشگاه كویینیپیاك (Quinnipiac) آمریكا كه دیروز (سه شنبه) منتشر شد، نشان می دهد بیش از نیمی از رای دهندگان احتمالی آمریكا بر این باورند كه رئیس جمهوری تلاش كرده در روند تحقیقات «رابرت مولر» مسئول ویژه تحقیقات فدرال درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریكا اختلال ایجاد كرده یا آن را از مسیر خارج كند و 41 درصد بر این باورند كه ترامپ مداخله ای در این زمینه نداشته است.
وقتی از رای دهندگان سوال شد كه آیا جمهوری خواهان دو مجلس سنا و نمایندگان آمریكا، تلاش كرده اند كه در روند تحقیقات مانع بتراشند، 46 درصد تایید كردند و 44 درصد خلاف این نظر را داشتند.
نتایج به دست آمده نشان داد: دیدگاه ها درباره قانونی بودن تحقیقات مولر نیز اختلافات عمیقی از نظر خط مشی های حزبی داشت. نیمی (50 درصد) از رای دهندگان می گویند این تحقیقات قانونی هستند و 42 درصد آن را «سیاسی كاری» توصیف كردند؛ واژه ای كه ترامپ از آن استفاده كرده است. اما فقط در میان جمهوری خواهان، 77 درصد آن را سیاسی كاری خواندند، در حالیكه 78 درصد از دمكرات ها تحقیقات را مشروع و قانونی توصیف كردند.
اما رای دهندگان مستقل، همچنان از تحقیقات مولر حمایت می كنند و 54 درصد از آنها این تحقیقات را مشروع توصیف كردند. 39 درصد خلاف این دیدگاه را داشتند.
این نتایج همچنین حكایت از آن داشت كه با وجود انتشار یادداشت كمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریكا درباره سوء استفاده پلیس فدرال آمریكا و مقامات وزارت دادگستری از قدرت نظارتی خود، رای دهندگان عمدتا به پلیس فدرال اعتماد دارند.
55 درصد از پاسخ دهندگان گفتند كه اداره پلیس فدرال فاقد دیدگاه های جانبدارانه علیه رئیس جمهوری بوده است. 48 درصد عملكرد حرفه ای پلیس فدرال را تایید و 36 درصد با آن مخالفت كردند.
«تیم مالوی» (Tim Malloy) مدیر دانشگاه كویینیپیاك گفت: دستگاه قضا و جامعه اطلاعاتی آمریكا، با وجود حملات از سوی كاخ سفید، مورد اعتماد بیشتری در مقایسه با دفتر بیضی شكل (دفتر رسمی رئیس جمهوری امریكا) و ركن چهارم (عمدتا رسانه ها) قرار دارند.
این نظرسنجی از بین یك هزار و 333 نفر از رای دهندگان در سراسر كشور و در بازه زمانی بین دوم تا پنجم فوریه (13 تا 16 بهمن) بصورت تلفنی و با ضریب خطای 3.3 درصد انجام شده است.
به گزارش ایرنا، مولر هم‌ اكنون هدایت تحقیقات مرتبط با پرونده روسیه را، كه جنجال بسیاری را در آمریكا برانگیخته است، برعهده دارد.
پیش از این ترامپ با رد داعوی در زمینه همدستی كارزار انتخاباتی وی و روسیه، از آمادگی كامل خود برای همكاری با مولر سخن گفته بود. این در حالیست كه تاكنون تصمیمی قطعی در مورد موافقت یا عدم موافقت وی با برگزاری این مصاحبه اعلام نشده است.
اروپام**9158 **1479
مترجم: بهجت عباسی
۰ نفر