۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۰۸
کد خبر: 82847016
T T
۰ نفر
وزارت خارجه تركيه ادعاي سخنگوي وزارت دفاع آمريكا را رد كرد

آنكاراـ ايرناـ حامي آكسوي سخنگوي وزارت خارجه تركيه ضمن رد ادعاهاي سخنگوي وزارت دفاع آمريكا(پنتاگون) اعلام كرد كه ميان آنكارا و واشنگتن در خصوص عمليات عفرين هيچ ديدار و مذاكره ديپلماتيكي انجام نشده است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا و به نقل از روزنامه تركيه، روز گذشته آدريان رانكين گالوي سخنگوي پنتاگون در كنفرانس مطبوعاتي با خبرنگاران ادعا كرده بود كه در حال حاضر ديدارها و مذاكراتي ديپلماتيك ميان آمريكا و تركيه در خصوص عمليات عفرين و به منظور كاهش درگيري و تلفات انساني در حال انجام است.
به نوشته اين رسانه، حامي آكسوي سخنگوي وزارت خارجه تركيه نيز بلافاصله در سخناني ادعاي سخنگوي پنتاگون را رد و اظهار كرد: ادعاي مطرح شده از سوي سخنگوي وزارت دفاع آمريكا صحت ندارد و آنكارا با واشنگتن در خصوص عفرين هيچ ديدار و مذاكره ديپلماتيكي نداشته است.
وي به سفر اخير ركس تيلرسون وزير خارجه آمريكا به تركيه اشاره كرد و گفت: در جريان ديدار تيلرسون با چاووش اوغلو، مذاكراتي در خصوص مشكلات سوريه صورت گرفت و طرفين بر سر مكانيزمي براي حل و فصل بحران سوريه به توافق رسيدند.
به گزارش ايرنا، ارتش تركيه از روز 20 ژانويه(30 دي ماه 1396) با تجاوز آشكار به خاك سوريه، عملياتي را به نام شاخه زيتون با هدف بيرون راندن شبه نظاميان و نيروهاي موسوم به يگان هاي مدافع خلق سوريه(ي.پ.گ) كه شاخه نظامي حزب اتحاد دموكراتيك(پ.ي.د) محسوب مي شود، در منطقه عفرين در شمال سوريه آغاز كرده است.
تركيه مدعي حمايت آمريكا از حزب كارگران كردستان تركيه(پ.ك.ك)، يگان هاي مدافع خلق سوريه(ي.پ.گ) و حزب اتحاد دموكراتيك(پ.ي.د) شده و بارها از حمايت هاي آمريكا از اين گروه انتقاد كرده و با همراهي نيروهاي ارتش آزاد سوريه كه مخالف دولت قانوني سوريه هستند، مبارزه مستقيم با آنها را آغاز كرده است.
آنكارا اين نيروها را نيز مانند حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) سازماني تروريستي دانسته و حضور آنها را در جنوب مرزهاي تركيه، مغاير امنيت ملي خود خوانده و هدف آنها را تلاش براي تشكيل دولت كُردي در شمال سوريه عنوان مي كند.
تيلرسون در ديدار اخير خود با چاووش اوغلو پيشنهاد همكاري مشترك دو كشور در خصوص ايجاد مناطق امن در سوريه را مطرح كرد اما مقامات ارشد تركيه هرگونه همكاري را منط به قطع كمك هاي ارسالي آمريكا به ي.پ.گ كرده است.
مقامات ارشد تركيه به ويژه اردوغان در اظهارات خود بارها به انجام عمليات منبج و شرق فرات بلافاصله پس از پايان عمليات عفرين تاكيد كرده اند.
خاورم/1905