به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ظرفیت 100 میلیون تنی تخلیه و بارگیری كالا در بندر شهید رجایی با تجهیزات پیشرفته و افزایش ظرفیت كانتینری این بندر به 8 میلیون كانتینر در سال، بندر شهید رجایی را در خلیج فارس به یكی از بزرگترین بندرخاورمیانه تبدیل كرده است.
برخورداری از موقعیت منحصر بفرد جغرافیایی در كریدور شمال - جنوب در خلیج فارس و تنگه هرمز و اتصال به شبكه ریلی و جاده ای، بندرشهید رجایی را به یكی از بنادر مهم جهان در منطقه تبدیل كرده تا صاحبان كالاهای تجاری، كوتاهترین مسیر انتقال كالا را به منطقه آسیای مركزی و خاورمیانه انتخاب كنند.
عباس آخوندی در بهمن ماه سال جاری در آیین بهره برداری از 19 پروژه دریایی و بندری استان هرمزگان در بندر شهید رجایی و بنادر تابعه آن، اظهارداشت: ظرفیت كانتینری بندر شهید رجایی به یك و نیم برابر افزایش پیدا كرده است و پس از توافق برجام 104 میلیون یورو قرارداد بسته شد و 12 فقره جرثقیل با تكنولوژی جدید از آلمان وارد ایران شده كه دو فقره آن نصب و دو فقره آن نیز در حال نصب است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نصب كامل 12 دستگاه گنتری كرین در آینده نزدیك، خاطرنشان كرد: تمام تجهیزات وارد بندر شده و در حال تجهیز كامل این بندر هستیم.
وی تاكید كرد: مساله ای كه در بندر شهید رجایی برای ما اهمیت دارد بهره برداری كامل از این سرمایه است و اطمینان از این موضوع كه نرخ بهره وری در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.
آخوندی افزود: از هر دو شركت بتا و سینا كه اپراتوری ترمینال یك و دو بندر شهید رجایی را برعهده گرفته اند، خواسته ایم تا بتوانند شركای بین المللی داشته باشند و در جهت بهره برداری با نرخ بهره وری بالا و همچنین در جهت امكان بازاریابی برای بنادر ایران به كمك شركای بین المللی شان اقدام كنند.
وی تصریح كرد: مجموعه این اقدامات سبب میشود كه حمل مستقیم از بنادر دنیا به سمت بنادر شمال خلیج فارس افزایش پیدا كند و اولین خواسته ما از اپراتورها و كسانی كه عملیات بهره برداری به آنها واگذار شده این است كه بتوانند تا آنجا كه ممكن است بهره برداری مستقیم را افزایش دهند و این خواست مهم ما از اپراتورهای بندر شهید رجایی است.
وزیر راه و شهرسازی بیان كرد: امیدواریم اپراتورهای ترمینال یك و دو در سال آینده و در چنین موقعیتی نشان دهند كه نرخ بهره برداری افزایش یافته و تخلیه و بارگیری بنادر بهبود پیدا كرده و دوستانی كه مدعی هستند بخش غیردولتی بهتر از دولتی عمل میكند بتوانند این موضوع را به اثبات برسانند.
آخوندی در پایان از اهمیت توسعه فاز سه بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: امیدواریم فاز سه به زودی با طی مراحل مناقصه و سرمایه گذاری به سرانجام برسد تا این بندر بتواند به جایگاه واقعی خود در منطقه دست پیدا كند.
طرح احداث یك مجتمع بندری در استان هرمزگان از مهمترین مصوبات شورای عالی اقتصاد در سال های پایانی دهه 40 بود و قرارداد آن در سال 1349 با یك كنسرسیوم ایتالیایی منعقد و با آغاز عملیات اجرایی ساخت بزرگترین بندر تجاری ایران ، نخستین پایانه تخلیه وبارگیری آن نیز در سال 63 به بهره برداری رسید.
با اجرای توسعه توسعه فاز اول این بندر در سال 81 و تكمیل حوضچه های دوم و سوم آن و با احداث اسكله های 850 متری شرایط برای پهلوگیری كشتی های بزرگ با آبخور 17 متر فراهم شد و با ظرفیت سازی 3 میلیون كانتینر بندر شهید رجایی نقش بی بدیل خود را در منطقه آغاز كرد.
با بهره برداری از فاز اول بلافاصله عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه این بندر با ساخت 7 پست اسكله جدید به طول بیش از 2 هزار متر در یال های غربی و شرقی افزایش ظرفیت كانتینری آن سالیانه به 6 میلیون كانتینر در دستور كار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اجرای توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی دولت 850 میلیارد تومان اعتبار برای تكمیل زیرساخت ها و اسلكه های این فاز اختصاص داده است.
محمد راستا افزود: با انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز در این فاز در مجموع میزان سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی در این فاز به 2 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
وی گفت: تهیه اسناد برگزاری فراخوان سرمایه گذاری داخلی و خارجی در دستور كار سازمان بنادر قرار گرفت اما در مرحله نخست تكمیل زیرساخت های آن با استفاده از پیمانكارهای داخلی و با مشاركت شركت های خارجی آغاز می شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: با تكمیل این فاز ظرفیت 6 میلیون كانتینری فاز دوم این بندر به بیش از 8 میلیون كانتینر افزایش می یابد و هم اكنون در حال تجهیز فاز دوم پایانه كانتینری این بندر هستیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهارداشت: نصب 12 چرثقیل گنتری كرین بزرگ كشتی به ساحل و 15 دستگاه چرثقیل دروازه ای محوطه كانتینری با 21میلیون یرور اعتبار توسط سازنده داخلی در دست اقدام است .
راستاد گفت: پیش بینی ما این است كه تا نیمه سال آینده تمام این تجهیزات در بندر شهید رجایی به بهره برداری كامل برسد.
وی اظهارداشت: 217 میلیون تن ظرفیت بنادر كشور است كه در حدود 150 میلیون تن كالا در بنادر كشور تخلیه و بارگیری شده به خصوص این كه در حوزه تخلیه و بارگیری كانتینری رشد ما بیش از 16 درصد بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: از ابتدای سال جاری تقریبا 150 میلیون تن كالای نفتی نیز از بنادر تخصصی محموله های نفتی تخلیه و بارگیری شده كه مجموع آنها بیش از 300 میلیون تن حجم حمل و نقل دریایی بنادر ایران است.
با توجه به ضرورت توسعه این بندر در جنوب كشور و اهمیت رقابت آن با سایر بنادر جنوب خلیج فارس طرح توسعه فاز سوم آن در دست اقدام قرار گرفت تا با ساخت 1500 متر اسلكه جدید و بیش از 50 هكتار محوطه كانتینری ظرفیت این بندر از 6 به 8 میلیون كانتینر افزایش یابد و صبح امروز طرح توسعه فاز سوم این بندر با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران كلید خورد.
توجه دولت تدبیر و امید به اهمیت توسعه بندر شهید رجایی نقطه آغازین روند پیشرفت بندر شهید رجایی در بلند مدت در دستور كار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته تا این بندر با احداث 5 حوضچه جدید و احداث 12 هزار متر اسكله در 39 پست در بازه زمانی 2030 و در نهایت 2040 این بندر با ظرفیت بیش از 20 میلیون كانتینر در سال بتواند در منطقه خاورمیانه نقش آفرینی كند.
ایجاد و راه اندازی شهر لجستیك، اجرای طرح جامع بندری، ساخت آزادراه شهید رجایی، راه اندازی ترمینال ریلی - نفتی، ساخت ترمینال ریلی - مواد معدنی و ساخت ترمینال مكانیزه غلات از مهم ترین برنامه های بندر شهید رجایی در بلند مدت برای توسعه ترانزیت و لجستیك در منطقه است.
راه اندازی ترمینال كالاهای سردخانه ای، ایجاد حوضچه های جدید عملیاتی در غرب بندر، احداث ساختمان های خدمات ریلی در محوطه بندری و هوشمند سازی فرایند تخلیه و بارگیری كالا و ترانزیت از مهم ترین برنامه های دولت در طرح توسعه اینده بندر شهید رجایی است.
هم اكنون مساحت این بندر به 2400 هكتار رسیده، مساحت محوطه باراندازهای بیش از 220 هكتار است و وسعت انبارهای مسقف بندر شهید رجایی هم اكنون به بیش از 25 هكتار رسیده است.
وجود پایانه بزرگ كانتینری، پایانه كالاهای متفرقه با 40 هكتار محوطه، پایانه غلات با 8.8 هكتار مساحت و سیلوهای 100 هزار تنی، پایانه های ریلی با 53 كیلومتر در محوطه بندر، پایانه نفتی با 9 اسكله و پایانه روغن نباتی به ظرفیت بیش از 350 هزار تن با مشاركت بخش خصوصی از مهمترین ویژگی های این بندر بزرگ كانتینری ایران در خاورمیانه است.
با لغو تحریم های ظالمانه و رفع محدودیت های تردد كشتی های بزرگ تجاری جهان به بنادر ایران، هم اكنون تردد بیش از 17 شركت كشتیرانی بزرگ جهان برای تخلیه و بارگیری كالاهای تجاری به بنادر ایران و بندرشهید رجایی آغاز شده و انتظار می رود در یك شرایط رقابتی بندرشهید رجایی بتواند با بزرگترین بنادر منطقه همچنان جایگاه رقابتی خود را حفظ كند.
كاروان تدبیر و امید به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری امروز چهارشنبه نهم اسفندماه مهمان مردم هرمزگان است و با حضور اعضای هیات دولت در این استان بسیاری از مسایل و مشكلات این استان حل وفصل می شود.
در این سفر 30 طرح مهم از جمله فولاد صبا، فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، پالایشگاه گاز گورزین قشم، طرح افزایش بنزین پالایشگاه نفت بندرعباس افتتاح می شود.
این دومین سفر حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی به استان هرمزگان در سال جاری است و پیش از این رییس جمهوری روزهای نهم و دهم اردیبهشت ماه امسال به بندرعباس سفر كرد و مرحله اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، صبا فولاد خلیج فارس و چند طرح عمرانی دیگر به بهره برداری رسید.
گزارش از ایرج منصوری
اقتصام** 1108* 6075
تهران - ایرنا - طرح توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی امروز چهارشنبه با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در جنوب كشور كلید خورد تا این بندر با پذیرش كشتی های اقیانوس پیمای 20 هزار كانتینری، همچنان موقعیت راهبردی خود را در منطقه و خاورمیانه حفظ كند.