به گزارش ايرنا، ميرحمايت ميرزاده روز چهارشنبه افزود: اين مساله باعث مشكلات زيادي براي دانش آموزان شده بود و اجراي آن مقدمه اي براي اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است كه بيش از 6 سال بر زمين مانده بود.
سخنگوي كميسيون آموزش مجلس ادامه داد: حاكميت آزمون ها در نظام آموزشي و طبقه بندي مدارس به گواه بسياري از كارشناسان از چالش هاي اساسي نظام آموزشي كشور بوده است و رفع اين مشكلات بيش از پيش مورد توجه وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم قرار گرفته است.
ميرزاده اضافه كرد: وزير آموزش و پرورش به تازگي از حذف آزمون در مدارس ابتدايي و پايه هفتم براي ورود به مدارس تيزهوشان با هدف جلوگيري از آثار مخرب رقابتهاي ناسالم و ايجاد محيط شاد و پرنشاط به مدارس خبر داده است. سيدمحمد بطحايي آزمون هاي ورودي را براي دانش آموزان آسيب زا عنوان كرده است و معتقد است حاكميت آزمون ها باعث مي شود شادي از بچه ها گرفته شود و تنها به فكر كسب رتبه باشند.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينكه اين رويكرد وزير مورد استقبال فراكسيون فرهنگي و آموزش مجلس است، بيان داشت: اين نگرش در برنامه هاي بطحايي براي وزارت وجود داشت و هم اكنون مقدمات اجرايي شدن آن فراهم شده است.
ميرزاده با اشاره به طبقه بندي مدارس و تمركزگرايي مدارس خاص در اين شرايط به مضرات برگزاري آزمون هاي ورودي براي دانش آموزان اشاره كرد و عنوان كرد: توجه بيش از حد به آزمون و كسب رتبه باعث شده تا خلاقيت، هنر، ارزش هاي فرهنگي و مهارت هاي زندگي دانش آموزان تحت شعاع قرار گيرد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تصريح كرد: اين مساله استرس ها و فشارهاي رواني زيادي به دانش آموزان تحميل مي كند تا جايي كه در بسياري از آنها باعث نفرت از زندگي شان شده است در اين شرايط فرصت تربيت آنان نيز گرفته مي شود و خوشبختانه با رويكرد جديد وزارت آموزش و پروش اميدوارم اين روند اصلاح شود.
وي با اشاره به اينكه اين آزمون ها براي اكثريت دانش آموزان فايده اي ندارد و تنها آنها را دچار استرس مي كند، ادامه داد: 99.99 درصد دانش آموزان با مشكل روبرو مي شوند تا كمتر از يك دهم درصد وارد مدرسه تيزهوشان شوند و اين روند، روندي منطقي و كارشناسي نيست.
ميرزاده با بيان اينكه عيارسنجي آزمون هاي ورودي براي شناسايي بنيه علمي دانش آموزان مناسب نيست، گفت: اينكه تنها در دو ساعت سرنوشت كسي مشخص شود بايد آخرين راه باشد.
نماينده گرمي مغان اظهاركرد: در چنين شرايطي دانش آموزان ضربه مي بينند؛ چرا كه كل زندگي آنها رياضي، علوم و حساب و ضرب شده است و از خانواده دور مي شوند و ساير مهارت هايي كه براي شهروند خوب شدن نياز است به فراموشي سپرده مي شود و اين مساله با فلسفه نظام آموزشي استاندارد در تناقض است.
سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به تبعيض ها در اين شرايط خاطرنشان كرد: اينكه بزرگترين امكانات در اختيار برخي بچه ها باشد برخلاف قانون است و خوشبختانه اين تغيير رويكرد گامي اساسي براي تحول نظام آموزشي كشور مي تواند باشد.
به گفته اين نماينده مجلس اقدام وزارت آموزش و پرورش، به عنوان متولي نظام آموزشي كشور براي حذف آزمون هاي ورودي در مدارس ابتدايي و تيزهوشان قدمي مثبت و مقدمه اي براي اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است.
ميرزاده بيان كرد: اين سند از سال 90 بر زمين مانده بود و رهبري نيز بر آن تاكيد داشتند و در واقع 6 سال بود كه عملا اجرا نمي شد و در فضايي كه به آن اشاره كردم امكان تحقق نبود.
فراهنگ*3061**1823 تنظيم: ميترا بلندقامتي*انتشار: طاهره نبي اللهي
سخنگوي كميسيون آموزش مجلس؛
حذف آزمون در مدارس ابتدايي و تيزهوشان مقدمه اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است
۱۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۵۰
کد خبر:
82823917
تهران- ايرنا- سخنگوي كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي درخصوص تصميم جديد وزارت آموزش و پرورش براي حذف آزمون هاي ورودي از مدارس ابتدايي و تيزهوشان گفت: حذف آزمون ها در مدارس ابتدايي و تيزهوشان مقدمه اي براي اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است.