۲۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۶
کد خبر: 83396480
T T
۰ نفر
نشریه آلمانی از توافق پنهان آمریکا و ترکیه درمورد سوریه خبر داد

تهران - ایرنا - نشریه «بیلد» از توافق پنهان بین روسای جمهوری آمریکا و ترکیه درمورد عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه خبر داد.

به نوشته این نشریه آلمانی، «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه در گفت وگوی تلفنی با «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در ماه ژوئن برای اقدام نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه از او پاسخ مثبت دریافت کرده است.
این در حالیست که عملیات نظامی موسوم به «پنجه» از روز دوشنبه ۲۷ می (ششم خرداد) و به بهانه نابودی مواضع «پ ک ک» در منطقه خاکورک واقع در شمال عراق آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
در اعتراض به این اقدام، وزارت خارجه عراق چندی پیش از احضار «فاتح یلدز» سفیر ترکیه در بغداد در اعتراض به نقض مکرر حریم هوایی عراق از سوی آنکارا خبر داد.
وزارت دفاع ترکیه روز گذشته (یکشنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از آغاز عملیات «پنجه» نیروهای مسلح این کشور علیه «پ ک ک» در شمال عراق تاکنون ۶۱ نفر از تروریست‌ها از پای درآمده‌اند.
وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر ترکیه در بغداد را فراخوانده و مراتب اعتراض خود نسبت به نقض مکرر حریم هوایی عراق توسط ترکیه را تسلیم وی کرده است.
ترکیه پیش از این نیز در سوریه عملیات نظامی انجام داده است.

ارتش این کشور در دو سال گذشته با دو عملیات موسوم به «سپر فرات» و «شاخه زیتون» و با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه و شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را به تصرف خود در آورده است.

عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین سوریه تحت عنوان «شاخه زیتون» در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ آغاز شد.

این عملیات تهاجمی علیه مواضع چندین گروه کرد از جمله یگان‌های مدافع خلق، حزب اتحاد دموکراتیک، حزب کارگران کردستان، اتحادیه اجتماعات کردستان و نیروهای دموکراتیک سوریه در منطقه کردستان سوریه بود که در اطراف شهر عفرین انجام شد.
هر چند ترکیه اعلام کرد که در این منطقه با «داعش» و «پ ک ک» نیز جنگیده اما «هدر نائورت» سخنگوی سابق وزارت امور خارجه آمریکا، ۲۶ ژانویه ۲۰۱۸ گفت: ترکیه در شمال غرب سوریه داعش را کنار گذاشته و بدنبال «پ ک ک» است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha