۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۴۱
کد خبر: 82839167
T T
۰ نفر
صنايع دستي به طور بنيادين متحول مي شود

تهران - ايرنا - معاون صنايع ‌دستي و هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: طرح حمايت از هنرمندان، استادكاران و فعالان صنايع‌دستي، تحولي بنيادين در قوانين اين حوزه ايجاد مي‌كند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا از سازمان ميراث فرهنگي، بهمن نامور مطلق با اعلام خبر تصويب طرح حمايت از هنرمندان، استادكاران و فعالان صنايع‌دستي در مجلس شوراي اسلامي گفت: اين طرح در سال 94 با درخواست هنرمندان و مديران حوزه صنايع‌دستي به مجلس شوراي اسلامي ارائه شد.
وي تصريح كرد: پس از ارائه طرح، جلسات متعددي با اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، با پايان دوره نهم مجلس و انتخابات دوره دهم، وقفه‌اي در پيگيري اين طرح افتاد و پس از آن پيگيري‌ها دوباره آغاز شد.
معاون صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي افزود: اين طرح را كه در 14 ماده تدوين و ارائه شده است مي‌توان مهمترين اتفاق حوزه صنايع‌دستي در دهه اخير دانست، زيرا اين حوزه بيش از هر چيز از كمبود قوانين رنج مي‌برد و هيچ‌گاه طرح جامعي در بخش صنايع‌دستي وجود نداشت.
نامور مطلق اضافه كرد: طرح حمايت از هنرمندان، استادكاران و فعالان صنايع‌دستي بخش بزرگي از فقدان قوانين در اين بخش را جبران مي‌كند، اختيارات حوزه صنايع‌دستي را افزايش مي‌دهد و امكان حمايت‌هاي لازم از صنايع‌دستي را فراهم مي‌كند، در اين طرح همچنين به اعتبارات حوزه صنايع‌دستي اشاره شده و به‌طور كلي مي‌توان گفت، با تصويب اين طرح تحول بنياديني در قوانين صنايع‌دستي صورت مي‌گيرد.
وي تاكيد كرد: در اين طرح همچنين حمايت از هنرمندان حوزه فرش مورد توجه قرار گرفته است.
معاون صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي با اشاره به چند بند مهم اين طرح گفت: براساس طرح حمايت از هنرمندان، استادكاران و فعالان صنايع‌دستي، گفتمان‌سازي صنايع‌دستي در صداوسيما بايد مورد توجه قرار گيرد، همچنين ايجاد يك صندوق احيا توسط حوزه ميراث‌فرهنگي و صنايع‌دستي براي احيا و ترويج صنايع‌دستي در دستور كار قرار خواهد گرفت.
نامور مطلق ادامه داد: براساس اين طرح، استفاده از فضاهاي تاريخي براي برگزاري كارگاه، فروشگاه و نمايشگاه در حوزه صنايع‌دستي به صورت قانوني ممكن مي‌شود، توجه و تاكيد بيمه هنرمندان نيز در اين طرح به صورت جدي مطرح شده و شهرداري‌ها نيز موظف به استفاده از صنايع‌دستي در فضاهاي شهري هستند.
وي افزود: محدوديت در ورود صنايع‌دستي خارجي و استفاده از صنايع‌دستي به‌عنوان جايزه توسط دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف از ديگر بندهاي مهم اين طرح است.
معاون صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي با بيان اينكه ارتقاي كيفيت توليد، آموزش، گسترش و بازرگاني صنايع ‌دستي از مهمترين مواردي است كه اين طرح براي حوزه صنايع‌دستي به ارمغان خواهد آورد، اضافه كرد: با توجه به تاييد اين طرح توسط شوراي نگهبان، بايد در انتظار ارسال طرح از سوي مجلس به دولت باشيم و در اين فاصله آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي مورد نياز براي اجراي طرح در سازمان ميراث‌فرهنگي انجام خواهد شد.
نامورمطلق تصريح كرد: جزئيات طرح حمايت از هنرمندان، استادكاران و فعالان صنايع‌دستي در آينده نزديك در نشستي خبري تشريح خواهد شد.
معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي گفت: ضمن قدرداني از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي چندين سال همراهي و حمايت از اين طرح و همچنين تشكر از حمايت‌هاي بي‌شائبه دكتر مونسان رئيس محترم سازمان ميراث‌فرهنگي، اميدواريم كه اين طرح در افزايش و ارتقاي حوزه صنايع دستي تاثيرات مثبت و سازنده‌اي داشته باشد.
به گزارش ايرنا صبح امروز(چهارشنبه) حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني رييس جمهوري قانون حمايت از هنرمندان، استادكاران و فعالان صنايع دستي، مصوب مجلس شوراي اسلامي را براي اجرا به دستگاه هاي ذيربط ابلاغ كرد.
بر اين اساس در راستاي اجراي اصل يكصد و بيست و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، «قانون حمايت از هنرمندان، استادكاران و فعالان صنايع دستي » جهت اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ابلاغ شد.
بر اساس قانون حمايت از هنرمندان، استادكاران و فعالان صنايع دستي دولت مي‌تواند به منظور كمك به ارتقاي تحصيلي هنرمندان و استادكاران صنايع دستي، كمك هزينه تحصيلي تعيين و پرداخت كند.
همچنين بر اساس اين قانون، همه توليدات صنايع دستي داخلي از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف شدند.
فراهنگ ** 3079 ** 1071