۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82824632
T T
۰ نفر
اتكا به واكسن ایرانی در دستور كار انستیتو پاستور/تولید بیش از50 محصول

تهران- ایرنا- انستیتو پاستور ایران بیش از 50 محصول تولید می كند كه برخی از آنها به صورت انحصاری ساخته و وارد بازار می شوند.

دكتر «علیرضا بیگلری» رئیس انستیتو پاستور ایران، روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا با اعلام این خبر، افزود: واكسن ها، كیت های تشخیصی آزمایشگاهی و سرم ترزیقی از جمله تولیدات این انستیتو است.
وی گفت: كیت های آزمایشگاهی تشخیصی رایت و ویدال برای بیماری های تب مالت و حصبه از جمله تولیدات این مجموعه است كه همواره مورد استقبال خوبی قرار داشته است.
بیگلری ادامه داد كه در نیمه اول سال جاری به دلایلی در تولید این محصول مشكل ایجاد شد كه به همت همكاران و برنامه ریزی مناسب، مشكلات برطرف و تولید این كیت ها مجدد آغاز شد.

**اتكا به واكسن های ایرانی در دستور كار انستیتو پاستور
وی با اشاره به اینكه خوداتكایی به واكسن های داخلی در دستور كار قرار گرفته است، افزود: باتوجه به عزم و اراده جدی مسئولان وزارت بهداشت در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، خودكفایی در تولید مواد بایولوژیك اصلی مانند واكسن ها، دست یافتی خواهد بود.
رئیس انستیتو پاستور ایران به برنامه ای منسجم وزارت بهداشت در این زمینه اشاره كرد و گفت: در سال های آتی انستیتو نه تنها واكسن های مصرفی كشور را تامین می كند، بلكه گام های اساسی در زمینه صادرات واكسن های تولید داخلی برمی دارد.
بیگلری بیان كرد: هرچند در حال حاضر تعدادی از تولیدات این مجموعه به برخی از كشورهایی صادر می شود، اما در آینده این موضوع به صورت گسترده تر به كشورهای مختلفی انجام خواهد گرفت.
وی تاكید كرد كه در قدم اول سعی می كنیم نیازهای داخل كشور به واكسن ها را تامین و سپس زمینه صادرات آنها را به بسیاری از كشورها فراهم كنیم .
بیگلری توسعه زیرساخت های لازم برای افزایش تولیدات واكسن های داخلی را از دیگر برنامه های این مجموعه اعلام كرد و گفت: واكسنی كه در برنامه واكسیناسیون ملی قرار دارد، به صورت رایگان انجام می شود.

** تولید واكسن های متعددی در دست اقدام است
وی بیان كرد كه تولید واكسن های متعددی را در این مجموعه در دست اقدام داریم كه امیدواریم در زمان برنامه ریزی شده وارد مرحله تولید و به بازار عرضه شود.
رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: باتوجه به برنامه ریزی انجام شده وزارت بهداشت برای ورود به تولید چندین واكسن، خبرهای خوشی در این زمینه در ماه آینده اعلام خواهد شد.
وی، واكسن هاری انسانی را یكی از واكسن هایی تولیدی این مجموعه در آینده اعلام و اظهار امیدواری كرد كه بین یك تا دو سال آینده این واكسن به بازار عرضه شود. واكسن هاری انسانی در مراحل خوبی از پیشرفت ساخت قرار دارد و به دست محققان ایرانی تولید خواهد شد.
رئیس انستیتو پاستور ایران، یكی دیگر از این واكسن های در دست تولید را پنتاوالان اعلام كرد و گفت: طی قراردادی كه دو ماه پیش در این زمینه منعقد شد، آماده تولید واكسن پنتاوالان ایرانی هستیم.
بیگلری ادامه داد، با برنامه ریزی های انجام شده تا حدود سه سال آینده كار تولید این واكسن به پایان خواهد می رسد و وارد بازار می شود.
وی، واكسن هپاتیت را جز واكسن های تولیدی انستیو پاستور اعلام كرد و گفت: هرچند تولید واكسن از تكنولوژی پیچیده ای برخوردار است، اما ایران توانسته این واكسن را تولید كند .
بیگلری ادامه داد: هرچند سعی می شود نیاز داخل كشور به واكسن هپاتیت برطرف شود، اما گاهی اوقات نیاز سالانه كشور به این واكسن به 10 تا 20 میلیون دوز هم می رسد.

** انستیتو پاستور یكی از فعال ترین مراكز تحقیقاتی كشور است
وی با اشاره به اینكه انستیتو پاستور ایران یكی از فعال ترین و با سابقه ترین مراكز تحقیقاتی كشور است، گفت: قدمت این مركز بسیار بیشتر از سایر مراكز تحقیقاتی در كشور است و توانسته خدمات خوبی به كشور ارائه دهد.
بیگلری به انجام پژوهش و تحقیق در زمینه های مختلف اشاره كرد و گفت: 150 عضو هیات علمی مشغول تحقیق و پژوهش هستند تا نیازهای كشور را برطرف كنند.
وی با اشاره به اینكه فعالیت تحقیقاتی این مجموعه در راستای اشاعه سلامتی و ارتقا سلامت در جامعه است، افزود: این مجموعه با مراكز تحقیقاتی و پژوهشی بین المللی در ارتباط است و ارتباط مستقیمی با انستیتو پاستورهای سایر كشورها دارد.
بیگلری ادامه داد كه انستیتو پاستور ایران بیش از 30 سال است كه وظیفه آموزش نیروهای كارآمد و متعهد حوزه سلامت برخی از رشته ها را بر عهده دارد. حدود 250 دانشجو كه اغلب آنها در مقطع دكترای تخصصی هستند در این مجموعه تربیت می شوند.
انستیتو پاستور ایران مجموعه ای تحقیقاتی، تولیدی و آموزشی است كه با هدف تامین و ارتقا سطح بهداشت و سلامتی جامعه در سال 1299 تاسیس شد.
مراقبت از آب های بهداشت تهران، مبارزه با بیماری طاعون در غرب كشور، تولید برخی از واكسن ها از جمله اقدامات این انستیتو بوده و این مجموعه محلی برای بررسی این موارد و مبارزه با آنها و بیماری های نوپدید است.
پایگاه های اكنلو در همدان و پایگاه دیگری در آمل از مجموعه های انستیتو پاستور ایران هستند كه به فعالیت های علمی و تحقیقاتی مشغول می باشند.
ارائه خدمات تشخیصی و پیشگیری تخصصی در مورد بیماری واگیردار، تولید واكسن، كیت های تشخیصی، پژوهش و تحقیق و آموزش تربیت نیروهای مجرب و كارآمد چهار وظیفه اصلی انستیتو پاستور است كه محققان و مسئولان آنها را دنبال می كنند.
علمی **1201 **1368
خبرنگار: عبدالكریم جبارپور** انتشار: خیراله شفیعی
۰ نفر