۲ اسفند ۱۳۹۶، ۸:۵۱
کد خبر: 82838749
T T
۰ نفر
ابهام هاي پايان ناپذير پرواز ناتمام تهران - ياسوج

تهران- ايرنا- روزنامه ايران در گفت وگويي با مسوولان سازمان هواپيمايي كشور نوشت: سه روز از حادثه سقوط هواپيما مي‌گذرد و هر روز ابهامات آن بيشتر مي‌شود. صحبت‌هاي مقامات مسئول نيز، از زاويه‌هاي مبهم اين حادثه كم نمي‌كند و آنها نيز اعلام اطلاعات موثق را به پيدا شدن جعبه سياه موكول كرده‌اند.

در ادامه مي خوانيم: با اين حال اطلاعاتي كه روز گذشته با پيگيري‌هاي مكرر از سازمان هواپيمايي به دست آمد، نشان مي‌دهد كه هواپيماي ATR شركت آسمان ساعت 8:05 دقيقه از فرودگاه مهرآباد پرواز كرده و آخرين تماس خلبان با برج مراقبت ياسوج نيز در ساعت 9:30 دقيقه برقرار شده است. همچنين بر اساس اعلام مسئولان سازمان هواپيمايي از نظر شرايط جوي مشكلي وجود نداشته و تاكنون نيز اطلاعاتي مبني بر نقص فني هواپيما به دست نيامده است.

** هواي براي پرواز مناسب بود؟
رضايي فر، مدير كل بررسي سوانح و حوادث سازمان هواپيمايي كشوري است كه رياست كميسيون بررسي سانحه سقوط هواپيمايي تهران – ياسوج را نيز بر عهده دارد. او در گفت‌و‌گو با روزنامه ايران درباره شائبه صدور اجازه پرواز با وجود شرايط جوي نامناسب گفت:«در حال جمع‌آوري اطلاعات هستيم. گروه تخصصي هواشناسي داريم كه تمام اطلاعات را دريافت و موضوع را بررسي مي‌كند. اين مسأله نيز بايد در گزارش تخصصي بيايد. اما الان شاهدي نداريم كه اثبات كنيم پرواز نبايد انجام مي‌شده است. خلبان اطلاعات وضعيت هوا را گرفته و بر اساس آن پرواز كرده است.»

او ادامه مي‌دهد: «در 12 ماه سال شايد تنها طي 3 ماه پديده خاصي نداشته باشيم. در حال حاضر گزارش هواشناسي با گزارش هواي موجود با هم مي‌خواند. خلبان از پديده جوي خبر داشت، اين پديده هم اگر رويه‌هاي استاندارد رعايت شود، مشكلي براي پرواز ندارد. در كل اين خلبان حدود 400 بار با همين هواپيما به محدوده كوهستاني ياسوج پرواز داشته است. وزير هم در همين شرايط پرواز داشته و مسأله خاصي وجود نداشته كه پرواز صورت نگيرد.»

مرتضي دهقان، معاون هوانوردي سازمان هواپيمايي كشور نيز در اين مورد به «ايران» گفت: «قبل از پرواز خلبان را درباره هواي مبدأ و مقصد توجيه مي‌كنند. پرواز تهران-ياسوج در هواي خوبي بوده است. شرايط غيرنرمالي از قبل وجود نداشته و پرواز مثل روال قبل انجام شده است. كارگروه‌هاي مختلفي وجود دارد كه به اين موارد مي‌پردازد، ولي مي‌توان گفت وضعيت هوا مناسب بوده است. هنوز علت سانحه مشخص نيست و بعد از اينكه تمام عوامل جمع‌آوري و مستند شد و اطلاعات جعبه سياه پياده‌سازي شد، مي‌توان اظهار نظر قطعي داشت.»

** پرواز با ATR در كوهستان منطقي است؟
هواپيماهاي ATR براي مسافت‌هاي كوتاه و شهرهاي كوچك مناسب پرواز هستند اما براي پرواز در كوهستان اما و اگرهايي وجود دارد. برخي بررسي‌ها حاكي از آن است كه اين نوع هواپيماها نمي‌توانند در ارتفاع بالا پرواز كنند و به همين دليل براي محدوده كوهستاني مناسب نيستند.

رضايي فر، رئيس كميسيون بررسي سانحه سقوط هواپيماي تهران-ياسوج درباره اين شائبه نيز مي‌گويد:«اي تي آر براي فرودگاه‌هاي كوچك استفاده مي‌شود. هر هواپيما يك محدوديت عملياتي دارد، اين از وظايف خود شركت هواپيمايي است كه محدوده را مشخص كند. شركت محدوديت عملياتي هواپيما و فرودگاه را نگاه مي‌كند، خلبان نيز محدوديت‌ها را در نظر مي‌گيرد و براي انجام پرواز تصميم مي‌گيرد. ATR ناوگان گسترده‌اي در كل دنيا دارد كه پرواز آن مي‌تواند در مناطق سرد و كوهستاني هم باشد. آخرين سانحه‌ اي تي آر كه خاطرم هست، در كوه‌هاي هيماليا اتفاق افتاد؛ پس يعني در منطقه كوهستاني هم پرواز كرده است.»

** نقص فني و پارادوكس تماس‌هاي مسافران
ساعت تماس برخي مسافران با خانواده هايشان كه از سوي وزير ارتباطات نيز تأييد شد و همچنين تطابق آن با ساعت‌هاي اعلام شده از نظر محو شدن هواپيما از رادار، يكي از مبهم‌ترين معماهاي سه روز گذشته بوده است. رضايي فر در اين باره نيز چنين به «ايران» توضيح مي‌دهد: «اين اطلاعات چندان مطمئن نيست. ساعت 8:05 دقيقه پرواز انجام شده و 9:30 دقيقه آخرين مكالمه بوده است. طي 1 ساعت و 25 دقيقه مكالمه داريم. تماس مسافران نيز در همين ساعت صورت گرفته است. معلوم نيست سقوط هواپيما همان زمان 9:30 اتفاق افتاده يا حتي چند دقيقه بعد از آن نيز پرواز داشته است.» با توجه به برقرار شدن تماس‌هاي موبايلي، شائبه‌اي مطرح مي‌شود كه هواپيما در نزديكي زمين قرار داشته است.

مدير كل بررسي سوانح و حوادث سازمان هواپيمايي كشور در اين باره نيز مي‌گويد:«ارتفاع پرواز بايد حداقل در 17 هزار پا مي‌بود، اما اينكه هواپيما با كوه برخورد كرده نشان مي‌دهد كه ارتفاع پايين‌تر بوده است. جايي كه برخورد اتفاق افتاده، 13 هزار پا، يعني بالاي 4 هزار متر است و همين هم ارتفاع بالايي به حساب مي‌آيد، نمي‌دانيم چطور تماس برقرار شده است.»

دهقان، معاون هوانوردي سازمان هواپيمايي نيز در اين مورد با تكرار همان ساعت‌ها مي‌گويد:«بسته به ارتفاعات و عوارض طبيعي زماني و آنتن‌هايي كه در بعضي نواحي كوهستاني وصل است، ممكن است كه تماس برقرار شود. در حال حاضر، شائبه اين است كه بعد از سقوط هواپيما امكان تماس برقرار بوده كه با توجه به ساعت‌هاي اعلام شده درباره پرواز و آخرين تماس خلبان، آن هم در همين محدوده پرواز انجام شده است.» دهقان درباره محتواي صحبت با برج مراقبت نيز مي‌گويد:«هيچ صحبتي كه شواهدي از مشكل يا امكان سقوط داشته باشد، مطرح نشده و تنها مكالمات روتين و گرفتن اطلاعات فرودگاه بوده است.» پرواز، با وجود نقص فني يكي ديگر از شائبه‌ها بود كه معاون هوانوردي سازمان هواپيمايي درباره آن نيز مي‌گويد: «هر وسيله پرنده يا نقليه‌اي مي‌تواند نقص فني داشته باشد ولي طبق چك ليست‌ها اين نواقص فني برطرف مي‌شود. تا زماني كه برطرف نشود، بخش فني هواپيما اجازه پرواز نمي‌دهد. تا امروز، هيچ شواهدي كه تا زمان پرواز نقص فني وجود داشته، به دست نيامده است. بعد از اينكه جعبه سياه پيدا شد، به اين سؤالات مي‌توان پاسخ داد.»

** توسعه فرودگاه ياسوج
علي عابدزاده رئيس سازمان هواپيمايي روز گذشته در نشست خبري اعلام كرد: «هواپيماي تهران - ياسوج مجهز به سيستم ELT بوده اما علت عمل نكردن آن مشخص نيست. ELT به اين صورت است كه اگر هواپيما دچار سانحه شد، محل آن را مشخص مي‌كند.» سيستم ELT دستگاهي است كه وقتي هواپيمايي دچار سانحه مي‌شود، فعال شده و موقعيت مكاني هواپيما را به ماهواره‌ها اعلام مي‌كند و هواپيماي ATR مجهز به اين سيستم بوده و قرارداد ما با ماهواره‌هاي تركيه بوده است.

عابدزاده همچنين گفت: «جعبه سياهي كه روي هواپيما نصب است بسيار مدرن بوده و دسترسي به اپليكيشني كه بتواند آن را تعريف كند ساده است. تيمي از كشور سازنده هواپيما (فرانسه) براي بازخواني جعبه سياه به ما كمك خواهند كرد.»

در اين نشست مهابادي، مديرعامل شركت فرودگاه‌ها نيز اعلام كرد برخي اطلاعات منتشر شده از فرودگاه ياسوج كذب است و درباره توسعه اين فرودگاه نيز گفت:«اين فرودگاه در سه سال گذشته كيفيت و ايمني خدمات را افزايش داده است. فرودگاه ياسوج بواسطه موقعيت جغرافيايي كه در آن قرار دارد، يكي از فرودگاه‌هاي خاص است. هم در حوزه آسمان و هم ناوبري اعتبارات سنگيني در دو سال گذشته درنظر گرفته شده و حدود ٣٠ميليارد تومان نيز براي توسعه اين فرودگاه هزينه شده است. حدود6٠٠متر باند فرودگاه را افزايش داديم و ١١مانع پروازي را رفع كرديم. حدود ١٠٠٨متر باند را آزاد كرديم و طول باند را از ٢6٠٠متر به ٣٢٠٠متر افزايش داديم. اين فرودگاه فلايت چك شده است. سيستم لايتينگ را در اين فرودگاه نصب كرديم و فرودگاه شب پرواز شده است و حداكثر كار را براي ارتقاي ايمني اين فرودگاه انجام داده‌ايم.»

*منبع: روزنامه ايران؛ 1396،12،2
**گروه اطلاع رساني**1699**2002