۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۲۳
کد خبر: 82824849
T T
۰ نفر

نوسازي 5429 هكتار بافت فرسوده در كرمان

۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۲۳
کد خبر: 82824849
نوسازي 5429 هكتار بافت فرسوده در كرمان

كرمان - ايرنا - معاون هماهنگي امور عمراني استانداري كرمان گفت: 41 شهر از مجموع 71 شهر موجود در اين استان داراي بافت فرسوده به مساحت پنج هزار و 429 هكتار است كه با اجراي طرح بازآفريني شهري نوسازي و بازسازي مي شود.

به گزارش ايرنا سيد مصطفي آيت الهي موسوي روز پنجشنبه در نشست بازآفريني شهري در محل استانداري كرمان افزود: 288 هزار و 125 نفر بر اساس سرشماري سال 85 در بافت هاي فرسوده شهري اين استان ساكن هستند و امروز اين آمار به بيش از 350 هزار نفر رسيده است.
وي تصريح كرد: نسبت جمعيت شهرهاي استان كرمان به فضاي فرسوده 8.44 درصد است و طرح بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده در پنج شهر كرمان، سيرجان، رفسنجان، راور و زرند تكميل و براي اجراي آن پروژه هاي متعددي تعريف و برخي پروژه ها مصوب شده و هم اكنون امكان اجرا دارد.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري كرمان گفت: تاكنون در مجموع اعتبار 6 هزار و 547 ميليارد توماني براي پروژه بازآفريني فضاي شهري و بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده در شهرهاي استان كرمان پيش بيني شده است.
وي افزود: تسهيلات پيش بيني شده توسط رئيس جمهوري (رئيس ستاد بازآفريني فضاي شهري كشور) در كلان شهرها 50 ميليون تومان و 20 ميليون وديعه اسكان موقت در نظر گرفته شده كه براي ساير شهرها 40 ميليون تومان وام ارزان قيمت و 15 ميليون تومان وديعه اسكان موقت در مراحل متفاوت اجراي اين طرح پرداخت مي شود.
آيت الهي موسوي عنوان كرد: پيش بيني لازم در بودجه سال 97 براي ارائه تسهيلات احياي بافت فرسوده با پرداخت تسهيلات دولتي صفر درصد و تسهيلات بانكي با سود 18 درصد درنظر گرفته شده است كه عمليات اجرايي اين طرح قرار بود از امروز با حضور رئيس جمهوري بصورت ويدئو كنفرانس آغاز شود و اين طرح از ابتداي سال 97 بصورت جدي پيگيري خواهد شد.
وي به فعاليت هاي استان كرمان براي اجراي طرح بازآفريني فضاي شهري و بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده اشاره كرد و گفت: تاكنون 17 توسعه گر در استان كرمان براي ورود به اين طرح اعلام آمادگي كرده اند و هماهنگي لازم با سازمان نظام مهندسي ساختمان اين استان براي نظارت و طراحي ساختمان ها انجام شده و اداره كل راه و شهرسازي زمين در اختيار پروژه گذاشته شده است.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري كرمان افزود: همچنين تخفيفاتي براي صدور پروانه ساخت در نظر گرفته شده و در استان كرمان 7.5 ميليارد تومان تخفيف گذاشته است.
وي اظهار كرد: براي احيا بافت فرسوده استان كرمان بر اساس فراخوان در مجموع يكهزار و 450 مترمربع از اراضي فرسوده در رفسنجان شناسايي شده است.
آيت الهي موسوي با بيان اينكه يكهزار و 589 هكتار بافت فرسوده در شهر كرمان وجود دارد گفت: براي توسعه اين شهر بايد تراكم در سطح افزايش يابد زيرا درصورت كاهش تراكم شهري، تاسيسات، خدمات زيربنايي و جمع آوري فاضلاب هزينه فراواني خواهد داشت و در عمل مقدور نخواهد بود.
وي افزود: بايد در محدوده شهرهاي استان كرمان ضمن جلوگيري از افزايش محدوده ها، تراكم مناسب را در داخل شهرها ايجاد كرد و اگر تراكم محدوده شهر كامل شد شهر توسعه مي يابد.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري كرمان بيان كرد: فضاي خالي بسياري در محدوده شهر كرمان وجود دارد و بايد سياست شهري بر گسترش اين شهر به سمت محدوده هاي داخلي آن باشد لذا زمين هاي خالي و منازل مسكوني غيربومي فاقد استحكام بايد احيا شوند و طرح نوسازي بافت فرسوده اجرايي شود.
وي گفت: همچنين در راستاي اهداف طرح بازآفريني شهري و بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده حمايت از پايان نامه هاي دانشگاهي و اجراي 16 دوره براي آموزش دانشگران برگزار شده است.
آيت الهي موسوي افزود: در راستاي طرح بازآفريني شهري و بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده ستادي به رياست رئيس جمهوري تشكيل شده است و بر اين اساس ساختمان هاي ايمن در مجموعه بافت هاي فرسوده شهري ساخته خواهد شد.
وي ادامه داد: همچنين قطعات زمين با تملك دستگاه هاي دولتي، پروانه ساخت و ساز و تاسيسات برق، گاز، آب و تلفن در مجموع يك پكيج به عنوان آورده دولت، جهت ساخت و ساز در اختيار توسعه گران سازنده و سرمايه گذاران قرار مي گيرد.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري كرمان گفت: در مجموع تسهيلات 9 درصد از جمله سهم دولت وامي با بهره صفر درصد و تسهيلات بانكي 18 درصد پيش بيني شده است كه در اختيار توسعه گر قرار مي گيرد.
وي افزود: تمهيدات طرح و مجموعه اقدامات نظام مهندسي نيز در بودجه سنواتي بايد به نحوي باشد كه براي شركت هاي توسعه گر حداقل هزينه را در پي داشته باشد و پس از ساخت و ساز و اتمام اين طرح سهم دولت 50 درصد و سهم توسعه گر نيز حدود 50 درصد مي شود.
آيت الهي موسوي با تاكيد بر اينكه افراد ساكن در بافت هاي فرسوده در نهايت در واحدهاي ايمن ساخته شده مستقر مي شوند اضافه كرد: املاك و ساختمان هاي فرسوده افراد، در ازاي واحدهاي بازسازي شده براي احياي بافت فرسوده و فضاي ناكارآمد شهري، به دولت داده مي شود.
عمليات اجرايي طرح بازآفريني شهري در استان كرمان همزمان با ديگر استان ها بنا بود از امروز با حضور رئيس جمهوري بصورت ويدئو كنفرانس آغاز شود اما بنا به دلايلي به زماني ديگر موكول شد.
در زمينه اجراي اين طرح ستاد استاني و شهرستاني به رياست استاندار كرمان و دبيري مديركل راه و شهرسازي اين استان جلسات متعددي برگزار كرده است و تغييرات در بافت فرسوده در شهرهاي كرمان، سيرجان، رفسنجان، راور و زرند براي اجراي اين طرح ماحصل فعاليت ستادهاي استاني و شهرستاني است.
نشست بازآفريني شهري روز پنجشنبه با حضور معاون هماهنگي امور عمراني استاندار كرمان، مديركل راه و شهرسازي استان و ساير مديران دستگاه ها ازجمله شهرداري، شوراي شهر و فرمانداران در محل سالن پيامبر اعظم استانداري كرمان برگزار شد.
خبرنگار: حامد سالاري ** انتشار: نجمه حسني*
7420/3029