۲۶ بهمن ۱۳۹۶، ۷:۴۷
کد خبر: 82832548
T T
۰ نفر
هنر نه گفتن به اعتياد راهكار گزينش يك زندگي سالم

مهاباد- ايرنا- اگرچه عوامل متعددي چون ناآگاهي، بيكاري و نبود نظارت والدين بر روابط جوانان در گسترش اعتياد به مواد مخدر در جامعه تاثيرگذار بوده اما ناتواني در نه گفتن به درخواست هاي غيرمنطقي دوستان موضوع مهمي به شمار مي رود كه امروزه در جهت پيشگيري از اعتياد مورد تاكيد كارشناسان قرار گرفته است.

به گزارش ايرنا كاهش سن اعتياد، افزايش معتادان به انواع مواد مخدر سنتي و صنعتي، افزايش زنان معتاد با وجود صرف هزينه هاي بسيار براي پيشگيري از اعتياد، زنگ خطر جدي در جامعه اسلامي است و دودمان خانواده ها را به باد مي دهد.
گفت و گو خبرنگار ايرنا با كارشناسان و معتادان مركز ترك اعتياد مهاباد تجربه هاي موثري براي جوانان و افراد در معرض اعتياد به دست مي دهد و بار ديگر راهكارهاي پيشگيري از اعتياد از زبان كارشناسان بازگو مي شود.
كارشناس مسائل اجتماعي معتقد است كه بيشترين عامل گرايش جوانان و نوجوانان به مصرف مواد مخدر از طريق دوستان است.
سيروان بهاردوست بيان كرد: فرد در بيشتر موارد به علت صميميت و رو دربايستي براي اولين بار با پيشنهاد و تعارف دوستان نزديك با مواد مخدر آشنا مي شود.
وي افزود: هنر نه گفتن به دوستان صميمي مي تواند نقش اساسي در پيشگيري از اعتياد جوانان داشته باشد و در اين خصوص بايد آموزش ها و آگاهي هاي لازم به افراد داده شود.
وي ادامه داد: جوانان به عنوان كساني كه در معرض بيشترين خطر ابتلا به اعتياد قرار دارند بايد همواره در ذهن خود دلايل نه گفتن، ضررهاي مصرف مواد به مغز و جسم و تباهي زندگي را مرور كنند.
بهاردوست با تاكيد بر اينكه نه گفتن نشانه قدرت، جرات و گزينش يك زندگي سالم است، اظهار كرد: كمترين كاري كه جوانان زماني كه مورد اصرار و تعارف مواد مخدر قرار گرفتند، بايد انجام دهند اين است كه محل را ترك كنند.
كارشناس مسايل اجتماعي در خصوص نقش خانواده در گرايش فرزندان به مواد مخدر گفت: در محيط خانوادگي ناسالم، نوجوان زودتر از ديگران به دام دوستان منحرف و معتاد مي افتد يا به علت عقده ها، ناكامي و شكست ها براي عضويت و پذيرفته شدن در گروه دوستان به مصرف مواد مخدر روي مي آورد.
وي همچنين در خصوص نظارت والدين به ارتباط جوانان با دوستانشان، افزود: خانواده ها به طور حتم پيگير رفت و آمد فرزندان خود باشند و از ماندن شبانه در كنار دوستان و ميهماني هاي شبانه ممانعت كنند.
بهاردوست اظهار كرد: ارتباط و دوستي با همسالان مبتلا به سوء مصرف مواد و حتي سيگاري، عامل تاثيرگذار در ابتلاي نوجوانان به اعتياد است زيرا معتادان براي گرفتن تأئيد رفتار خود از دوستان، تلاش مي كنند آنان را در مصرف مواد با خود همراه كنند.
يكي از معتادان كمپ مهاباد نيز در خصوص اولين تجربه مصرف مواد مخدر به خبرنگار ايرنا گفت: براي نخستين بار در مراسم عروسي ترياك به من تعارف شد.
اين معتاد 19 ساله افزود: براي لذت بيشتر از مراسم و از روي كنجكاوي و از سر سادگي و ناآگاهي آن را مصرف كردم و به مواد مخدر معتاد شدم.
معتاد جوان با بيان اينكه براي اولين بار و براي ترك اعتياد به كمپ آمده است، گفت: شرايط موجود در كمپ، آموزش و طي مراحل درماني موجب بهبودي من شده است.
معتاد 26 ساله نيز با بيان اينكه دومين بار است كه به كمپ ترك اعتياد مراجعه مي كند، به خبرنگار ايرنا گفت: رفتار مناسب مسئولان اين كمپ با همه بيماران سبب شده است تا معتادان راحت تر با بيماري خود مبارزه كنند و زودتر بهبود يابند.
وي ادامه داد: براي اولين بار در دوران دبيرستان و توسط دوستان با مشروبات الكلي آشنا شدم و پس از آن كم كم به مصرف مواد نيز كشيده شدم.
معتاد ديگر اين كمپ كه در مرحله سم زدايي ترك اعتياد قرار دارد به خبرنگار ايرنا گفت: بيكاري، مشكلات خانوادگي و ازدواج نكردن سبب شد تا از روي ناآگاهي به مواد مخدر پناه ببرم.
معتاد ديگر داراي مدرك فوق ليسانس موسيقي از دانشگاه هاي خارج كشور نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: در 26 سال گذشته در دام مواد مخدر گرفتار بوده ام.
وي كه داراي 2 فرزند دختر و يك فرزند پس بودده و براي سومين بار به كمپ ترك اعتياد مراجعه كرده بود، اظهار كرد: مواد مخدر براي اولين بار به خاطر دندان درد شديد از طرف دوستانم به بنده پيشنهاد شد اما با مصرف مكرر آن معتاد شدم.
معتاد جوان ديگري كه پس از 2 ماه دوري از اعتياد در حال ترك كمپ بود به خبرنگار ايرنا گفت: براي اولين بار در سفر مجردي با دوستان و به خاطر ترس از مسخره شدن تعارف آنان را براي مصرف مواد مخدر قبول كردم.
وي گفت: هر هفته خانواده ام براي ديدن و روند بهبود به كمپ سر مي زنند و اميدوارم هرچه زودتر با ترك اعتياد و با پاكي كامل به زندگي عادي برگردم.
وي با ابراز پشيماني از مصرف مواد مخدر، بيان كرد: جوانان هموطنم بايد از احساس ندامت ما درس بگيرند و هرگز تعارف مصرف مواد را از هيچ كس قبول نكنند چون مواد مخدر زندگي را تباه مي كند.
يك معتاد بهبود يافته با بيش از هفت سال پاكي به خبرنگار ايرنا گفت: مسئولان همچنان كه در زمان ترك همراه بيماران هستند پس از پاك شدن معتادان نيز آنان را مورد حمايت خود قرار دهند.
حيدر داداش زاده با بيان اينكه بيكاري در گرايش دوباره به اعتياد نقش اساسي دارد، گفت: معتاداني كه مهارت هاي فني مانند خياطي، رانندگي، قالي بافي و ديگر حرفه ها را دارند بايد بيش از پيش مورد توجه مسئولان قرار بگيرند.
مسئول مركز يكي از كمپ هاي ترك اعتياد آذربايجان غربي نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: سالانه 400 نفر در اين مركز، اعتياد خود را كنار مي گذارند و پاك مي شوند.
'فرعان قاسمي' اظهار كرد: متاسفانه برخي از ايين افراد پس از ترك، دوباره در دام اعتياد گرفتار مي شوند و به كمپ باز مي گردند.
وي همچنين با اشاره به نحوه پذيرش معتادان در كمپ ترك اعتياد، گفت: پس از مراجعه معتادان و ارائه معرفي نامه از اداره بهزيستي معاينه هاي اوليه و بررسي ميزان آلودگي شخص به مواد مخدر، پذيرش در صورت داشتن شرايط نگهداري انجام مي شود.
قاسمي با بيان اينكه همه افراد مراجعه كننده نيازي به اقامت در كمپ را ندارند، اظهار كرد: افرادي كه در مراحل ابتدايي بيماري و معتاد شدن به مواد روانگردان هستند از لحاظ رواني كمپ براي آنان مفيد نيست و در نتيجه بصورت درمان سرپايي به مراكز درماني معرفي مي شوند.
وي همچنين در خصوص مدت دوره هاي ترك اعتياد گفت: بستگي به شرايط بيماران، ميزان آلودگي و ماده مصرفي و همت بيماران دارد اما بطور متوسط حدود سه ماه طول مي كشد.
وي همچنين در خصوص هزينه دوره نگهداري در كمپ، افزود: شهريه سه ماهه دوره هاي ترك اعتياد بر اساس توانايي مالي و شرايط خانوادگي فرد معتاد مختلف بوده و بطور متوسط براي هر نفر پنج ميليون ريال است.
وي ادامه داد: در سه ماه گذشته حدود 50 نفر كه خواهان ترك اعتياد بودند به علت مشكلات مالي بصورت رايگان از خدمات اين مركز استفاده كردند.
قاسمي با اشاره به اينكه ظرفيت كمپ مهاباد 60 نفر است، اظهار كرد: 50 نفر در بخش مرحله بهبودي و هشت نفر نيز در مرحله سم زدايي در اين كمپ خدمات دريافت مي كنند.
قاسمي با اشاره به سطح تحصيلات بيماران حاضر در كمپ، اظهار كرد: بيش از 80 درصد معتادان تحصيلات زير ديپلم و سيكل دارند اما در بين آنان پنج ليسانس و يك فوق ليسانس نيز وجود دارد كه نشان مي دهد افراد داراي تحصيلات كمتر بيشتر در دام اعتياد گرفتار مي شوند.
وي در خصوص برنامه هاي روزانه كمپ براي بيماران، اظهار كرد: برنامه هاي ورزشي، تفريحي، وعده هاي غذايي، كلاس هاي روانشناسي، آموزشي و آموزش هاي اميد به زندگي در طول هفته برگزار مي شود كه در بالا بردن روحيه بيماران بسيار تاثير گذار است.
قاسمي با اشاره به اينكه ورود و خروج بيماران، كاركنان و ملاقاتي هاي آنان بطور كامل كنترل مي شود، گفت: كل محوطه و داخل آسايشگاه كمپ مجهز به دوربين مدار بسته است و در صورت مشاهده هرگونه سوء استفاده احتمالي اقدامات متناسب با آن انجام مي شود.
رئيس اداره بهزيستي مهاباد نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: ساخت كمپ هاي ترك اعتياد بر اساس ابلاغيه سازمان مبارزه با مواد مخدر به بخش خصوصي داده شده و بر اين اساس در شهرستان مهاباد نيز امسال 2 مجوز ساخت كمپ ترك اعتياد صادر شده است.
'مهران يوسفي' با بيان اينكه شرح وظايف كمپ هاي ترك اعتياد از طرف سازمان مبارزه با مواد مخدر صادر مي شود، اظهار كرد: نحوه پذيرش معتادان، مبلغ شهريه كمپ ها، معاينات اوليه شامل آزمايش اعتياد، نوع ماده مصرفي، ميزان آلودگي و مسائل بهداشتي مانند ابتلا به HIV و هپاتيت در آن مشخص شده است.
يوسفي با اشاره به اينكه طول دوره كمپ با مراحل جذب، سم زدايي و بهبود 3 ماهه است، اظهار كرد: كارشناسان اداره بهزيستي بصورت سرزده و در ماه حداقل 2 بار به محل كمپ هاي ترك اعتياد مراجعه مي كنند و گزارش هاي دريافتي را به اداره بهزيستي انتقال مي دهند كه خوشبختانه تاكنون مشكل خاصي مشاهده نشده است.
معاون استاندار آذربايجان غربي و فرماندار ويژه شهرستان مهاباد نيز در حاشيه بازديد از كمپ هاي اين شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: همه بايد اعم از مسئولان، بنيان گذاران كمپ و به خصوص بيماران تلاش كنند تا اعتياد روز به روز كم رنگ تر شود و معتادان با سلامت كامل به آغوش جامعه و خانواده برگردند.
ايرج شجاعي با بيان اينكه بيكاري يكي از عوامل اصلي گرايش به مواد مخدر است، گفت: براي معتاداني كه پاك شده اند حمايت هاي لازم از جمله آموزش هاي فني و حرفه اي و اعطاي تسهيلات با درصد پائين صورت مي گيرد.
وي با تاكيد بر اينكه معتادان بيمار هستند و كمك به بهبود آنان و بازگشت به آغوش جامعه ضروري است، گفت: خدمت در كمپ هاي ترك اعتياد براي كمك به جوانان و سرپرست خانوار براي بازگشت به زندگي بسيار ارزشمند است.
وي ادامه داد: امسال حدود 80 نفر معتاد متجاهر از سطح شهر مهاباد جمع آوري و به مراكز درماني، كمپ هاي ترك اعتياد و مركز دي.سي.آي انتقال دادند شدند تا پس از بهبودي كامل دوباره به جامعه برگردند.
شجاعي با اشاره به اينكه جامعه در تداوم پاك بودن بيماران بهبود يافته نقش مهم دارد، گفت: برخي از خانواده، فرزندان معتادشان را طرد مي كنند اما رها كردن آنان بحال خود سبب مي شود دوباره به سمت مواد مخدر گرايش پيدا كنند.
به گزارش ايرنا مهاباد با 237 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي قرار دارد و داراي 2 كمپ ماده 15 ترك اعتياد و يك مركز ان.آي.سي(گرمخانه) است.
3093/3072
** گزارش: پيمان پاكزاد ** انتشار: عليرضا فولادي