۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۰۴
کد خبر: 82838838
T T
۰ نفر
آيت الله مكارم شيرازي: مجالس فاطميه، تنها به ذكر مصائب محدود نشود

قم - ايرنا - آيت الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع تقليد گفت: مجالس ايام فاطميه با عظمت برگزار شد، اما نبايد در اين مجالس، تنها به ذكر مصائب وارد شده به حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت.

به گزارش ايرنا، وي روز چهارشنبه در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، بيان كرد: بيان مصيبت ها و مظلوميت هاي حضرت فاطمه(س) به تنهايي كافي نيست، بلكه بايد به فضائل آن حضرت نيز توجه شود و آن را بيان كرد.
وي ادامه داد: آن حضرت در خطبه فدكيه شجاعت خود را به نمايش گذاشتند؛ خانمي 18 ساله با آن همه غم و مصيبت در برابر مردم اين گونه بايستد و با تسلط سخنان خود را بيان كند، نشان از شجاعت بالاي ايشان دارد.
آيت الله مكارم گفت: خطبه فدكيه از جامعيت بسيار بالايي برخوردار است و حضرت زهرا(س) با آن كه مصيبت هاي فراواني ديده بودند، در يك خطبه اصول و فروع دين اسلام را جمع و براي مردم بيان كردند.
وي افزود: فضيلت ديگري كه از حضرت فاطمه زهرا(س) در خطبه فدكيه مشاهده مي شود، فصاحت و بلاغت بالاي اين خطبه است، به نحوي كه تمام افراد مسلط به ادبيات عرب شكوه اين خطبه را تاييد مي كنند.
اين مرجع تقليد گفت: بايد در كنار ذكر مصيبت و مظلوميت حضرت فاطمه زهرا(س) اين پيام ها و درس ها را در مجالس فاطميه بيان كرد.
آيت الله مكارم شيرازي ادامه داد: حالت هاي رفتاري حضرت زهرا(س) و درس هاي كه در زندگي ايشان است بايد براي مردم بيان شود، برخي به اين مسائل توجه ندارند در حالي كه تمام اين نكات براي همه درس است؛ گفته مي شود زماني كه حضرت فاطمه(س) به محراب مي ايستادند، نور عبادت ايشان به آسمان ها مي رفت؛ مردم بايد با عظمت حضرت زهرا(س) آشنا شوند.
خطبه فدكيه ازجمله ‌خطبه‌ هاي ‌مشهوري‌ است ‌كه ‌با سندهاي ‌معتبر از حضرت زهرا(س) روايت‌ شده‌ است. هنگامي كه خبر غصب فدك به حضرت صديقه كبري رسيد، لباس به تن كرده و چادر بر سر نهاد و با گروهي از زنان اقوام و خدمتكاران خود به سوي مسجد روانه شد، در حالي كه راه رفتن او همانند راه رفتن پيامبر خدا(ص) بود، به مسجد پيامبر(ص) در آمدند و خطبه اي كه بعدها به خطبه فدكيه مشهور شد، را قرائت كردند.
حضرت فاطمه (س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز 20 جمادي الثاني در مكه و در خانه حضرت محمد(ص) پيامبر اسلام و حضرت خديجه (س) به دنيا آمد. نام مبارك آن حضرت، فاطمه است و از براي ايشان القاب و صفات متعددي همچون زهرا، صديقه، طاهره، مباركه، بتول، راضيه و مرضيه نيز ذكر شده است. ام الحسين، ام الحسن، ام الائمه و ام ابيها از جمله كنيه هاي اين بانوي مطهر اسلام است.
سراسر زندگاني صديقه طاهره(س)، مملو از مكارم اخلاق و رفتارهاي نمونه و انساني است، ايشان با امام علي(ع) پيشواي اول شيعيان ازدواج كرد و در تمام برهه هاي حساس زندگي در كنار امام اول شيعيان بود و از او حمايت مي كرد، ايشان در همسرداري و مهر مادري الگوي جهانيان است.
حضرت فاطمه زهرا(س) در حالي كه از عمر مباركش 18 سال بيشتر نمي گذشت، بر اثر حوادث ناشي از هجوم به خانه ايشان، به روايتي در 13 جمادي الاول سال 11 هجري قمري و بنابر روايتي ديگر در سوم جمادي الثاني سال 11 هجري قمري به شهادت رسيد.
7405/ 1175