اشتغال دانش آموختگان مهم‌ترين چالش پيش‌روي آموزش عالي است

تهران- ايرنا- رييس دانشگاه فني و حرفه اي، گسترش كمي آموزش و بيكاري فارغ‌التحصيلان دانشگاه ها را از مهم ترين چالش هاي پيش روي آموزش عالي كشور قلمداد كرد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از دانشگاه فني و حرفه اي، ابراهيم صالحي عمران در نشست تخصصي «آموزش عالي به كجا مي رود؟» در سخنراني خود با موضوع آموزش عالي در مسير حرفه گرايي بيان داشت: آموزش عالي براي ايجاد اوضاع‌ و احوال آموزش (نظام آموزشي و نظام آموزش عالي) از جهات مختلفي مورد انتقاد است توسعه آموزش و كيفيت كار آن با نيازهاي اقتصادي و تقاضاهاي اجتماعي هم خواني ندارد و گسترش كمي آموزش، كمتر رابطه‌اي با نيازها و امكانات اقتصادي و آموزشي داشته و جامعه را در معرض از مشكلات فراواني قرار داده كه مي‌توان بيكاري فارغ‌التحصيلان آموزش عالي را از مهم‌ترين آنها قلمداد كرد.
وي افزود: آموزش عالي به‌عنوان بالاترين سطح آموزشي، نقش اساسي در رشد و توسعه همه جانبه در ابعاد فناوري، علمي، فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي ايفا مي‌كند و حاصل تمام فعاليت‌ها و تلاش‌هاي نظام آموزش عالي در ابعاد ذكر شده منعكس مي‌شود.
رييس انجمن آموزش عالي ايران تصريح كرد: در ساليان گذشته توجه به آموزش عالي براي تربيت نيروي متخصص و تأمين سرمايه انساني كشور در بخش هاي دولتي و خصوصي صورت گرفته، ولي متاسفانه امروز اشتغال دانش آموختگان دانشگاهي مهم ترين چالش پيش روي آموزش عالي كشور است زيرا بيشترين بيكاران را فارغ التحصيلان دانشگاهي تشكيل مي دهند و اين نشانگر اشكالاتي در زمينه كيفيت آموزش و عدم تناسب آموزش هاي نظري با نياز بازار كار است.
صالحي عمران با اشاره به اينكه در دنيا شاخص هاي سرمايه انساني از ثبت نام در دانشگاه تا مشاركت در صنعت و بازار كار رصد مي شود، گفت: سرمايه انساني» يكي از با ارزش ترين ذخاير اقتصادي كشورهاست، در اين رابطه «مجمع جهاني اقتصاد» در تازه‌ترين گزارش از سلسله گزارش‌هاي سالانه سرمايه انساني خود، رتبه‌بندي «شاخص سرمايه‌ انساني 2017» را منتشر كرد.
وي يادآور شد: اين رتبه‌بندي براي 130 كشور در چهار زير شاخص «ظرفيت»، «به‌كارگيري»، «توسعه» و «دانش فني» ارائه شده است و ما با استانداردهاي فوق تا نقطه مطلوب فاصله زيادي داريم.
رييس دانشگاه فني و حرفه اي گفت: يكي ديگر از انتقادهايي كه به بدنه آموزش عالي در كشور مطرح است، نبود بهره وري و نقش مؤثر دانشجويان در جامعه است، با نگاهي به كشورهاي در حال توسعه در مي يابيم كه سرمايه انساني تحصيل كرده فاقد دانش و مهارت لازم براي جذب در بازار كار و اشتغال است.
وي با اشاره بر اينكه رشته هاي موجود در آموزش عالي چند درصد از حرفه و مشاغل بازار كار را زير پوشش قرار مي دهد، اظهار داشت: با تحقيق در آموزش عالي كشور در 30 سال اخير در مي يابيم حدود 80 درصد دانشجويان در حدود 20 رشته تجمع يافته‌اند.
صالحي عمران تصريح كرد: سرمايه گذاري و سياست‌گذاري آموزش عالي زماني هدفمند خواهد بود كه در جهت آموزش‌هاي مهارتي باشد.
رييس انجمن آموزش عالي، قدرت هر كشور را در توانمندسازي جوانان دانست و گفت: امروزه قدرت و توسعه هر كشور به نيروهاي توانمند با پشتوانه مهارت آموزي بستگي دارد.
صالحي در ادامه تصريح كرد: عامل مهم ارتقاي كيفيت در آموزش عالي، آموزش بر مبناي نياز جامعه و تناسب استاد به دانشجو است.
وي در پايان افزود: بايستي نظام آموزشي عالي كشور به سوي توسعه آموزش هاي عالي فني و حرفه اي معطوف شود تا به اشتغال‌زايي و كارآفريني در سطح ملي كمك كند.
نشست تخصصي «آموزش عالي به كجا مي رود؟» به همت گروه آموزش عالي دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد بهشتي و با همكاري مؤسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي و انجمن آموزش عالي ايران در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، ابراهيم صالحي عمران، جعفر توفيقي، محمد امين قانعي راد، مقصود فراستخواه و محمد يمني دوزي سرخابي ديگر سخنرانان اين نشست علمي بودند.
فراهنگ**9338**1055