۸ اسفند ۱۳۹۶، ۲۱:۱۹
کد خبر: 82846158
T T
۰ نفر
حكيم سبزواري چهره ماندگاري در تاريخ فلسفه اسلام و جهان است

سبزوار- ايرنا- امام جمعه سبزوار گفت: حكيم سبزواري چهره ماندگار در حوزه منطق، حكمت و تاريخ فلسفه اسلام و جهان و آثارش مورد توجه انديشمندان حوز ه هاي علميه و خارج از كشور است.

حجت الاسلام والمسليمن غلامرضا مقيسه سه شنبه شب در همايش حكيم سبزواري در سبزوار افزود: حكيم سبزواري ابعاد وجودي مختلفي داشت و بر اثر همين فضائل كتابها و آثار ارزشمندي از خود به جا گذاشته است.
وي ادامه داد:' شرح منظومه' يكي از آثار معروف حكيم سبزواري است كه در حوزه هاي علميه مورد توجه انديشمندان و به عنوان كتاب درسي در دانشكدهاي الهيات و گروه فلسفه است.
امام جمعه سبزوار گفت: حكيم سبزواري شرح منظومه را براي درك بهتر حقايق علمي فلسفي در قالب هزار و 88 بيت به نظم در آورد. اشعاري كه نشانگر تسلط وي بر حقايق فلسفه، عرفان و حكمت است.
وي افزود: حكيم سبزواري در زمينه هاي مختلف تبحر داشت و بيانات و نوشته هاي ارزشمند ارائه كرده چنانكه منظومه، شرح منظومه و حاشيه آن مورد توجه انديشمندان و تشنگان حقايق عرفاني و فلسفي بوده است. يكي از دلايل توجه به كتاب شرح منظومه جامعيت آن است. اين كتاب همه مباني حكمت نظري، عملي و اخلاق را در بردارد و معرف شخصيت معنوي، جامع و ممتاز نويسنده است.
او ادامه داد: شخصيت علمي و اخلاقي حكيم سبزواراي آنقدر جذاب بود كه آخوند خراساني استاد مسلم اصول، فقه و سياست يك سال در سبزوار در محضر حكيم سبزواري از حكمت وعرفان بهره برد و علمايي نيز از سراسر ايران به سبزوار آمده و در مكتب وي تلمذ كردند.
حجت الاسلام مقيسه گفت: حاج ملاهادي سبزواري حكمت و منطق را به صورت بسيار سليس و روان و به زبان عربي به نظم درآورده كه بيانگر استعداد و توانايي اين حكيم برجسته است.
همايش بزرگداشت حكيم سبزواري امروز در زادگاهش سبزوار برگزار شد. آيين عطرافشاني، اهداي گل و اداي احترام به مقام شامخ اين حكيم بخشي از برنامه هاي عصر امروز بود.
حاج ملاهادي سبزواري دانشمند علوم اسلامي، فيلسوف، شاعر و فقيه ايراني است كه غزلهاي حكمي و عرفاني سروده و در شعر به 'اسرار' تخلص مي كرد. وي در سال 1212 در سبزوار به دنيا آمد و پدرش حاج ميرزا مهدي سبزواري يكي از دانشمندان علوم اسلامي بود. حاج ملاهادي پس از فراگيري علوم مقدماتي،براي تكميل درس به مشهد رفت و پس از آن براي تحصيل عرفان و فلسفه راهي اصفهان شد و در جلسات درس استاداني از جمله ملاحسين سبزواري، علامه محمد ابراهيم كلباسي، آقا شيخ محمدتقي شيرازي، ملاعلي مازندراني نوري اصفهاني و ملااسماعيل كوشكي حاضر شد.
ملاهادي سال 1242 به مشهد بازگشت و پنج سال در مدرسه حاج حسن مشغول تدريس شد و در حوزه علميه مشهد در مدرسه حاج حسن شاگردان چندي را آموزش داد كه از ميان آنها مي توان به محمدكاظم خراساني، ميرزاحسين سبزواري، ملامحمدكاظم سبزواري، حسين مجتهد سبزواري، عبدالكريم قوچاني، سلطان محمد گنابادي(سلطان عليشاه)، حسن حكيم داماد و محمد يزدي معروف به فاضل يزدي اشاره كرد.
ملاهادي سبزواري عصر بيست و پنجم ذي الحجه سال 1٢89 در سن 77 سالگي درگذشت. بناي آرامگاه وي در ضلع جنوبي ميدان كارگر شهر سبزوار واقع است. سبزوار در فاصله 230 كيلومتري غرب مشهد قرار دارد.
8145/1858