۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۷:۵۷
کد خبر: 82829938
T T
۰ نفر

پیاده رو و خیابان ملك شخصی نیست،هست

۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۷:۵۷
کد خبر: 82829938
پیاده رو و خیابان ملك شخصی نیست،هست

شیراز- ایرنا - پیاده روهای مركز شهرهای بزرگ و كوچك ایران كمابیش درتصرف و اختیار مغازه دارانی است كه كالاهای خود را نمی خواهند در مغازه خود بگذارند و اینك برخی از این مغازه داران خیابان ها را نیز گرفته اند.

برخی از اعضای صنف ها مانند تعویض روغنی ها، سوپرماركت ها،میوه و تره بارفروشان، فروشندگان ماهی و آبزیان و حتی لباس فروش ها با واژگانی همچون پیاده رو، عابران پیاده، حق مردم برای پارك كردن و مانند آن دشمنی و بیگانگی دارند.
یافتن جای پارك كنار خیابان درشهرهای بزرگ به خودی خودمشكل است واین مشكل زمانی به اوج می رسد كه برخی مغازه داران و ادارات و حتی شهروندان با گذاشتن مانع هایی همچون كله قندی پلاستیكی، بشكه قیر، لاستیك های كهنه، مانكن های نیم پوش و سبدهای شیر؛ انسان ترافیك زده را كلافه تر می كنند.
افزایش بی رویه خودروها و ساختار نامناسب خیابان ها و كوچه ها بویژه در شهرهای بزرگ، یافتن جای پارك را به رویا تبدیل كرده كه گاهی قتل هم برای دستیابی به این مكان ها صورت می گیرد.
اقدام بسیاری از مغازه داران و واحدهای اداری برای نصب تابلو، بنر و یا سایر موانع كه مبنای قانونی ندارد و به گفته حقوقدانان و مسئولان مربوط تخلف و جرم است، گلایه شهروندان را درپی داشته است.
كوشش شهروندان در اغلب مواقع برای توقفی كوتاه در خیابان های مركزی شهر با صرف زمان زیاد منجر به یافتن جای پارك مناسب نمی شود زیرا بسیاری از صاحبان واحد های صنفی سطح شهر، واحدهای تجاری،دستگاه های دولتی و... در اقدامی خلاف قانون مبادرت به قرار دادن موانع در خیابان كرده اند و برای خود پاركینگ خصوصی ساخته اند.
اگر شهروندان به این محدوده های فرمانروایی آنان نزدیك شوند با جمله های تكراری پارك نكن، مگر نمی بینی جلو مغازه است، اینجا ارگان دولتی است، حركت كن و ... روبه رو خواهند شد.
افرادی هم كه این جمله ها را می گویند اغلب با حالتی تهاجمی صحبت می كنند و گاهی تیغ هم می كشند كه گویی به ملك شخصی آنها تجاوز شده است.
زمانی كه مسئولان شهری مدام از شهر انسان محور سخن می گویند باید شرایط زندگی افراد پیاده در شهر را با حفظ امنیت آنها تامین كنند در حالی كه پیاده رو كه محل عبور عابر پیاده در شهر است نیز مورد هجوم و تردد موتورسیكلت ها ، پارك خودروها و یا سد معبرهای كسبه و بازاریان است طوری كه در بسیاری از مواقع افراد برای عبورو مرور از پیاده رو به دلیل وجود موانع بسیار دچار مشكل می شوند وباید ادامه مسیر خود را در خیابان بپیمایند كه این امر باعث بروز مشكلاتی برای شهروندان پیاده می شود.

** سد معبر و ایجاد مانع در معابر تجاوز به حقوق شهروندان است
سعید طاهری یكی از شهروندان شیرازی است كه از اشغال بخشی از معابر و خیابان ها توسط كسبه و یا ارگان های خاص گلایه دارد و معتقد است كه خیابان و كوچه ملك شخصی افراد نیست كه به خود اجازه بهره برداری شخصی از آن را می دهند.
او به ایرنا گفت:بسیاری از فروشگاه های سطح شهر چهارپایه های فلزی بزرگی كه بنری برای تبلیغ روی آن نصب شده را در حاشیه خیابان و در برخی موارد نزدیك به وسط خیابان قرارمی دهند كه می تواند جان شهروندان را به خطر بیاندازد و هر لحظه امكان برخورد خودروهای عبوری با آن و وقوع حادثه وجود دارد.
او ادامه داد:در حالت عادی در خیابان های پرتردد مشكل جای پارك و كمبود پاركینگ وجود دارد در صورتی كه بسیاری از واحدهای تجاری نیز مقابل فروشگاه های خود را محصور و به ملك شخصی تبدیل كرده اند و به هیچ شخصی اجازه پارك كردن نمی دهند كه در بسیاری موارد به درگیری لفظی و فیزیكی و حتی ضرب و جرح و یا قتل نیز ختم می شود.

** مانع می سازم پس هستم
مجید صفری یكی از كاسبان شیرازی است كه تابلویی را به ارتفاع حدود 2 متر در خیابان قرار داده است و درباره این اقدام خود به خبرنگار ایرنا می گوید: وضعیت بازار مناسب نیست و این كار را برای افزایش تعداد مشتری و بهتر دیده شدن مغازه ام انجام داده ام.
یكی دیگر از كسبه شیرازی كه موانعی را در مقابل مغازه خود قرار داده تا خودروهای عبوری در این محل پارك نكنند، می گوید: به دلیل كمبود جای پارك خودرو در این خیابان شلوغ ، اگر مشتری قصد خرید از فروشگاه من را داشته باشد و نتواند خودرو خود را پارك كند و یا دوبله پارك كند، جریمه خواهد شد و مشتری می پرد كه با این موانع و ایجاد پاركینگ مخصوص خودم، برخی مشتری های خاص را نگه می دارم تا از من خرید كنند.
وی در برابراین پرسش كه آیا حق دارید چنین موانعی برابر مغازه خود بگذارید،پاسخ ما را با پرسش مواجه می كند كه اگر كارم غیرقانونی است چرا هیچ مسئولی جلو كار من را نگرفته است؟
گویا در اینجا حرف بی حساب، جواب ندارد.

** ایجاد مانع در معابرعمومی و قانون
آتنا علوی وكیل پایه یك دادگستری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: نصب و یا قرار دادن هرگونه مانعی از سوی هر فردی، كسبه، نگهبان ادارات دولتی و... در كنار خیابان ، كوچه ، روبروی مغازه و یا خانه به گونه ای كه از پارك خودروهای دیگر جلوگیری شود ممنوع است و حتی در صورت پیگیری از سوی شهروندان و اشخاص مجازات نیز دارد.
وی افزود:طبق ماده 24 قانون مدنی هیچ كس نمی تواند خیابان و كوچه هایی را كه بن بست نیست در تملك خود در آورد و بر اساس این قانون هیچ شخصی نمی تواند بخشی از كوچه و خیابان را محدود به استفاده شخصی كند و یا موانعی در این محل ها قرار دهد و همچنین تهدید به پنچری و یا اقدام به نصب تابلویی با مضمون ممنوع است بكند و اگر این كار انجام شود می توان از این افراد به دادسرا شكایت كرد چون نقض حقوق شهروندی است.
وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل نبود فرهنگ سازی در این زمینه، اینگونه اقدامات به رویه ای عادی تبدیل شده به گونه ای كه همه شهروندان روزانه با موارد زیادی از این دست مواجه می شوند و چون جمع كثیری از مردم در این مورد اطلاعات كافی ندارند از كنار آن رد می شوند و یا انجام این تخلف را حق قانونی اشخاص می دانند و عده ای هم كه از وجود این قوانین اطلاع دارند به دلیل پرهیز از درگیری لفظی و فیزیكی از حق قانونی خود می گذرند.

** شهرداری و موانع معابر
رئیس اداره تخلفات شهری شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طبق تبصره شش ماده 96 قانون شهرداری ها تمام معابر شهری در اختیار شهرداری ها است و اشخاص نمی توانند هیچ معبری را تصرف كنند و اگر این اقدام در قالب نصب هرگونه مانع ، دكه نگهبانی و...انجام شود شهرداری می تواند نسبت به آزادسازی معبر اقدام و موانع را جمع آوری كند.
شهرام سبزیان فر افزود: تمام كوچه ها ، معابر و خیابان ها، فضاهای سبز شهری و پارك ها ملك عمومی و برای استفاده همه شهروندان است.
وی ادامه داد: بر اساس تبصره یك ماده 55 قانون شهرداری ها سد معبر و اشغال پیاده رو و استفاده غیر مجاز و شخصی این محل نیز غیر مجاز و ممنوع است.
سبزیان فر اضافه كرد:در قانون مدنی قید شده كه تنها در كوچه های بن بست و با رضایت تمام مالكین می توانند برای مسدود كردن آن كوچه و نصب راه بند و گیت اقدام كنند و مجوزهای این كار نیز توسط شهرداری و با استعلام از نیروی انتظامی ، آتش نشانی و خدمات شهری صورت خواهد گرفت.
رئیس اداره تخلفات شهری شهرداری شیراز اضافه كرد: تمام موانعی كه در خیابان ها، كوچه های عمومی و غیر بن بست و معابر شهری نصب شده سد معبر و تخلف است و شهرداری نسبت به جمع آوری آنها اقدام خواهد كرد و اگر شهروندان شیرازی با این موارد روبرو شدند آن را به سامانه اعلام شكایت های مردمی 137 گزارش كنند تا در اسرع وقت نسبت به جمع آوری موانع اقدام شود.
وی بیان كرد: اگر مالكین تجاری، مسكونی و اداری اقدام به ایجاد موانع در پیاده رو و حاشیه خیابان مقابل ملك خود كنند،بر اساس قانون در صورت انجام این تخلف درصورت رخ دادن هرگونه خسارت جانی و مالی برای شهروندان،جبران خسارت وارده بر عهده مالكان ، اشخاص حقیقی و حقوقی است كه موانع را ایجاد كرده اند.
سبزیان فر اظهار كرد: برخی فروشندگان سطح شهر اقدام به نصب و قرار دادن تابلو و بنر در حاشیه خیابان،پیاده رو،تیرچراغ برق، درختان و... می كنند كه تاكنون طی چندین مرحله اداره تخلفات مناطق مختلف شهرداری به این اشخاص اخطار داده و نهایتا اگر واحدهای صنفی نسبت به جمع آوری اقدام نكنند ماموران سد معبر شهرداری اقدام به این كار خواهند كرد.
وی اشاره كرد: جلسات متعددی در چندماه گذشته با مسئولان اتحادیه های صنفی برگزار شده و آنها در این زمینه توجیه شدند كه زیرمجموعه خود را برای بهبود منظر شهر و پاكسازی دید بصری شهروندان و احترام به حقوق قانونی شهروندان آگاه كنند و خودشان این تابلوها را جمع آوری كنند.

** بازهم طرح و نوید
وی ادامه داد: طرح ویژه جمع آوری موانع و پاكسازی شهری كه شامل هرگونه تابلو غیرمجاز و یا سد معبر و... خصوصا در اطراف اماكن تاریخی ، تفریحی و مذهبی شیراز می شود از پنجم اسفند شروع می شود و تا پایان اسفند ماه امسال ادامه خواهد داشت كه شهر شیراز برای حضور گردشگران در ایام عید نوروز آماده شود.
رئیس اداره تخلفات شهرداری شیراز گفت: ساماندهی خودروهای بارفروش در سطح شهر نیز در دستور كار قرار دارد و همچنین توقیف و جمع آوری خودروهای اغذیه فروش خصوصا در مبادی ورودی شهر نیز از ابتدای اسفند آغاز می شود تا دیگر شاهد اینگونه تخلفات غیربهداشتی در شیراز نباشیم.
سبزیان فر افزود: از ابتدای اسفند همچنین خودروهایی كه در حاشیه كوچه و خیابان ها و معابر عمومی رها شده اند توقیف و به پاركینگ انتقال داده می شوند چون منظر شهری را نازیبا می كنند و تهدیداتی را نیز برای شهروندان در پی دارد .
وی اظهار كرد: تلاش خواهیم كرد شرایط محیطی خیابان ها در آستانه سال جدید به گونه ای باشد كه ویژگی های جدید و مطلوبی را شهروندان و گردشگران شاهد باشند و چهره شهر نیز تغییر كند ،هرچند كه نیاز است شهروندان با مشاركت در سامانه 137 به مجموعه شهرداری برای بهبود شرایط كمك و موارد تخلف را گزارش كنند.
اقدامات راهگشا و چاره جویی برای معضل یادشده انجام می شود و منكر آن نیستیم اما مشخص نیست ‌با این همه اقدامات، چرا این رویه غلط همچنان پایدار است؟
9873 / 1876
گزارش از: محمدامین افشارپور* انتشاردهنده:‌غلامرضا مالك زاده
۰ نفر