۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82838124
T T
۰ نفر
رقابت دو همسايه بزرگ، اين بار براي تصاحب بازار سهام بنگلادش

دهلي نو – ايرنا – هند و چين به عنوان دوقدرت بزرگ آسيا با تاريخچه اي طولاني از چالش ها، اكنون براي گسترش حوزه نفوذ خود در منطقه جنوب شرق اين قاره از طريق تسلط بر بورس بنگلادش، به عرصه جديدي از رقابت وارد شده اند.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا به نقل از وبگاه خبري 'فايننشال تايمز'؛ در حال حاضر شركت هاي هندي و چيني براي تصاحب 25 درصد از سهام بورس اصلي بنگلادش كه «داكا» ناميده مي شود، با يكديگر رقابت تنگاتنگي را شروع كرده اند.
كنسرسيوم بورس هاي شانگهاي و شنزن چين، پيشنهاد خريد هر سهم از اين بورس را به مبلغ 0.26 دلار به بنگلادش داده اند، در حاليكه رقم پيشنهادي بورس ملي هند، به مراتب كمتر از اين ميزان است.
اما هندي ها براي فرار از ناكامي در مقابل چين، در حال رايزني با مقامات بنگلادشي براي جلب نظر آنها هستند و اين نكته را خاطرنشان كرده اند كه هدف از سرمايه گذاري چين در بورس داكا، افزايش قدرت سياسي پكن در منطقه جنوب آسيا و نه فعاليت هاي اقتصادي است.
پيش از اين پكن، موفق به سرمايه گذاري در نپال و ميانمار شده است و اگر اين بار هم در مزايده فروش سهام بورس بنگلادش موفق شود، طبيعتا به سلطه بيشتر چين در منطقه جنوب آسيا كمك شايان توجهي مي كند.
به همين خاطر است كه رقابت بر سر تصاحب سهام بورس «داكا» بنگلادش، به عرصه رقابت سياسي جديدي براي هند تبديل شده است. دهلي نو به طور كلي از نفوذ قدرت چين و سرمايه گذاري هاي گسترده آن در كشورهاي همسايه خود نگران است. اين موضوع در هفته جاري با امضاء چندين سند همكاري ميان نپال و چين شدت پيدا كرده است كه مي تواند پايان سلطه هند بر بازار نپال باشد.
بر همين اساس، بنگلادش براي دهلي نو از اهميت به سزايي بر خوردار است، چرا كه مرزهاي طولاني اين دو كشور مي تواند راهي براي نفوذ و گسترش بازار هند به همسايگان شرقي خود باشد.
بر پايه اين گزارش، بورس بنگلادش به دليل قيمت پيشنهادي بالاي چيني ها در حال بررسي پيشنهاد آن است و از طرفي هم روابط خوب دهلي نو و داكا، باعث شده است كه مقامات هندي با طرف بنگلادشي براي منصرف كردن آنها، لابي كنند.
پكن در سال هاي اخير با نفوذ و سرمايه گذاري در كشورهايي مانند سريلانكا، مالديو و نپال كه به طورسنتي حياط خلوت هند حساب مي شوند، منافع اقتصادي و سياسي اين ابرقدرت آسيايي را به چالش كشيده است.
آساق**1424**1486**