۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۰۴
کد خبر: 82841924
T T
۰ نفر
فهرست بلند و بالای سرطان های ناشی از دخانیات

تهران - ایرنا - مدیر گروه رادیوتراپی انكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به فهرست بلند و بالای سرطان های ناشی از استعمال دخانیات ، گفت: تمام مسیر رفت و برگشت دود سیگار و قلیان از لب، حفره دهان ، زبان ، حنجره، حلق و ریه تحت تاثیر دود در معرض ابتلا به سرطان قرار می گیرند.

دكتر علی كاظمیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا تاكید كرد: ارتباط بین استعمال دخانیات و سرطان ها از نظر علمی ثابت شده و بسیار واضع و روشن است و بزعم متخصصان، اگر الكل و دخانیات از زندگی مردم حذف شود به نیمی از سرطان ها مبتلا نخواهند شد.
وی با اشاره به ارتباط بین استعمال دخانیات با سرطان مثانه ، گفت: مواد سمی ناشی از استعمال دخانیات وارد خون می شوند و از كلیه ها دفع و در مثانه جمع می شوند و موجب بروز سرطان مثانه می شوند.

**خطر سرطان قلیان بیشتر از سیگار است
این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: سیگار و قلیان هر دو در زمره دخانیات قرار دارند و مضر هستند و فرق آنها این است كه دود قلیان سرد اما دود سیگار ، داغ است ؛ سوختن كاغذ دور سیگار و سوختن اسانس قلیان ، مواد خطرناكی تولید می كنند كه به یك اندازه سرطان زا هستند.
كاظمیان خاطرنشان كرد: مخزن آب قلیان نمی تواند مواد مضر دخانی را فیلتر كند و از سوی دیگر چون تنباكو و طعم دهنده های قلیان ، استاندارد مشخصی ندارند ممكن است حاوی فلزات سنگین باشند بنابراین قلیان می تواند خطرناك تر از سیگار باشد.

**كشاورزان و ملوانان در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند
این متخصص رادیوتراپی انكولوژی گفت: سرطان پوست یكی سرطان های شایع بین مردان به شمار می رود كه ارتباط مستقیمی با نور ماوراء بنفش خورشید دارد.
كاظمیان افزود: مواجهه طولانی مدت با نور خورشید، بدن را مستعد ابتلا به سرطان پوست می كند بنابراین كشاورزان و ملوانان و شاغلان در معرض طولانی مدت نور آفتاب در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند و توصیه می شود كه از وسایل محافظتی مانند كلاه و كرم ضد آفتاب استفاده كنند.
مدیر گروه رادیوتراپی انكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: كودكانی كه برای كار یا بازی به مدت طولانی ، زیر نور آفتاب فرستاده می شوند نیز در بزرگسالی و سالمندی بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.
وی اضافه كرد: سرطان پوست به دو گروه ملانوما و غیرملانوما تقسیم بندی می شود كه مبتلایان به سرطان پوست ملانوما اگر در مراحل اولیه باشند می توان با جراحی كامل آن را درمان كرد و در مراحل بعدی، درمان آن مشكل است اما سرطان پوست غیرملانوما نسبتا بهتر درمان می شوند.
كاظمیان یادآور شد: لایه ازن در فضا ، تابش های مضر و فرابنفش خورشید را جذب می كند اما گازهای تولیدی انسان ساز -حاصل از فعالیت صنایع- بخشی از لایه ازن را از بین برده است و مردمی كه زیر سوراخ لایه ازن زندگی می كنند مانند مردم استرالیا ، بیشتر از سایر افراد به سرطان پوست مبتلا می شوند.
به گزارش ایرنا ، جراحی درمان اساسی سرطان است و رادیوتراپی مهمترین درمان جانبی این بیماری به شمار می رود.
براساس اعلام مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی ایران، در حال حاضر سرطان معده از لحاظ میزان بروز و مرگ ومیر در مردان ایرانی رتبه اول را دارد با این حال با توجه به افزایش ابتلا به سرطان روده بزرگ (كولون و ركتوم)، این بیماری در حال پیشی گرفتن از سرطان معده است.
یكم تا هفتم اسفند ماه، هفته ملی سلامت مردان نامگذاری شده است.
اجتمام**9185 ** 1569
۰ نفر