۲۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۰
کد خبرنگار: 5302
کد خبر: 85323946
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حیای فاطمی، خاستگاه حیات ایمن جامعه همراه با کنشگری زنان است

قم - ایرنا - استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران گفت: الگوسازی از حیای حضرت فاطمه زهرا(س) پیش درآمدی است برای ایجاد حیات ایمن و گسترش عافیت در جامعه با محوریت فعالیت و کنشگری زنان که این صف والای حیای ایشان نباید تنها برای بانوان تعریف شود.

بانو مجتهده "معصومه گلگیری" روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه حیا برابر است با حیات ایمن و سلامتی و عافیت جامعه و مردمان جوامع، بیان کرد: حیا از جمله صفات افضل و ویژه ی بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه الزهرا (س) است که این ویژگی با خود نوعیشش زندگی سالم را به همراه می آورد.

به گفته وی، اگر جوامع خواهان کسب و جذب سلامت و عافیت در همه زمینه های فردی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستند و همچنین ضمانتی برای عافیت کنش ها و کنشگران عرصه های گوناگون طلب می کنند، باید به بازتعریف تمامی عرصه ها بر مبنای وجه ممیز حیای حضرت فاطمه زهرا(س) بپردازند.

وی تاکید کرد که به یقین اگر حیا، عفت و حجاب با جسم و روح زنان و مردان جامعه عجین شود و در همه جنبه های زندگی خود به خصوص در زمینه برقراری ارتباط با دیگران به ویژه ارتباط با نامحرم، این ویژگی های را پیاده کنند، سلامت و عافیت جامعه تضمین شده خواهد بود.

حیا، عفت‌ ‌و حجاب حضرت زهرا(س) در کنار مقام علمی و فعالیت های سیاسی ایشان، پاسخ کوبنده و دندان شکنی برای غربی‌ها و به اصطلاح آزادی خواهانی باشد که به بهانه حمایت از زنان، خواهان حذف حجاب و عفت و در نتیجه ‌دین و اسلام هستند.

گلگیری تصریح کرد: حیا، عفت‌ ‌و حجاب حضرت زهرا(س) در کنار مقام علمی و فعالیت های سیاسی ایشان، پاسخ کوبنده و دندان شکنی برای غربی‌ها و به اصطلاح آزادی خواهانی است که به بهانه حمایت از زنان، خواهان حذف حجاب و عفت و در نتیجه ‌دین و اسلام هستند.

وی یادآور شد: همان کسانی که حیا و حجاب زنان را مانعی برای تحقق اهداف استثمارگرانه خود می دانند، نمی خواهند که دختر رسول الله به عنوان الگوی زنان جامعه معرفی باشد چرا که ایشان تنها به خانه داری مشغول نبود و در کنار نقش همسری و مادری خود، دارای کنش های مختلف در عرصه اجتماع با حفظ ویژگی های حیا، عفت و حجاب بود.

ضرورت تجزیه و تحلیل خطبه فدکیه و ارایه الگوهای رفتاری حضرت

وی افزود: خطبه فدکیه یکی از تأثیرگذارترین نقش‌آفرینی های سیاسی فاطمه(س) در دوره‌ی کوتاه زندگانی ایشان است که جنبه های مهم این خطبه، باید توسط کارشناسان مجرب مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرارگیرد.

به گفته این کارشناس مذهبی، نتیجه ی کاوش و بررسی خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)، باید استخراج و ارایه یک الگوی کامل و جامع و کاربردی در زمینه های مختلف زندگی بشر باشد که نه تنها بانوان بلکه تمام افراد جامعه بتوانند با مراجعه به آن، سبک زندگی اسلامی را به خوبی دریابند و در زندگی خود به کار بگیرند.

خطبه فدکیه و گوشزدی به آسیب های جامعه بدون ولی و امام است

خطبه‌ی فدکیه شماری از آسیب‌های جامعه عاری از ولی را به همگان گوشزد می‌کند که این امر امروزه باید مورد توجه افرادی قرار گیرد که خواهان جامعه ای سالم هستند.

وی با اشاره به اینکه زهرای مرضیه، جامعه اسلامی بدون ولی و امام را دچار معضلات و آسیب‌های فراوانی می داند، گفت: خطبه‌ی فدکیه شماری از مشکلات و آسیب‌های جامعه عاری از ولی را به همگان گوشزد می‌کند که این امر در عصر حاضر به عنوان یک امر بسیار مهمی است که باید مورد توجه افرادی قرار گیرد که خواهان جامعه ای سالم هستند.

وی به دوران بهره کشی از زن در غرب و در مقابل ارزش و جایگاه زن در اسلام اشاره و بیان کرد: منع و نفی بهره کشی از زن در دین مبین اسلام، زمینه‌ساز شناخت بسیاری از جایگاه رفیع زن در این دین الهی شده است و این شناخت، انسان های بیشماری را به دروازه های اسلام نزدیک کرده است و زمانی که امام زمان(عج)جهانیان را مخاطب قرار دهند، همه آن ها به اسلام می‌گروند.

وی با بیان اینکه حجاب پیش از اسلام در همه جوامع حتی در میان مشرکان وجود داشته است، گفت: اسلام، حجاب را نیاورده است، حجاب به ویژه در میان زنان اشراف به صورت شدید اجرا می‌شد، اسلام فقط حجاب را تأیید و تصحیح کرده است.

حیای فاطمی، خواستگاه حیات ایمن جامعه همراه با کنشگری زنان است

وقار حضرت فاطمه(س) با پوشیدگی، الگویی در تضمین سلامت بانوان برای حضور در جامعه است

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه وقار حضرت فاطمه(س) با پوشیدگی، الگویی در تضمین سلامت بانوان برای حضور در جامعه است، افزود: در دنیا خیلی دروغ می‌گویند، اما دنیا روز به روز به سوی گرایش به اسلام در حرکت است، هرچند نباید از موریانه‌های داخلی غافل بود.

بانو مجتهده گل گیری با اشاره به اینکه وقار زن در پوشیدگی است، تصریح کرد: حجاب در اسلام، حکم تأسیسی نیست، بلکه دین اسلام، حجابی را که در جوامع بوده، امضا و تصحیح کرده است.

الزام حجاب در اسلام پس از تشکیل حکومت نبوی در مدینه

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران افزود: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله ۱۳ سال در مکه بودند و نامی از حجاب نیاوردند، اما وقتی حکومت اسلامی را تشکیل دادند، پس از مدتی مسئله حجاب مطرح شد.

وی ادامه داد: خداوند در سوره احزاب فرموده است: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا؛ ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌های خود را بر خود فروتر گیرند این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است.

حضرت فاطمه(س) دختر رسول خدا است که سراسر زندگانی اش، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی بود، ایشان با امام علی(ع) پیشوای اول در روز ۲۰ جمادی‌الثانی در مکه و در خانه حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام و حضرت خدیجه(س) چشم به جهان گشود . در دامن‌ پاک حضرت فاطمه(س)، ۲ امام بزرگوار و ۲ شخصیت ممتاز عالم بشری، امام حسن مجتبی(ع) مظهر حلم و وقار و امام حسین(ع) سرور شهیدان تربیت یافتند و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشیدند و نیز حضرت زینب کبری(س) حماسه‌ساز روز عاشورا که پیام حسینی و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد.

سرانجام حضرت فاطمه زهرا(س) بر اثر شدت ضربات و لطماتی که به سبب حمایت از ولایت بر وی وارد گشت بیمار و درحالی‌که از عمر مبارکش ۱۸ سال بیشتر نمی‌گذشت، به روایتی در ۱۳ جمادی‌الاول سال ۱۱ هجری‌قمری و بنا بر روایتی دیگر در سوم جمادی‌الثانی همان سال به شهادت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha