۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۵۰
کد خبر: 82830170
T T
۰ نفر
نبود رشته كارآفرینی معدن خلاء دانشگاه ها است

همدان - ایرنا - رئیس هیات مدیره انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ایران با بیان اینكه نبود رشته كارآفرینی معدن خلاء موجود دانشگاه ها است خواستار ایجاد این رشته در سطح دانشگاه های كشور شد.

به گزارش ایرنا، مهرداد اكبریان روز سه شنبه در كنگره ملی مهندسی معدن در دانشگاه صنعتی همدان اظهار كرد: دانشگاه ها با وجود جایگاه علمی مناسب، نسبت به بازار كار به ویژه در بخش صنعت و معدن كم توجه هستند.
وی اضافه كرد: تولیدكنندگان بزرگ در اغلب كشورهایی كه در حوزه صنعت و معدن جایگاه ویژه ای دارند، حامی دانشگاه ها می شوند و حتی با هزینه خود دانشگاه احداث كرده و دانشجویانی تربیت می كنند كه تاثیر بسزایی در این بخش داشته باشند.
اكبریان بیان كرد: امروزه اگرچه نظام آموزشی دانشگاه ها نسبت به تعلیم و آموزش های علمی زمین شناسی، اكتشاف، استخراج، فناوری و پرورش نیروهای متخصص اقدام می كنند اما در حوزه كارآفرینی و كارفرمایی معدن فعالیتی نمی شود.
وی افزود: در واقع به موضوع معدن داری توجهی نمی شود و دانش آموختگان در راس كار برای معدن داری مورد توجه قرار نمی گیرند.
وی با بیان اینكه ادامه این رویه در دانشگاه ها اشتباه است، ادامه داد: دانشگاه ها باید با ایجاد این رشته، هنر كارآفرینی بخش معدن را تقویت كنند.
اكبریان با تاكید بر اینكه رشته های صنعت و معدن در دانشگاه ها باید مطابق با بازار كار ایجاد شود، گفت: نیازسنجی بازار كار باید محور اصلی آموزش قرار گیرد.
وی با تمجید از دانشگاه صنعتی همدان در برگزاری این كنگره ملی افزود: در ارتباط بین صنعت و دانشگاه، جای برگزاری چنین كنگره هایی در كشور خالی است.
اكبریان با انتقاد از تصمیم های اجرایی چند دهه اخیر نسبت به ایجاد كارخانه های صنعتی در كشور گفت: اغلب این كارخانه ها كه نیاز مبرم به مواد معدنی دارند، در مناطقی ایجاد شده اند كه ماده معدنی مورد نیاز شناسایی نشده و اكنون با مشكل مواجه هستند.
وی افزود: قبل از احداث اینگونه كارخانه ها ابتدا باید نسبت به شناسایی معادن غنی اقدام شود تا این كارخانه ها در مناطقی ایجاد شوند كه معدن غنی و مطابق با نوع محصول تولیدی كارخانه ها وجود داشته باشد.
وی اظهار كرد: در احداث كارخانه ها باید ذخایر معدنی كشور را ظرفیت سنجی كنیم و نسبت به معدنی كه وجود دارد، كارخانه ای كه مورد نیاز معادن است، احداث شود.
كنگره ملی مهندسی معدن امروز با حضور كارشناسان خبره و دانشجویان این رشته در دانشگاه صنعتی همدان برگزار شد.
این كنگره به مدت 2 روز و با برگزاری نشست های تخصصی ادامه دارد.
7520/2087/2090
خبرنگار: میثم ناصرنژاد** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا