به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، هادی خانیكی روز شنبه در نشست خبری نخستین همایش ملی امید اجتماعی، با بیان این مطلب افزود: جامعه ایرانی اگرچه با تهدیدات و تنگناهای مختلفی روبهرو است و تنوع و تراكم آسیبهای اجتماعی به گونهای است كه تصویر اولیهای كه از جامعه در رسانهها ایجاد میشود، بسیار نگرانكننده است اما همین جامعه حیات دارد و از قدرت ترمیم، خیزش و احیا و فرصتآفرینی بهره مند است.
خانیكی گفت: برپایی همایش، اقدامی كوچك و مناسب در راستای واكاوی امید اجتماعی است زیرا مساله یاس و متراكم شدن ابهام نسبت به آینده، منشا بسیاری از آسیبها است و این یاس و ابهام، موجب فرسایش سرمایه فرهنگی، اجتماعی، انسانی و حتی سرمایه فیزیكی شده است.
دبیر علمی همایش امید اجتماعی در تشریح اهداف این همایش اظهار كرد: هدف ما ایجاد فضا و بستر بحث و گفتوگو درباره امید اجتماعی در میان فعالان، نخبگان و صاحب نظران است و البته دغدغه ما كنجكاوانه نیست بلكه میخواهیم با پرداختن به چیستی آن به تبیین وضعیت امید اجتماعی در ایران بپردازیم.
خانیكی اضافه كرد: تجربه اندیشمندان اجتماعی نشان میدهد كه هم میتوان ارزشها و نگرشها را در جهت یك وضعیت اجتماعی سنجید و هم تحلیل مسیر مسائل اجتماعی را مورد بررسی قرار داد تا ببینیم مسائل و جریان اجتماعی به كدام سو در حال حركت است.
دبیر علمی همایش امید اجتماعی گفت: سببشناسی امید اجتماعی موضوع دیگری است كه در این همایش مورد بررسی قرار می گیرد همچنین بحث درباره سیاست و امید اجتماعی واكاوی می شود زیرا در هر جامعهای به خصوص جامعه ایران موضوعات اجتماعی با مقولات سیاسی مرتبط است.
این استاد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به زمان برگزاری انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری، یادآور شد: در ابتدای امسال انتخابات موفقی برگزار شد و به دلیل حاكم شدن قواعد دموكراتیك در جامعه، چشم اندازهای امیدواركننده ای نسبت به تغییرات و اصلاحات هم به وجود آمد و البته جامعه امیدوار شادتر است اما زمانی كه سطح مطالبات و انتظارات از تغییرات پیشی گرفت، جو رسانه ای و مخالفان دولت، یاس و ناامیدی اجتماعی را در جامعه پمپاژ كردند و سطح ناامیدی افزایش یافت.
وی با اشاره به عدم گفتوگو در جامعه خاطرنشان كرد: به دلیل فقدان مهارت گفتوگو، خلایی به وجود آمده است كه مشخص نیست طرفین گفتوگو چه كسانی هستند و چه موضوعاتی باید مورد گفتوگو قرار گیرند این درحالیست كه وقتی جامعه دچار نشاط است همه میتوانند با هم گفتوگو كنند و وقتی ناامیدی وجود دارد، رفتارهای اجتماعی هم به سمت خشونت و نفرت سوق پیدا میكند بنابراین در چنین جامعهای، آستانه تحمل دو فعال سیاسی، دو مسافر تاكسی یا دو شهروند، آنقدر كاهش مییابد كه باید هر لحظه منتظر دعوا و خشونت باشیم.
خانیكی با بیان اینكه وقتی خشونت شكل میگیرد گفتوگو، همپذیری و نقد هم از میدان خارج میشود، ابراز داشت: بسیاری از اوقات امید را در میان روشنفكران، استادان و فعالان سیاسی نمیتوان یافت زیرا باوجود آگاهی بالا، عرصه كنش را در میان خود مشاهده میكنند ولی در سطوح مختلف جامعه میتوان امید را مشاهده كرد و دلیل آن این است كه میدان كنشگریشان را در جامعه میدانند.
این استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینكه تغییرات در جامعه را باید جدی گرفت، خاطرنشان كرد: تغییرات میتواند هم تهدید و هم فرصت باشد و اگر اعتراضات اخیر موجب شود نهادهای حاكمیتی و دولتی خواستههای جامعه را بفهمند و در جهت برآورده شدن آن تلاش كنند، جامعه نیز به كمك میرود.
خانیكی اضافه كرد: جامعهای كه اساس آن اعتماد است، به كمك دولت می كند اما در جامعه بیاعتماد، هر كسی مسئولیت خود را سلب یا مسئولیت طرف مقابل را خلع میكند و از دیگر سو، پایین رفتن سطح امید اجتماعی موجب افزایش امید فردی می شود و جامعه فردگرا نه به دیگری احساس نیاز میكند و نه احساس نیاز دیگران را می تواند درك كند.
وی با بیان اینكه توانمند كردن جامعه گاه بر دوش حكومت و گاه یك امر اجتماعی و مبتنی بر توانمندی نهادهای اجتماعی است، گفت: شیوه داد و ستد، تعامل، گفتوگو و همكاری میان نهادهایی كه در جامعه دخیل هستند مانند مسئولان، نخبگان و جامعه مدنی بر دوش همگان است و مشاركت آحاد جامعه را می طلبد.
خانیكی بر لزوم یافتن راه حل ها و شیوه های ابداعی و خلاقانه برای ایجاد امید اجتماعی تاكید كرد و گفت: خلق فرصت های نو و ابداع شیو های نوین برای ایجاد تغییر در نگرش ها با هدف تقویت امید اجتماعی می تواند راه حل برون رفت از یاس اجتماعی باشد زیرا تجربه نشان داده است كه در بخش هایی كه توانمند سازی صورت می گیرد، جامعه شیوه های حل مسائل خود را پیدا می كند.
اجتمام**3229**1569
تهران - ایرنا - استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر علمی همایش امید اجتماعی با بیان اینكه امید اجتماعی مقولهای است كه همه از آن نفع میبرند، گفت: جامعه امیدوار، آمادگی بیشتری برای اصلاح و تغییر دارد.